„Všechny děti mají rády bunkry a domečky, i já jsem takový byl,“ vypráví čtyřiatřicetiletý podnikatel Michal Pomp o tom, jak vznikl jeho nápad na speciální domečkovou postel pro děti, kterou jeho firma vyrábí a prodává v několika barvách a provedeních.
Právě tento kus dřevěného nábytku tvoří základ byznysu opavské značky Benlemi, která sází na hravé dřevěné výrobky do dětských pokojů. Michal Pomp přitom měl v roce 2016, kdy s firmou začínal, zcela jiný plán.
„Líbila se mi závěsná proutěná křesla a právě tohle byl první výrobek, který jsem uvedl na trh. Ale v té době jsme s manželkou čekali první dítě, a tak se záhy směřování firmy přehouplo do dětského sortimentu,“ vypráví o počátcích jeho podnikání, které od té doby raketově vyrostlo.
Benlemi měla v počátcích obrat něco málo přes tři miliony korun. Už v roce 2017 však vzrostla na trojnásobek a vykázala obrat přes deset milionů.
Michal proto záhy přibral do party ještě o dva roky mladšího bratra Petra. Ani jeden z nich neměl přitom s výrobou ze dřeva žádné zkušenosti.
„Jsme obchodníci, nepotřebovali jsem zkušenosti s truhlařinou. Prostě nás lákalo něco vyrábět ze dřeva. A vyrostli jsme na dětských domečkových postelích, v tom jsme byli jednička na trhu a tyto postele stále tvoří víc než polovinu našich prodejů,“ vysvětluje usměvavý otec tří dětí Michal Pomp, jehož firma má nyní v sortimentu už desetitisíce položek.
Jen zmíněné postele totiž prodává v různých velikostech, úpravách a celkem čtrnácti barvách – stojí od 7299 korun podle provedení a velikosti.
Kromě postelí firma vyrábí ještě různá další vybavení do dětského pokoje, jako jsou dětské postýlky pro miminka, hračky, úložné prostory, ale také třeba Montessori hřiště, prolézačky a různé další atrakce pro děti.
„Naší myšlenkou je doprovázet růst dítěte od miminka až do dospívání a podstatou naší existence je rozdávat radost nejen dětem, ale i rodičům. Naše výrobky tedy musí děti upoutat, aby se z nich mohly radovat,“ dodává Petr Pomp.
Všechno vzniká v sídle firmy v Opavě, kde mají bratři Pompovi třicítku zaměstnanců a kde sídlí také showroom Benlemi. Jinak vše prodávají online na e-shopu a přes B2B partnery v zahraničí.
Specifikem postelí je kromě domečkového designu také to, že je vyrábějí nízké – to proto, aby z nich malé děti nespadly a aby si do nich mohly samy vlézt. Toto řešení podporuje jejich seberozvoj, vývoj motoriky a samostatnost.
„Také proto děti v postelích baví spát a často nám rodiče volají, že díky naším postelím se odnaučily spát s rodiči ve společné manželské posteli,“ popisuje Michal s tím, že pozitivní zpětná vazba od zákazníků rodičů je pro oba bratry něco, co je nabíjí.
V názvu se schovává kočka
V této rodinné firmě prý panuje také přátelská a přímo rodinná atmosféra – například si všichni tykají.
„Naši pracovníci jsou často naši kamarádi, takže to ani jinak nejde,“ shodují se bratři s tím, že tato symbióza byznysu a přátelství prý funguje dobře.
„I my dva jako bratři vycházíme dobře, za celou dobu jsme se nikdy nehádali. Věděl jsem vždy, že budu chtít jít do byznysu s bratrem a nikdy jsem nelitoval,“ popisuje Michal Pomp, který je ve firmě CEO. Bratr Petr je spolumajitelem a má na starosti víc provozní věci.
Ani jeden se však nebrání jakékoli práci. „Mimo vlastní pracovní agendu vždy přikládáme ruce tam, kde je to potřeba, zejména na vrcholu sezony před Vánocemi, kdy pobíháme po skladě, chystáme zakázky, balíme výrobky i sami vyrábíme, děláme, co je potřeba,“ tvrdí Michal, který s bratrem jejich výrobky také dva roky z Opavy rozvážel zákazníkům po celé republice.
„Vstávali jsme brzy ráno a jezdili po celé České republice a sami jsme zboží také vynášeli do patra. Bylo to náročné, ale rádi na to vzpomínáme,“ říká Michal, jehož firma má název podle jmen členů jeho rodiny, byť byste je tam hledali na první pohled asi těžko.
„Název Benlemi vymyslela manželka, když jsem začínal. Je složený ze jmen členů naší původní rodiny, kterou tehdy tvořili kocour Ben, manželka Lenka a já – tedy Michal. Tak vznikl název Benlemi. Chtěl jsem totiž zároveň nějaký název, který by byl mezinárodní, abych se v budoucnu vyhnul rebrandingu,“ vzpomíná Michal Pomp.
Rána během pandemie
Rodinný byznys rostl rok od roku a postele Benlemi má doma podle jejich propočtů už na desetitisíce českých dětí. V roce 2019 se jejich obrat meziročně zvýšil ze 38 milionů na 86 milionů v roce 2020.
Pak však růst firmy zbrzdila koronavirová pandemie, vysoké ceny dřeva a následná energetická krize. V roce 2022 tak obratově klesli na 73 milionů.
Svůj zisk EBITDA nechtějí zveřejňovat, ale kvůli cenám dřeva a energií museli sáhnout i do svých marží. Nechtěli totiž už zdražovat. Podle jejich slov se tak EBITDA aktuálně pohybuje v jednotkách procent.
Nyní jsou však bratři Pompovi přesvědčení, že se firma vrátí k růstu. Během posledních tří krizových let prý dokázali mnoho procesů optimalizovat a automatizovat a snížili náklady na výrobu.
„Příští rok cílíme na sto až 120 milionů obratu,“ tvrdí Michal, který chce také víc expandovat do zahraničí a věří, že i to firmě v růstu pomůže.
Jejich e-shop zatím funguje v Česku a na Slovensku, ale cílem je víc proniknout na zahraniční trhy přes partnery a distributory. „Už teď máme pokrytou téměř celou Evropskou unii a ještě víc se chceme soustředit na trhy v západních evropských zemích, kde se nám daří,“ tvrdí Michal.
Oba bratři věří, že jejich výrobky mají šanci získat si srdce dětí i za hranicemi. „Lidé chtějí kvalitu a poctivou výrobu, velkým tématem je udržitelnost a vím, že takto můžeme konkurovat i velkým nábytkářským řetězcům, které nabízejí levnější produkty než ty naše,“ tvrdí Michal Pomp.
Oba bratry však rozhodně nečeká jednoduchá cesta. Ostatně i v České republice jim vznikla v oblasti domečkových postelí konkurence – podobné nabízí například firmy Drevko nebo Maxido.