Navzdory tomu, že e-commerce trh zažívá po zlatých časech pandemie vystřízlivění, malé a střední e-shopy stále rostou. Upozorňuje na to Samuel Huba, ředitel společnosti Shoptet, na jejíž platformě funguje dohromady přes třicet pět tisíc e-shopů v Česku, Maďarsku a na Slovensku.

O stavu e-commerce trhu v trojici středoevropských zemí byla řeč na galavečeři Digital Heroes 2023, kterou Forbes pořádal v úterý v pražském Slovanském domě.

„I přestože celý trh padal, malé a střední byznysy dokázaly růst. Jsme za polovinou roku a trend stále pokračuje. Je to zajímavý efekt,“ řekl Huba v konverzaci se šéfredaktorem Forbes.cz Zdravkem Krstanovem. Na Shoptetu fungují právě hlavně menší a střední firmy. V Česku Shoptet spravuje asi šedesát procent všech e-shopů.

Huba už v květnu v rozhovoru pro Forbes uvedl, že malí a střední hráči se podle něj dokážou flexibilně přizpůsobit změnám na trhu, například snižováním marží. „Řada velkých firem v e-commerce měla třeba také problém s financováním zásob, což je problém, který malé a střední firmy nemají, protože je nedrží v takovém množství,“ popsal.

Ředitel společnosti Shoptet Samuel Huba a šéfredaktor Forbes.cz Zdravko Krstanov

E-shopy na Shoptetu loni dosáhly na souhrnný obrat padesát devět miliard ve srovnání s padesáti miliardami v roce 2021. Růst českého e-commerce trhu se přitom loni poprvé ve své historii zastavil. Online obchodníci utržili 197 miliard korun, což představovalo meziroční pokles o dvanáct procent.

Huba očekává, že poslední dva kvartály roku 2023 ukážou na opětovný růst e-commerce. Tradičně budou důležitá čísla za Black Friday a Vánoce. Shoptet také s ohledem na blížící se vrchol sezony ve čtvrtek představil novou službu Shoptet Boost nabízející krátkodobé úvěrování do výše milionu korun. E-shopům má pomoct s rychlejším růstem a lepší konkurenceschopností.

O stavu e-commerce hovořil na akci Forbesu také ředitel agentury Ipsos v Česku Jakub Malý, který představil závěry nového průzkumu mapujícího stav online nakupování v tuzemsku, Maďarsku a na Slovensku.

Šetření probíhalo v srpnu a zapojily se do něj dohromady více než tří tisíc respondentů. „Přes devadesát procent z nich si v posledních dvou letech koupilo nějaký produkt přes internet,“ uvedl na úvod Malý.

Ředitel agentury Ipsos v Česku Jakub Malý

Z průzkumu například vyplynulo, že lidé se při online nakupování stále mohou setkat s řadou komplikací. Nejčastěji řeší, že koupený produkt vypadá naživo jinak než online nebo že zboží přišlo poničené.

Data také ukázala, jaké kategorie zboží lidé spíš preferují nakupovat online a které v kamenných obchodech. V offline světě chtějí lidé pořizovat hlavně potraviny a například u zboží z hobbymarketů, módy nebo hraček pro ně není stěžejní, zda produkt seženou na internetu, nebo v kamenné prodejně.

Průzkum taktéž zjišťoval, jaký druh zboží si chtějí respondenti prohlédnout nejdříve naživo, než si jej objednají online. Jde hlavně o velké spotřebiče, nábytek, kosmetiku včetně parfémů nebo sportovní vybavení včetně oblečení.