Škoda Auto odhalila v Berlíně novou generaci modelu Kodiaq. A jde o auto, které z pohledu automobilky patří mezi ta nejdůležitější.

Vedle elektrického Enyaqu a manažerského Superbu jí právě Kodiaq díky vysoké marži dokáže vydělat nejvíc peněz. Jeho druhá generace na svět přichází po sedmi letech ve zcela nové podobě. Za tu dobu se velké škodovky z kategorie SUV v závodech v Česku, Indii, Rusku a na Ukrajině vyrobilo skoro 850 tisíc kusů, které se rozjely do šedesáti zemí světa.

Jak moc je Kodiaq, aktuálně nabízený za cenu mírně přes milion korun, pro automobilku v Česku zásadní, ukazují výsledky prodejů za loňský rok. Ze všech nabízených modelů skončil na třetím místě s 94 500 prodanými kusy, na druhý kamiq ztrácel jen osm set aut. První byla jednoznačně octavia.

Zájem ukazuje i skutečnost, že ačkoli počet dodaných škodovek loni klesl o skoro sedmnáct procent, produkce kodiaqů se zvýšila o víc než desetinu.

Druhá generace až sedmimístného SUV, které si premiéru odbylo v nikdy nezprovozněném tunelu metra pod Postupimským náměstím v německé metropoli, má na co navazovat. Zákazníci si ale budou muset zvykat na novou podobu, která se od stávající verze, za níž stál coby šéfdesignér Jozef Kabaň, zásadně liší – naživo nový Kodiaq, tentokrát už podepsaný německým šéfdesignérem Oliverem Stefanim, působí mnohem mohutněji.

Redaktor Forbes Ondřej Kinkor měl možnost se Škodou Kodiaq seznámit ještě před globální premiérou.
info Foto Škoda Auto

Není to ale jen dojem, výrazně podporovaný bočními liniemi, a řešením posledního, takzvaného D sloupku, v zadní části vozu, navíc v kontrastní barvě. Auto je větší i při pohledu do technických údajů.

Ve srovnání s první generací je delší o šest centimetrů, což je znát hlavně v druhé, případně třetí řadě sedadel. A poznat je to i na zavazadlovém prostoru větším o pětasedmdesát litrů (nově má 910 litrů), který svou rozměrností připomíná spíš zavazadlový prostor obrovitého kombi než kufr SUV.

Dalšími designovými prvky, které při pohledu na novinku upoutají na první pohled, je použití nového loga na přední kapotě a nápisu Škoda ve stylu nového designového jazyka v automobilce označovaného jako Modern Solid. Stejně řešené označení budou mít i ostatní nové škodovky – jako další Škoda Superb, která zažije světovou premiéru příští měsíc v Praze.

Ještě patrnější bude takzvaný světelný podpis nového Kodiaqu. Čelní maska totiž může být na přání vylepšena řadou čtrnácti diod, spojujících opticky oba světlomety.

Hlavní světla navíc mohou obsahovat chytrou technologii Matrix-LED druhé generace, umožňující krom jiného jezdit s rozsvícenými dálkovými světly, aniž by docházelo k oslnění protijedoucích aut. Automobilka zároveň u nové generace světlometů slibuje o patnáct procent lepší světelný výkon.

Škodovácké SUV také poprvé naskakuje na vlnu elektromobility a vůbec poprvé bude v nabídce s hybridním pohonem. Plug-in hybrid kombinuje benzinový motor 1,5 TSI s elektromotorem a 24,5 kWh baterií, takže ve výsledku disponuje silou 204 koní. Jen na elektřinu s ním lze ujet přes sto kilometrů. Energii do baterie půjde doplňovat i na 50kW dobíjecích stojanech. Poháněnou ale má jen přední nápravu.

Nabídku benzinových motorů pak doplňují mild-hybrid 1,5 TSI s výkonem 150 koní a dvoulitr se stejným výkonem jako plug-in hybrid. Zájemci o naftu budou volit auto s motorem 2,0 TDI o síle 150 nebo 193 koní.

Vnitřku, kde na středovém tunelu zcela chybí volič automatické převodovky, který se z pohledu moderních škodovek nezvykle přemístil pod volant, na první pohled dominuje až třináctipalcová dotyková obrazovka. Není ale všemocná, protože interiéroví designéři automobilky se poučili a vyslyšeli prosby řidičů a řidiček nespokojených s tím, jak auta koncernu Volkswagen masivně vsadila právě na dotykové ovládání prakticky všeho.

Škodováci proto nově nabídli nový typ ovladačů, kombinujících manuální i dotykové ovládání. Pod centrálním tabletem jsou tři otočné multifunkční ovladače, které v sobě ukrývají nejčastěji používané funkce – například ventilace, teplota nebo hlasitost zvuku se dá nastavovat takzvaně poslepu bez komplikovaného a nebezpečného proklikávání v často nepřehledném menu.

Novinka se bude vyrábět v závodě v Kvasinách na Rychnovsku, kde automobilka zainvestovala do úprav výrobní linky dvanáct milionů eur, tedy zhruba 290 milionů korun.

Změny si vyžádalo především zavedení hybridního pohonu Škody Kodiaq, další investice pak směřovaly například i do modernizace montáže podvozku nebo úprav robotů pro nanášení lepidel zasklení. Výsledkem má být 410 denně vyrobených vozů Kodiaq druhé generace. První auta se podle člena představenstva Škody Auto Martina Jahna k zákazníkům dostanou na konci prvního čtvrtletí příštího roku.