Zakázky z celého světa a objednávky za téměř sto milionů korun. Michal Kubánek měl se svými elektromotorkami našlápnuto k obřímu úspěchu. Jenže poslední dva roky jeho dobře promazané mašině Kuberg došla šťáva. Tržby klesly na čtvrtinu a firma bojovala o přežití. Teď ale díky novým investorům znovu šlape na plyn.
Do firmy majetkově vstoupili ostřílení investiční matadoři Jan Mynář a Kateřina Zychová prostřednictvím nově založené společnosti OneCap, která získala část nové firmy, do které teď Kuberg spadá.
„Nově založená holdingová matka Kubergu se jmenuje KBRG Holding a vlastní v něm 97,4 procenta. Já mám v holdingu podíl 76 procent, takže reálně investoři získali asi čtvrtinu Kubergu,“ přibližuje zakladatel firmy Michal Kubánek.
První motorku na elektrický pohon sestavil nadšený motorkář před dvanácti lety pro svoji malou dceru. Od té doby jich značka Kuberg vyrobila více než deset tisíc. A z bývalého vepřína v Mankovicích u Nového Jičína dostala elektromotorky pro děti i dospělé do celého světa.
Elektrické oře z Česka si oblíbil raper Kanye West i členové slavného cirkusu Cirque du Soleil. Kuberg se dlouho řadil mezi TOP pět výrobců elektomotorek na světě a poptávka po jeho produktech mnohonásobně převyšovala kapacitu výroby.
V roce 2021 měla firma dopředu objednávky za téměř sto milionů korun a pandemický rok nakonec zakončila s rekordním obratem osmdesát milionů korun. Jenže o rok později už bylo všechno jinak. V roce 2022 ze společnosti odešel investor Josef Jeleček, který se do Kubergu zapojil v roce 2015 a vlastnil 44,5 procenta firmy.
„Nyní se chci naplno věnovat dalším investičním projektům, a proto jsme se s Michalem Kubánkem dohodli na mém exitu ze společnosti. Kuberg je nyní plně v jeho rukou a já věřím, že se může dále rozvíjet,“ komentoval tehdy.
Než ale Kuberg našel dalšího investora, dostala se firma do finančních problémů. Tržby klesly na zhruba dvacet milionů korun a loni na ještě nižší číslo. „Měli jsme kriticky omezený pracovní kapitál a zároveň velký převis objednávek, což vytvářelo velké tlaky na všech stranách,“ líčí Michal Kubánek.
V té době hledal nového investora, ale trvalo to déle, než čekal. „Dle Murphyho pravidla jsme trefili nejhorší možnou dobu, kdy investice do firem byly zamrzlé. A navíc většina investorů si vybírá raději jednodušší segmenty, než je výroba, která má mnoho rizik a není tak snadno škálovatelná jako třeba vývoj softwaru,“ popisuje Kubánek.
Nové partnery nakonec našel v Janu Mynářovi, který mimo jiné spoluzakládal private equity skupinu BHM Group miliardáře Tomáše Krska, a Kateřině Zychové, zakladatelce Verdi Capital a člence žebříčku nejvlivnějších žen Česka podle Forbesu.
Ti společně vedou novou investiční společnost OneCap, která spolupracuje i se známým advokátem Jaroslavem Havlem, jeho kanceláří Havel & Partners a spřízněným One Family Office. Havel & Partners pomáhají společnosti OneCap především v právní a daňové oblasti, ale podíleli se i na financování investice do Kubergu.
OneCap přitom nemá jasně stanovenou exitovou strategii. „Zaměřujeme se na krizové a jiné speciální situace, které vyžadují flexibilitu ze strany investora a zároveň manažerské, transakční a právní know-how. A Kuberg je přesně takový typ investice,“ vysvětluje Jan Mynář, proč se rozhodl investovat do výrobce elektromotorek.
„Jde o firmu se skvělým produktem, který se hodí pro výrobu v Česku. Nejprve ale musíme znovu rozjet Kuberg na plnou rychlost a postavit základ pro další růst. Až následně se budeme rozhodovat podle dalšího vývoje. Variant je několik včetně dalších akvizic či investic v oboru elektromobility,” dodává investor, který se aktivně podílí i na operativním řízení firmy.
Zaměřit se chce také na další expanzi na zahraniční trhy – zejména ve Spojených státech, Kanadě nebo Austrálii a posílit B2B spolupráci. Za hranice přitom míří většina produkce Kubergu. Polovinu strojů prodává firma v Evropě a druhou polovinu do zámoří.
„Daří se nám i na některých trzích, kde jsme to nečekali – třeba v Ekvádoru, kde máme dobrého partnera. A letos bychom chtěli expandovat i do dalších zemí Latinské Ameriky,“ říká Michal Kubánek.
V roce 2024 má Kuberg v plánu vyrobit asi 1400 kusů motorek a dostat se na obrat kolem 90 milionů korun. „Letos chceme firmu hlavně restartovat, stabilizovat výrobu a dostat se zhruba na čísla z dosud rekordního roku 2021. V příštím roce pak plánujeme výrazněji růst a představit víc novinek,“ prozrazuje Kubánek.
Na trh nově uvádí třeba elektrické odrážedlo pro nejmenší jezdce a letos chce také představit nový model pro dospělé, který bude mít vysoký výkon, ale zároveň bude cenově dostupný. „Především nás ale čeká sisyfovská práce na tom, abychom vrátili firmu zpět do kondice. A hráli dál klíčovou roli na trhu jednostopé mobility.“