Rychlá auta, drahá auta, burácející auta, ale i elektromobily. Vedle toho obří automobilový byznys nebo design, který se líbí (a někdy taky ne). A hlavně novinky, ve kterých budeme jezdit. To je Forbes FastWheels.
Raketa, která tančí
Číně roste chuť i odvaha pouštět se do automobilových vod, které bývaly vyhrazené Evropě a Spojeným státům. Koncern BYD tak v rámci značky YangWang na trh vypustí elektrický supersport s označením U9, výkonem 1300 koní, zrychlením z nuly na sto za 2,36 sekundy a zatím nejvyšší dosaženou rychlostí 309 kilometrů za hodinu.
Energii pro čtyři elektromotory dodá 633 kilogramů vážící baterie s kapacitou osmdesáti kilowatthodin, která má podle čínské metriky zajistit dojezd 465 kilometrů – reálně to ale bude o nějakých sto kilometrů méně. Fanouškům sportovní jízdy nejspíš přidělá pár vrásek na čele váha auta: bez pětadvaceti kilogramů rovné dvě a půl tuny.
YangWang U9 na sebe strhává pozornost i platformou vybavenou odpružením BYD Disus X, která autu umožňuje jet na třech kolech nebo „tančit“. Jak to vypadá, se můžete podívat na videu níže. Cena novinky na čínském trhu má být v přepočtu pět a půl milionu korun.
Design Audi nově povede Ital
Změna po deseti letech. Automobilka Audi ohlásila výměnu designu, kde končí Marc Lichte, který je součástí koncernu Volkswagen od roku 1986 a z poslední doby stojí například za elektrickým sportovním modelem e-tron GT, o němž sám prohlásil, že je nejkrásnějším autem, které kdy navrhl.
Lichte v Audi zůstává a přesouvá se na zatím neupřesněnou pozici. Zástupce německé designové školy od června vystřídá Ital Massimo Frascella, který začínal ve slavném designérském studiu Bertone, prošel automobilkami Ford a Kia a od roku 2011 šéfoval designu Jaguaru a Land Roveru.
„Jednoduchost je podstatou mého přístupu k designu. Baví mě vytvářet designy, které jsou bez zbytečných ozdob a nesledují pouze trendy. Místo toho se budeme opírat o nadčasový a sofistikovaný designový jazyk,“ uvedl Frascella.
Buďme jako Airbus, vyzývá šéf Renaultu
Šéf francouzské značky Luca de Meo na probíhajícím autosalonu v Ženevě vyzval ostatní evropské automobilky k větší spolupráci. Cílem je především ubránit se počínající čínské invazi. Inspirací by podle něj mohlo být evropské konsorcium Airbus, které primárně vzniklo, aby čelilo konkurenci amerického Boeingu. „Partneři mohou sdílet investice a snížit náklady,“ navrhuje de Meo.
Renault je tak nyní v počátečních fázích jednání s koncernem Volkswagen, s nímž by mohl sdílet platformu pro malé vozy. Meo hovořil i o spolupráci v rámci používání levnějších lithium-železo-fosfátových baterií. Připomenul, že Evropa už podobnou zkušenost má: výrobu malých městských aut v rámci spolupráce Peugeotu, Citroënu a Toyoty, které do světa vyjížděly z českého Kolína.
„Proti Číňanům je důležitá rychlost. Žijeme v nestálém světě. V době aut se spalovacími motory se dalo předvídat, co přijde, ale pokud nám teď bude reakce trvat čtyři nebo pět let, bude už příliš pozdě,“ připustil Luca de Meo, který by uvítal, aby v Evropě vznikl silný dodavatelský řetězec spojený s elektromobilitou, zahrnující baterie, elektromotory a elektroniku.
„Cílem je nakupovat vše v Evropě za konkurenceschopnou cenu,“ nastínil.
Nejrychlejší auto na chalupu
Kombík snů. Nic jiného se o novém Audi RS6 Avant GT říct nedá. Zrychlení z nuly na sto za 3,3 sekundy, dvoustovka za 11,5 sekundy a maximální rychlost víc než 300 kilometrů za hodinu. K tomu tak nějak jako bonus pět míst a za zády ještě kufr, ve kterém můžete vozit sekačku na trávu.
Když tuhle parádu v Ingolstadtu vymýšleli, podívali se do historie, kde se inspirovali závodním speciálem Audi 90 quattro IMSA GTO z roku 1989. Potom vzali osmiválcové Audi RS6 Avant a uvažovali, co ještě zlepšit.
Výsledkem je například třicet koní navíc, přepracovaný podvozek, kapota a blatníky z karbonu, obří dvaadvacetipalcová kola a v interiéru číslo každého vyrobeného kusu, kterých bude jen 660.
První kusy z limitované edice se na trh dostanou ještě během letoška. Pět z nich pak dokonce doputuje i do Česka, kde si zájemci musí připravit pět a půl milionu korun.
Francouzská ikona v novém
Renault 5, vyrobený v počtu víc než pěti a půl milionu kusů, se stal legendou. V bezmála nezměněné podobě se bez jednoho roku vyráběl čtvrt století a mezi roky 1972 a 1986 byl i díky přístupné ceně nejprodávanějším autem Francie. Teď má elektrického nástupce.
Renault 5 E-Tech popisují v automobilce jako „retrofuturismus“. A i jeho cenovka patří k tématům, která se v souvislosti s novinkou řeší – má jít o auto za méně než 25 tisíc eur (aktuálně zhruba 630 tisíc korun), což je cosi jako magická cenová hranice široce dostupné elektromobility.
Renault vybaví auto vážící méně než 1500 kilogramů zprvu baterií o kapacitě 52 kilowatthodin s dojezdem až 400 kilometrů, později přidá i menší verzi s kapacitou 40 kilowatthodin pro dojezd až 300 kilometrů. Vedle toho můžou zákazníci volit mezi třemi verzemi s výkonem 150, 120 nebo 95 koní. Výroba malého elektromobilu bude kompletně probíhat ve Francii.
Škodovka chystá úplně nový model
Škoda Auto se pouští do dalšího rozšíření modelové řady. Novinka se ale nebude prohánět na silnicích v Evropě, nýbrž v Indii a zřejmě i jiných asijských zemích. Indickou novinkou bude malé SUV do města, jehož délka nepřesáhne čtyři metry.
Indičtí zákazníci tak využijí daňové zvýhodnění, limitované právě čtyřmetrovou délkou. Nový vůz má být nejlevnějším indickým modelem s logem české automobilky.
Grafika Škoda Auto
Škoda už pro tamní trh vyvinula dvě auta na stejné platformě, jako je chystaná novinka: nejprve SUV Kushaq, po němž následoval sedan Slavia. Indie je pro automobilku čím dál důležitějším regionem, obzvlášť v kontextu dlouhodobého extrémního poklesu prodeje škodovek na čínském trhu (meziročně o více než čtyřicet procent).
Výše uvedené číslo vede koncern Volkswagen k myšlenkám, zda má smysl česká auta v Číně dál nabízet. Plán pro Indii oproti tomu počítá do roku 2026 s prodejem 100 000 vozů ročně. Do konce desetiletí se pak česká automobilka hodlá stát nejprodávanější evropskou značkou regionu.