„Původně jsem hledala ty správné menstruační kalhotky pro sebe a dceru,“ vzpomíná Jana Mohlová na začátky svého podnikání. A jak už to bývá, musela si svůj vysněný produkt nechat vyrobit sama. Žádné z kalhotek, které byly k dostání na českém trhu, jí totiž nevyhovovaly.

Rozhlédla se proto ve svém okolí, kdo by jí s nápadem mohl pomoci. „Líbil se mi pocit svobody, ale nebyla jsem příliš spokojená s jejich kvalitou. Oslovila jsem proto přítelkyni mého nejstaršího syna Magdalenu Gucfovou, která v té době studovala textilní fakultu Technické univerzity v Liberci a umí skvěle pracovat se střihy. Můj bratr Pavel Hník se v té době rozhodl, že se stane naším investorem,“ říká Mohlová.

Jde skutečně o rodinný podnik. Název značky Sayu a logo s kapičkou zase vymyslel nejstarší syn, který studuje architekturu.

Zdroje z počáteční investice, která obnášela okolo 300 tisíc korun, padly na výzkum a testování materiálu. Jak ale podnikatelka podotýká, největším vkladem byla především spousta času, kterou museli všichni do svého startupu vložit. „Doteď vše, co vyděláme, ihned investujeme zpátky,“ podotýká. Obrat firmy zatím činí okolo pěti milionů korun.

Spoluzakladatelka značky Sayu Jana Mohlová

Vývoj trval rok a po intenzivním hledání správného dodavatele a výrobce se rodina Mohlů domluvila s tradiční českou firmou Triola. „Spolupráce byla od začátku skvělá, a ačkoliv vedoucí výroby, který je už starší pán, viděl menstruační kalhotky poprvé, dokázali jsme ho nadchnout,“ usmívá se Mohlová.

Pro Sayu je udržitelnost stěžejní hodnotou, proto jsou zvolené materiály místní. Jejich menstruační kalhotky fungují tak, že vrchní vrstvu tvoří úplet z merino vlny, pak následuje savá vrstva a nepropustná membrána. Až poté přichází na řadu vnější materiál. „Důležité je, že merino vlna má antibakteriální účinky, je příjemná k pokožce, zajistí pocit sucha,“ doplňuje Mohlová.

Z funkčních materiálů je právě merino vlna nejdražší. Na výsledné ceně kalhotek, které se prodávají od zhruba osmi set do jednoho tisíce korun, se ale projevuje i lokální výroba. „Jsme produktem pro náročnou zákaznici, která se nechce potýkat s vytahaným střihem či popraskanými gumičkami. Budeme raději vyrábět méně, ale kvalitně,“ tvrdí podnikatelka.

Menstruační kalhotky jsou dnes obecně velkým hitem po celém větě. Trend nastolila americká značka Thinx, která byla před zhruba šesti lety jediná známější společnost s takovým produktem. Jenže poštovné do Evropy bylo velmi drahé a ženy se na něj často skládaly. Dnes už se však jedná téměř o běžnou hygienickou pomůcku, kterou i u nás seženete v síti drogerií.

I mezi českými výrobci menstruačních kalhotek je už kromě Sayu několik dalších hráčů, ale Mohlová je prý své konkurenci víc než vděčná. „Dělají skvělou osvětu v tom, co menstruační kalhotky jsou. Jejich práce si velmi vážíme,“ dodává.

Od spuštění e-shopu v listopadu roku 2019 prodala značka Sayu přes sedm tisíc menstruačních kalhotek. Zakázky chodily i během pandemie a výzvou tak nebyl úbytek objednávek, ale spíš pracovní síla v karanténě. „Uvedli jsme na trh i covidovou limitovanou verzi z materiálů, které byly v té době zrovna k dispozici. Zájem byl tak velký, že jsme nestíhali vyrábět,“ říká Mohlová.

Improvizovat musela rodinná firma i během focení reklamní kampaně, které probíhalo během karantény. V roli modelek se ocitla nejen sama majitelka, ale také její dcera. „Nechtěli jsme ukazovat žádné vyretušované bytosti, ale skutečné ženy,“ podotýká.

Budoucnost pro Sayu se zdá být ve znamení expanze. Ze startupu, který odbavuje své objednávky z garáže rodinného domu v Řeži u Prahy, se musí posunout na další úroveň, aby uspokojil rostoucí poptávku. Zájem má také o vstup na slovenský trh a dostává nabídky k prodeji svých menstruačních kalhotek do Švédska.

„Jednáme s různými firmami, chtějí zařadit naše kalhotky do své běžné nabídky. Chystáme také recyklovatelné materiály, nové střihy a ještě ekologičtější kalhotky. Máme ze všech těch novinek radost, jen musíme přijmout více zaměstnanců a vybudovat větší sklad,“ vyjmenovává Mohlová.

Na příkladu Sayu je zřejmé, že jsou pryč časy, kdy menstruace byla tabuizovaným tématem, o kterém se ve slušné společnosti nemluví, a před muži už vůbec. „V naší rodině vždy panovala otevřená komunikace. Jako bývalé zdravotní sestře, která asistovala u operací, mi navíc tělní tekutiny a rozhovory o nich připadají velmi přirozené,“ uzavírá se smíchem Mohlová.