Za pouhé tři roky se Khaby Lame stal nejpopulárnějším tiktokerem na světě s více než 160 miliony fanoušky, aniž by pronesl jediné slovo. A značky se teď předhánějí v tom, aby mohly tomuto tichému komikovi za kousek jeho magie na sociálních sítích zaplatit jmění.
Khabane „Khaby“ Lame ušel obrovskou cestu. Ještě v roce 2019 montoval filtry do aut v továrně u Turína, dnes je nejsledovanější osobou na TikToku a třeba také hvězdnou postavou ve Fortnite, videohře s více než 230 miliony hráči měsíčně.
„Když jsem začal natáčet videa, lidé mi říkali, abych toho nechal a našel si pořádnou práci,“ říká. „Ale já jsem pokračoval v natáčení videí, protože mě to bavilo, i když se na ně nikdo nedíval.“
Základ Khabyho úspěchu je v krátkých komediálních klipech, ve kterých paroduje slavné memy a utahuje si z přehnaně složitých internetových návodů.
Třeba z kuchaře, který loupe banán efektními řezy nožem, nebo kutila, který předvádí domácího robota, jenž vám podá kus toaletního papíru.
Od doby, kdy si během pandemických lockdownů Lame získal první pozornost, přilákaly jeho dvouminutové TikToky 2,4 miliardy lajků a 162 milionů sledujících – více než trojnásobek obyvatel jeho rodné země. Na Instagramu ho sleduje 80 milionů lidí.
Tuto obrovskou základnu fanoušků nashromáždil, aniž by pronesl jediné slovo, místo toho komunikuje krčením ramen a výraznýma očima. Stal se tak Charliem Chaplinem digitálního věku, mimem memů, jehož videa baví stovky milionů lidí napříč jazyky, hranicemi a kulturami.
A všímají si ho i zastánci klasického zábavního průmyslu. Letos Lame natočil na TikTok skeče s Mattem Damonem, Robertem Downeym Jr. a Tomem Cruisem. S fotbalovou legendou Davidem Beckhamem kopal pokutové kopy.
A zájem mají hlavně firmy. Khaby tak třeba hrál v reklamní kampani na Super Bowl pro pojišťovací gigant State Farm. Marketingová šéfka společnosti State Farm Alyson Griffin říká, že se s Khabym spojila, protože je nejpopulárnějším tiktokerem v USA, je pro značku bezpečný a je někým, s kým může společnost spolupracovat dlouhodobě, a zúročit tak svoji počáteční investici.
„Jen pro srovnání, Super Bowl sledovalo 115 milionů lidí,“ říká Griffin. „Naše hlavní video na TikToku s Khabym mělo 220 milionů zhlédnutí, k tomu připočtěte všechna sledování, lajky, komentáře a sdílení.“
Že mlčeti je zlato, platí v Khabyho případě dokonale. Forbes odhaduje, že od června 2022 jen díky smlouvám se společnostmi jako Hugo Boss, Binance či blízkovýchodní bankou QNB a díky partnerstvím s Fortnite a State Farm vydělal už 16,5 milionu dolarů.
Dnes inkasuje 750 tisíc dolarů za představení produktu v příspěvku na TikToku a Instagramu. Značka musí odpovídat jeho family-friendly imagi: „Většinu žádostí odmítám,“ říká. „Chci pracovat čistě. Nikdy jsem nespolupracoval s firmou vyrábějící alkohol, cigarety nebo cokoli, co je škodlivé, protože mě sleduje spousta dětí.“
Lame se umístil na 11. místě našeho druhého výročního seznamu top tvůrců a je ukázkovým příkladem moci a zisků, které jsou k mání ve žhavé influencerské ekonomice.
Abychom mohli sestavit žebříček světových top tvůrců, zpracovali jsme s pomocí marketingové firmy Influential údaje o výdělcích, počtu sledujících, míře zapojení a podnikatelských aktivitách tisíců internetových osobností.
V období od června 2022 do letošního června získalo našich 50 předních tvůrců díky svým 2,6 miliard sledujících na sociálních sítích celkový výdělek v odhadované výši 700 milionů dolarů. To je skok o 23 procent oproti 570 milionům dolarů v roce 2022.
Podle společnosti Influencer Marketing Hub, která se zabývá výzkumem sociálních médií, utratí letos značky za content marketing přibližně 21 miliard dolarů, zatímco před sedmi lety to bylo jen 1,6 miliardy dolarů.
„Influenceři jsou nejmocnějším a nejplodnějším mediálním a obchodním prostředkem, jaký byl kdy vynalezen,“ říká Erin Lanuti, ředitelka pro inovace v reklamním titánu Omnicom Group.
„Jejich publikum jim důvěřuje více než reklamám. Dokážou prodat produkty během několika minut. Mohou vyvolat flash mob, který uzavře velké město. Dokážou vybudovat značku za miliardu dolarů bez jakéhokoli jiného marketingu. A mohou zničit miliardovou značku jediným příspěvkem,“ vysvětluje Lanuti.
Zkrátka, znají svou sílu a využívají svého vlivu, aby ze sociálních médií pronikli do dalších odvětví.
Pětadvacetiletý Jimmy „MrBeast“ Donaldson, který je na prvním místě našeho seznamu již druhým rokem, využil svůj kanál na YouTube, který má 180 milionů odběratelů, k založení společnosti Feastables, která se zabývá výrobou občerstvení, a řetězce rychlého občerstvení Beast Burger. Teď se má Donaldson stát členem představenstva časopisu Forbes, až bude dokončen plánovaný prodej společnosti.
Addison Rae a Bella Thorne se od lip-syncingu na TikToku dostaly k významným nahrávacím smlouvám. Co se týče Lamea, doufá, že jeho hvězdná role ve Fortnite je odrazovým můstkem do Hollywoodu.
V červnu měl ostatně na italském filmovém festivalu v Taormině premiéru jeho krátký dokumentární film a režijní debut I Am Khabane. „Miluju psaní příběhů a filmů,“ říká. „Chci být hercem a také režírovat.“