Ilona Bittnerová do Česka přivezla jako první menstruační kalíšek, má vlastní značku menstruačních kalhotek a vlastní šicí dílnu i nakladatelství.

Vedle toho je majitelkou internetového obchodu Maluna a píše blog kalisek.cz, kde dívkám a ženám radí a o menstruaci s nimi diskutuje. A než se jí narodilo druhé dítě, příležitostně dělala průvodkyni po Albánii a Tanzanii.

Její podnikání jí dalo volnost. „Mohla jsem cestovat a zároveň pracovat, věnovat se svým dětem, když to potřebovaly a když jsem s nimi chtěla být. Podnikání není jen o tom, že si něco vymyslím, věřím tomu a jdu do toho srdcem a ono to vyjde. Takhle to nefunguje. Za úspěšným podnikáním je spousta dřiny, je potřeba si nastudovat hodně věcí a nechat si poradit od lidí, kteří už něco dokázali,“ říká.

Svou firmu vybudovala téměř z ničeho, začínala s kapitálem dvacet tisíc korun, dnes se řadí mezi úspěšné podnikatelky a její firma má obrat čtyřicet milionů korun. Vysvětluje si to jednoduše, celý život dělá především to, co ji baví. „Mám dobré nápady, které vycházejí. Vidím spojitosti tam, kde je jiní nevidí, a kombinuji tak, aby vyšlo něco nového a zajímavého,“ přibližuje nám svou cestu k úspěchu.

A kromě těch zábavných věcí se také neustále vzdělává a hodiny sedí u počítače a pracuje. „Zpočátku jsem dělala několik různých věcí, abych se uživila. Průvodcovala jsem zájezdy, dovážela obrazy z Tanzanie a pořádala výstavy a eventy na klíč, farmařila jsem… Nebylo to tak, že bych vzala úspory, nakoupila jeden menstruační produkt a hned všechno fungovalo. Rozjelo se to postupně vedle dalších zajímavých projektů, které jsem pak postupně někomu předala nebo uzavřela,“ popisuje své začátky podnikatelka. 

V loňském roce Bittnerová omezila své podnikatelské aktivity a ze dvou firem odešla. „Byla jsem příliš v časovém presu a začalo se to projevovat na mém zdraví. Dnes tedy vedu jen svou menstruační firmu Má Luna a v rámci té několik různých aktivit. Nejvíc mě baví hledat nové produkty a témata na můj blog. A také propojovat se s lidmi, kteří něco zajímavého dělají, a hledat nové společné cesty,“ říká nadšeně. 

Kalíšek ze severu

Ilona Bittnerová byla první, kdo v Česku začal menstruační kalíšek prodávat. Nadchla se pro něj ihned. „Ukázala mi ho moje kamarádka na vysoké škole. Sama ho používala a byla nadšená jeho praktičností. Hned jsem si ho z Anglie také objednala a po pár měsících za ní přišla s tím, že kalíšky musíme dovézt do Česka a začít prodávat, aby všechny ženy mohly být tak v pohodě jako my dvě,“ vzpomíná Bittnerová na první moment, kdy jí došlo, že je kalíšek ideální volbou pro ženy, které hledají pohodlí, i pro ty, které přemýšlejí ekologicky.

„Byla to trochu naivní představa, ale celkem to vyšlo a držím se původní myšlenky. Jen je mi teď už jasné, že neexistuje žádná jediná ideální menstruační pomůcka pro všechny ženy. Proto jsem pak portfolio svého e-shopu postupně výrazně rozšířila.“

Menstruační kalíšek je pomůcka, která může usnadnit ženě život, na druhou stranu to ale není produkt, který by byl snem každého podnikatele. Žena potřebuje pouze jeden kalíšek a ten jí může sloužit až deset let. Z ekonomického i ekologického hlediska je to pro zákazníka výhra, pro podnikatele už méně. Proto také menstruační kalíšek vstupoval na trh velmi zvolna, velké firmy o tento produkt dlouho nejevily zájem.

Navíc se zákazník snadno může splést při výběru velikosti, a protože se jedná o zboží hygienické povahy, nelze kalíšek vracet či vyměňovat. To vede k nespokojeným zákazníkům. „Menstruační kalíšek je pro zákazníka ze všech dostupných hygienických potřeb na výběr nejsložitější. Zjednodušování výrobců jako například ‚jedna velikost do třiceti let a potom ta druhá‘ často nevede k uspokojivým výsledkům a mnoho žen proto kalíšek zavrhne,“ dodává Bittnerová. 

Pro některé ženy není menstruační kalíšek vhodný vůbec. „Pro každou ženu je lepší něco jiného. Dnes existují i takové vychytávky, jako jsou například menstruační plavky, což považuji především pro dívky a ženy, které si nechtějí zavádět kalíšek nebo tampon, za skvělou volbu. Látkové vložky byly populární před příchodem menstruačních kalhotek. Teď jsou na ústupu, protože cílovka je stejná jako u kalhotek a kalhotky jsou funkčně v podstatě to samé, ale jsou estetičtější a více spolehlivé.“

Rozšíření sortimentu nejen o další hygienické pomůcky vedlo k nárůstu tržeb i tomu, že firma obstojí v konkurenci, které za poslední roky výrazně přibylo. „V roce 2021 si nás vybrala pro distribuci společnost Modibodi. Jedná se o celosvětovou špičku ve výrobě menstruačního a inkontinenčního prádla a také menstruačních plavek. Rozhodovali se více než rok, kterou firmu si pro spolupráci s českým trhem zvolí. Dobře to dopadlo a nedávno nás dokonce na online meetingu dávali za příklad novým evropským distributorům,“ vysvětluje podnikatelka. 

Co ale vnímá jako svou nevýhodu, je, že nemá žádného investora. „Konkurenci nezávidím, například značku Snuggs vnímám velmi pozitivně. Jsem ráda, že našli investora a mohli téma menstruačních kalhotek zpropagovat takovým způsobem, že se o nich dozvědělo opravdu velké množství žen. Člověk prostě dojde k tomu, že dobré nápady nestačí, je dobré, když za vámi stojí investor, který je podpoří. Zvažuji, že se touto cestou vydám také,“ plánuje Bittnerová. 

Tématu menstruace se věnuje skoro dvacet let svého života a nezapomíná ani na to, že některé ženy přístup k hygienickým pomůckám nemají. V rámci diskuse o menstruačních pomůckách zdarma, které v roce 2020 zavedlo Skotsko, mluvila v DVTV a dlouhodobě lobbuje za snížení DPH na menstruační potřeby (výše českého DPH na hygienické pomůcky je totiž v porovnání se světem ostudná).

Zve ke spolupráci i ženy, které mají na veřejnost vliv. „S mnoha zajímavými ženami jsem publikovala rozhovory na blogu a spolupracuji s nimi i na Instagramu. Někdy ale narážím na to, že tyto spolupráce jsou velmi drahé.“

Co považuje ale za skutečně důležité, je najít v životě smysl. „Jsem šťastná, že mohu dělat to, co mě baví, a zároveň tím pomohu řadě žen být více v pohodě a přispěji i ke snížení množství produkovaného odpadu. Myslím si, že je podstatné o věcech přemýšlet, nenechat se jen postrkovat životními událostmi. Nejvíce pyšná jsem dnes na to, že jsem dokázala zkombinovat práci a mateřství a zároveň neztratila samu sebe,“ uzavírá Bittnerová.