Kdo jiný by měl poznat skvěle chutnající limonádu než barmani? Za značkou Three Cents stojí rovnou tři – a teď ji přivezli do Česka.
Kde si budeme povídat? Tady u stolu? George Bagos působí vřele, ale trochu se ošívá, než zavelí: „Pojďte za mnou, půjdeme na bar, to je moje prostředí.“
Na baru jeho podnikatelské dobrodružství začalo. Před deseti lety se s třemi kamarády, přičemž dva z nich jsou barmani stejně jako on, rozhodl založit značku Three Cents. Pod ní nabízí toniky a limonády s vycizelovanou chutí.
Zakladatelé je označují jako prémiové. „Což znamená ze stoprocentně přírodních ingrediencí, žádné konzervační látky. Jsou hodně chutné, je v nich větší množství surovin a jsou ve skleněných lahvích,“ říká Bagos.
Prémiovost zároveň znamená, že je neseženete všude. V Česku jsou k dispozici ve vybraných barech a koupit si je můžete třeba i přes Rohlík.
„Nechceme to lidem nutit, chceme, aby je přesvědčila chuť, chystáme i ochutnávky různých neoznačených limonád a ať lidé rozhodnou sami. Ale my jsme zkoušeli hodně ingrediencí a tohle je podle nás nejlepší,“ říká sebevědomě Bagos.
Značka posbírala za deset let existence řadu cen a předloni ji koupila za 45 milionů eur (cca 1,1 miliardy korun) společnost Coca-Cola HBC, což byl důležitý krok pro vylepšení zázemí a zrychlení expanze do zahraničí. Na tu desetičlenný tým jinak obtížně hledal síly. Nyní pořídíte Three Cents v šestatřiceti zemích.
Jméno přitom neznačí jejich cenu, na Rohlíku je pořídíte za 42,90 koruny, odkazuje ale k době, kdy ochucené sody tolik opravdu stály. Váže se totiž k období velké hospodářské krize, kdy zažívaly sodovkárny boom a lidé do nich chodili na sycenou vodu označenou jako Two Cents Plain. Pokud jste si nechali přidat příchuť, stála tři centy.
Impulzem ke startu podnikání pak pro skupinu řeckých barmanů byla kniha Fix The Pumps, která pojednává právě o sycení. „Zamilovali jsme se do něj,“ říká Bagos. Následovalo dlouhé období experimentování, kdy si zakladatelé dali za cíl, že chtějí změnit zažité postupy.
A tak třeba odmítli do svých nápojů přidávat džus. „Ten škodí sycení,“ vysvětluje Bagos. Proto zároveň podávají nápoje ve skleněných lahvích, protože ty udrží bublinky nejdéle. A také používají šetrné technologie.
„Zakládáme si na řemeslné výrobě, každý produkt nám projde pod rukama a před uvedením na trh se rozhodujeme, zda funguje,“ popisuje Bagos.
Povědomí o značce se šířilo postupně. Nejprve o ní barmani řekli svým kamarádům, pak si někdo řekl o várku limonád na oslavu, do svého baru… „Celou dobu to funguje organicky. Three Cents běží před námi a my je stíháme, abychom vyhověli poptávce,“ líčí Bagos.
Na českém trhu nabízejí pět ochucených limonád (cherry, pink grapefruit, ginger beer, pineapple, mandarin & bergamot) a dva toniky. Skutečně chutnají po ovoci, nikoli po sladidlech, navíc jsou pečlivě dochucené tu mandlemi, jinde bylinkami.
Dají se pít samostatně, nebo míchat s dalšími drinky. V popularitě vede příchuť pink grapefruit, která slouží i jako základ oblíbeného koktejlu Paloma.
V roce 2022 vyrobili skoro dvacet milionů lahví. Teď některé z nich zakotvily i v Česku. A dál? Expanze má pokračovat. Bagos s úsměvem hlásí: „Hranice nemáme. Three Cents až na Měsíc!“