Prodat elektrické auto je nová a nijak snadná disciplína pro celý automobilový svět. V zemích s mírně řečeno vlahým přístupem k elektromobilitě, jako je například Česko, to platí dvojnásob. 

Na elektromobily ale mladoboleslavská automobilka, stejně jako prakticky veškerá konkurence, extrémně sází. Do roku 2030 hodlá na celkových prodejích v Evropě dosáhnout na sedmdesátiprocentní podíl elektromobilů – u nás ale kalkuluje s jinými údaji.

V Česku se letos prodá zhruba 220 tisíc nových osobních aut, z čehož budou elektromobily tvořit přibližně tři až čtyři procenta. Celoevropský průměr se přitom pohybuje kolem patnácti procent. Česko se tak stále řadí na elektromobilní chvost Evropské unie.

Jak nás přesvědčit, že má smysl koupit si elektrickou Škodu Enyaq? I to je práce pro Jaromíra Mendla, který v mladoboleslavské automobilce zodpovídá právě za aktuálně modernizovaný elektrický model.

„Baví mě to, protože jde o složité téma,“ říká v rozhovoru pro Forbes, který vznikl po představení modernizované Škody Enyaq. Té mladoboleslavská automobilka za letošních devět měsíců prodala přibližně 55 tisíc kusů, což představuje meziroční nárůst o víc než čtyřicet sedm procent.

„Před jedenácti lety jsem si ani nepředstavoval, že se tak moc budu zabývat elektromobilitou, protože jsem netušil, jak rychlá transformace automobilového byznysu bude. A jsem za to rád, protože je to nové téma, které se všichni učíme,“ přiznává.

„Je to cesta, kterou jít musíme, kterou jít chceme. A je potřeba počítat s tím, že každá cesta něco stojí,“ konstatuje v rozhovoru.

Jak Škodovka přesvědčuje zákazníky, že se po cestě elektromobility mají vydat s ní?

U elektrických aut jsme nezvolili nějakou specifickou cestu, jak elektromobilitu víc prodávat. Je to pro nás jeden z druhů pohonu. Dáváme mu rovné podmínky, aby si zákazník sám vybral.

Takže neříkáte „kupte si elektromobil“, ale „kupte si novou škodovku“?

Bereme to tak, že Enyaq je jedno z aut, která vyrábíme, jenom používá jiný pohon. V rámci modelové řady se tak jeho prostřednictvím snažíme nabízet alternativy konkrétních spalovacích modelů. A je navržený tak, aby nešlo o jedno konkrétní auto segmentu, ale aby bylo průřezem.

Spousta zákazníků se nás ptá, jestli to je SUV, MPV nebo kombi, což je ve chvíli, kdy ještě máme omezenou nabídku elektroaut, vlastně správně.

Pro spoustu lidí je elektromobilita bariéra, které se bojí, protože ji nevyzkoušeli…

Lidé se to musí učit, takže se snažíme potenciální zákazníky vzdělávat, což platí i pro naše prodejce, kteří to zase předávají dál. Zcela otevřeně hrajeme s kladnými i zápornými stránkami, protože při přestupu od ryzího spalovacího motoru k elektromobilu musí zákazník začít fungovat trošku jinak.

Kromě toho obavy bouráme nepřímo i podporou výstavby dobíjecích stanic. Když bude jejich síť dostatečně hustá, strach, že vaše auto někde zůstane stát bez energie, nebude mít opodstatnění.

Nechceme nikoho tlačit, protože lidé mají obecně pocit, že elektromobilita je jim tlačená politikou. Člověk je v takových chvílích přirozeně negativní. Pokud tlak vzniká ještě ze strany automobilky, nemá to pozitivní dopad.

Říkáme přijďte si to vyzkoušet, udělejte si vlastní názor a nenechte se ovlivňovat někým dalším. Zkušenosti, které s takovým přístupem máme, nám ukazují, že i ti, kteří se k elektromobilitě stavěli spíš negativně, po vyzkoušení začínají měnit názor. 

Máte informaci, kolik lidí v Česku si elektromobil vyzkoušelo? 

Myslím, že může jít nanejvýš o nějakých deset procent řidičů. V rámci elektromobilně rozvinutějších zemí jsou ta procenta vyšší.

Dřív se v reklamách na auta řešil výkon, zrychlení. Jak je to dnes u elektromobilů?

Od počátku vývoje elektrických aut víme, že zajímavý výkon je u nich relativně jasná věc. Zrychlení z nuly na sto za čtyři sekundy ale pro nás jako pro Škodovku směrem k našim zákazníkům není klíčovou vlastností. Co nás zajímá, je efektivita.

Enyaq je společně s teslami jedno z nejaerodynamičtějších aut v rámci segmentu, a i proto má ve srovnání s ostatními vysoký dojezd na jedno nabití. Víme o obavách z nedostatečného dojezdu, takže se jakékoli aerodynamické vylepšení přinášející vyšší dojezd snažíme prezentovat.

Na koho vlastně s Enyaqem cílíte?

Na rodiny, které nechtějí dělat kompromisy a nechtějí být dojezdem omezené. Proto máme v Enyaqu velkou baterii s reálným dojezdem přes čtyři sta kilometrů. Nechci říkat, jestli jsme zaměření na mladší nebo starší zákazníky. Jde o průřez těch, které zajímá Kodiaq, Superb i Octavia. Chceme, aby měli v případě zájmu o elektrická auta v rámci značky do čeho přesednout

Orientace například na mladé lidi bude přicházet s tím, jak budou přibývat cenově přístupnější elektromobily?

Musíme si přiznat, že auta, která začínají na cenovce 1,2 milionu, na mladou generaci necílí. V následujících letech ale představíme vozy, které budou dostupnější a elektromobilitu nabídnou i mladším lidem.

Musíte v Česku vysvětlovat víc než jinde?

Jsou země, kde nám s popularitou elektromobility pomohly jiné značky, protože jsme přišli už na rozjetý trh. Víc tak musíme vysvětlovat tam, kde máme silnější zastoupení – to platí pro Německo, Česko, Polsko, Maďarsko, Slovensko nebo Chorvatsko.

Hodně nám ale s tím pomáhá podpora od státu, například v Německu. Zákazník totiž nakonec stejně nakupuju hlavně podle toho, kolik peněz má v kapse. Pokud tam finanční podpora je, přesvědčování je snazší.

Kolik z marketingového rozpočtu Škody Auto elektromobilita ukrajuje?

Spousta automobilek ji tlačí víc než spalovací auta, ale ve Škodovce jsme tohle neudělali. Nemáme oblíbenější dítě, které bychom i víc podporovali. Teď představujeme nové modely Škody Superb, Kodiaq i modernizovaný Enyaq a určitě v rámci rozpočtů neuvažujeme tak, že tohle je spalovací auto, a proto ho budeme tlačit méně.

Jako jsme rádi za zákazníka Škody Kodiaq, jsme rádi za zákazníka Enyaqu.