Škoda Auto loni prodala po celém světě 731 300 automobilů. Pro představu, o rok dřív to bylo 878 200 vozů a v roce 2020 více než milion. Vysoký nicméně zůstává počet dosud nevyřízených objednávek. Vyplývá to z tiskové zprávy společnosti. V ní firma uplynulý rok hodnotí jako plný výzev pro automobilové odvětví.
Společnost se celý loňský rok potýkala s nedostatkem polovodičů, potížemi v dodavatelských řetězcích, rostoucími cenami energií a surovin, ale i s obecnou nejistotou na trhu danou válkou na Ukrajině. I přesto firma pokládá loňskou poptávku za vysokou. A má důvody, proč se do budoucnosti dívat s optimismem.
Například popularita plně elektrického modelu Enyaq iV vzrostla o dvacet procent, což podle automobilky značí úspěšný vstup Škody na trh s elektrickými auty. Nadále populární zůstává i Octavia následovaná SUV Kamiq a Kodaq.
Loňský rok byl pro Škodovku zajímavý i co se týče podnikání v zahraničí. Na strategicky významném a rostoucím indickém trhu Škoda Auto své dodávky více než zdvojnásobila. Automobilka navíc expanduje i na vietnamský trh, kde letos zahájí prodej svých vozů.
„Škoda Auto nebyla ve své novodobé historii nikdy konfrontována s tak rozsáhlými výzvami jako v uplynulém roce. Naše společnost přesto prochází tímto náročným obdobím sebejistě, zejména díky atraktivnímu a modernímu modelovému portfoliu zahrnujícímu elektrické modely a vozy s konvenčním pohonem,“ hodnotí uplynulý rok Klaus Zellmer, předseda představenstva společnosti Škoda Auto.
Zellmer v tiskové zprávě mluví o Škodovce jako o odolné firmě, jejíž ambicí je posílit význam České republiky jako důležitého centra automobilového průmyslu a elektromobility.
„Situace na trhu zůstane napjatá i v roce 2023, ale jsme optimističtí s jistou dávkou opatrnosti a věříme v postupné zlepšení situace během následujících měsíců. Navíc je zjevné, že se námi zvolená strategie již osvědčuje a nabízené produkty jsou zákazníky velmi pozitivně přijímány. Stavíme tak na velmi pevných základech,“ dodává Zellmer k vyhlídkám na budoucnost.
Martin Jahn, člen představenstva společnosti Škoda Auto, rovněž ocenil relativně vysoká čísla prodaných vozů, na která se podařilo dosáhnout i přes všechny negativní faktory loňského roku. „Chtěl bych poděkovat našim zákazníkům za jejich trpělivost vzhledem k dlouhým dodacím lhůtám způsobeným těmito vlivy. Usilovně pracujeme na tom, abychom vozy zákazníkům dodali co nejdříve.“
Podle Jahna v letošním roce automobilka uvede také několik novinek. Mělo by jít o nové generace modelů Kodiaq a Superb a též facelifty modelů Kamiq a Scala. E-ofenziva škodovky je údajně také v plném proudu. Již v roce 2026 by česká automobilka měla uvést na trh tři nové plně elektrické modely. A další by měly následovat.
V příštích letech se Škodovka chystá vydat na rozvoj elektromobility dalších 5,6 miliardy eur a 700 milionů eur na posílení digitalizace. Firma samotná si také prošla proměnou vizuální identity, kdy na konci loňského léta představila nový designový jazyk i modernizované logo.