Ve videoherním průmysl padl rekordní finanční trest. Společnost Epic Games zaplatí za urovnání obvinění americké Federální obchodní komise (FTC) 520 milionů dolarů.
Regulátoři viní tvůrce populární hry Fortnite z porušování pravidel pro ochranu soukromí dětí a manipulace, která má hráče navádět k nechtěným nákupům. Zástupci FTC uvedli, že dohoda s Epic Games obsahuje dvě rekordní vyrovnání.
Společnost má zaplatit 275 milionů dolarů za porušování federálního zákona COPPA (Children’s Online Privacy Protection Act), jelikož sbírala osobní údaje dětí mladších třinácti let, aniž by o tom informovala jejich rodiče. A díky volně dostupným komunikačním kanálům ve hře měla děti a mladistvé vystavit napospas predátorům.
Podle FTC věděli manažeři Epic Games už v roce 2017, pár měsíců po spuštění Fortnite, že u výchozího nastavení komunikace ve hrách pro více hráčů hrozí obtěžování a vykořisťování dětí dospělými.
Výsledkem měla být řada zdokumentovaných případů, kdy predátoři mladistvé hráče Fortnite „vydírali a nutili ke sdílení explicitních fotografií či k osobnímu setkání,“ stojí v dokumentech FTC. Částka 275 milionů dolarů je podle regulátora vůbec nejvyšší penalizací, jakou kdy komise za podobná provinění udělila.
Dalších 245 milionů zaplatí vývojáři za odškodnění hráčů, kteří se stali obětí praktik označovaných jako „dark patterns“. Tímto termínem se nazývají podvodné techniky, které mají spotřebitele přinutit utratit víc peněz, než si původně přál. Může jít například o maskování zpoplatněných funkcí nebo vytváření překážek při odhlasování digitálního předplatného.
„Ochrana veřejnosti a zejména dětí před online invazemi do soukromí a dark patterns je pro nás nejvyšší prioritou. Naše kroky dávají firmám jasně najevo, že Komise proti těmto nezákonným praktikám tvrdě zasahuje,“ řekla šéfka FTC Lina Khan. Nařízené odškodnění za 245 milionů je v rámci videoherního průmyslu podle FTC také nejvyšší v historii.
Fortnite je ke stažení zdarma a vydělává především na mikrotransakcích, kterými si hráči nakupují speciální kostýmy nebo jiná vylepšení pro své postavy ve hře. Matoucí a neintuitivní konfigurace tlačítek však měla podle FTC z hráčů vytáhnout stovky milionů dolarů na nechtěných nákupech.
K útratě totiž mnohdy stačilo jediné špatné kliknutí. „Hráči mohli zaplatit například při pokusu o probuzení hry z režimu spánku, zatímco na obrazovce svítilo načítání. Nebo stisknutím sousedního tlačítka, když si chtěli pouze zobrazit náhled položky,“ uvádí regulátor.
Společnost Epic Games měla navíc blokovat účty uživatelům, kteří si na nechtěné platby stěžovali u svých bank. Podle FTC dostávali po opětovném zpřístupnění účtu upozornění, že pokud budou zpochybňovat jakékoli budoucí poplatky, mohou dostat trvalý zákaz.
Zástupci Epic Games v reakci nařčení FTC nepotvrdili, ale ani nevyvrátili. „Žádný vývojář nevytváří hru se záměrem skončit tady,“ stojí v jejich prohlášení. „Dohodu o urovnání jsme přijali, protože chceme, aby byl Epic v popředí ochrany spotřebitelů a poskytoval našim hráčům ten nejlepší zážitek.“ V posledních letech společnost podle svých slov postupně mění ekosystém svých her, aby lépe odpovídal očekáváním hráčů i regulátorů.
Vyvojáři vyšli FTC vstříc například tím, že upustili od automatického ukládání platebních údajů ve výchozím nastavení, díky kterému hráči nemusí znovu zadávat své kreditní karty při každém nákupu. Nyní dostane uživatel na výběr, zda si platební údaje uloží, nebo ne. K transakcím v rámci her má pak přibýt dodatečné ověření, kterými budou hráči své nákupy potvrzovat.
Začátkem tohoto měsíce Epic představil nový typ herního účtu, o kterém tvrdí, že je navržen tak, aby poskytoval bezpečný zážitek pro hráče mladší třinácti let. Uživatelé, kteří se do něj zaregistrují, nemají přístup k chatu nebo nákupům, pokud nezískají souhlas rodičů.
Fortnite je jedním z nejúspěšnějších titulů z portfolia Epic Games, po svém debutu v roce 2017 se rychle stal jednou z nejpopulárnějších „stříleček“ a kulturním fenoménem. V současnosti jej hraje více než 400 milionů lidí po celém světě. Valuace vývojářského studia díky tomu letos stoupla na téměř 32 miliard dolarů.