Ročně tudy projde přes šestatřicet milionů lidí, nachází se tu sedmdesát tisíc metrů čtverečních maloobchodní plochy ve dvou stovkách obchodů a své největší prodejny tu mají především módní značky, ale třeba i knihkupectví, hračkářství anebo restaurace.
Řeč je o Václavském náměstí, které postupně konečně prochází rekonstrukcí. Ta zlepšuje nejen veřejný prostor, ale zároveň i podmínky pro byznys, který se na náměstí odehrává.
Lepší prostředí přitahuje významné značky a zvyšuje hodnotu komerčních nemovitostí. A něco podobného by měla přinést i další fáze revitalizace jedné z hlavních obchodních tříd Česka.
Zatímco spodní polovina náměstí byla dokončená v roce 2022 po dlouhých sedmnácti letech příprav, odkladů a přepracovávání, na horní části se začne pracovat letos na jaře. Praha totiž ve druhém čtvrtletí roku začne budovat na Václavském náměstí tramvajovou trať, která propojí Vinohrady s Jindřiškou a Vodičkovou ulicí.
„Doba výstavby celé akce je tři roky. Součástí bude také oprava stropních desek podchodu stanice metra Muzeum, výstavba retenční nádrže pro zadržení dešťových vod k zalévání stromů a přeložky inženýrských sítí,“ popisuje náměstek primátora Zdeněk Hřib.
Výstavba tramvají je zároveň faktickým zahájením rekonstrukce zmiňované horní poloviny náměstí.
„Výrazně zde přibude prostoru, kde se pohybujeme pěšky. Bude tu dvakrát více stromů, což napomůže snižování tepelného ostrova v centru města. Prostor nabídne komfortnější povrchy, než je tomu dnes,“ shrnuje budoucí podobu náměstí mluvčí Institutu plánování a rozvoje hl. m. Prahy Marek Vácha.
„Na rozdíl od spodní části nevznikne pěší zóna, ale doprava tu bude mít nově vymezený prostor a bude pro chodce přehlednější a předvídatelnější,“ dodává.
Úpravy horní části celé náměstí sjednotí podle návrhu ateliéru Cigler Marani Architects, který v roce 2005 uspěl v architektonické soutěži.
A vzhledem k tomu, že rekonstrukce spodní poloviny náměstí přinesla pozitivní změnu v chování lidí, kteří se po náměstí pohybují i ve smyslu zájmu obchodníků, dá se totéž očekávat i od poloviny od Vodičkovy ulice směrem k Národnímu muzeu.
„Například hodnotou nájmů se spodní část Václavského náměstí po revitalizaci již začíná srovnávat s ulicí Na Příkopě. Předpokládám, že podobně po revitalizaci poroste atraktivita i v horní části,“ říká Jan Kotrbáček, vedoucí týmu pronájmu maloobchodních prostor pro střední a východní Evropu ze společnosti Cushman & Wakefield.
„Očekávám, že podobně jako v té spodní bude náměstí po proměně přitahovat větší počet lidí, z nichž značná část sem bude přicházet cíleně za nákupy,“ dodává.
Kotrbáček je zároveň předsedou Sdružení Nového Města pražského, které je smluvním koordinátorem pro správu veřejného prostoru Václavské náměstí a ulic 28. října a Na Příkopě. Sdružuje také firmy, které v okolí Václavského náměstí působí. Má tak přehled o tom, jak se jednotlivým obchodům, restauracím a nájemcům daří.
„Spodní část Václavského náměstí se jednoznačně stala po rekonstrukci o mnoho atraktivnějším místem pro návštěvníky a nájemce. Od rekonstrukce zde otevřelo několik významných značek své vlajkové obchody, jako například Under Armour nebo Half Price. A připravují se další velice významné koncepty,“ zmiňuje Kotrbáček s tím, že zrekonstruovaná polovina náměstí je nyní přitažlivější i pro společnosti nově vstupující na trh.
Zmiňovaná vlajková prodejna značky Half Price bude zároveň jejím největším obchodem na světě.
Jistou změnu v horní polovině náměstí už dříve nastartoval příchod Primarku, který předloni otevřel v rekonstruované budově The Flow Building svou první a největší prodejnu v centru města ve střední a východní Evropě. Přispěl tak k obměně a doplnění spektra zákazníků, kteří se po lokalitě pohybují. Václavské náměstí se i díky němu postupně stává více a více nákupní destinací.
„Potvrzují to údaje od ostatních obchodníků či provozovatelů kaváren a restaurací v okolí, jimž se změnila skladba zákazníků. Mezi ně nyní patří více mladých lidí, žen, rodin s dětmi. Od vstupu Primarku a výstavby budovy VN 47 se do horní části náměstí odhodlala i cela řada dalších známých nájemců jako třeba Popeyes, Rossmann, Tezenis a řada dalších. A reportují velice dobré obchodní výsledky,“ doplňuje Kotrbáček.
Pozitivní dopady dosavadní rekonstrukce a potenciál jejího dotažení do konce vnímá také město. Podle mluvčího IPR Váchy je nejdůležitější to, jak lidé nově revitalizovaný prostor využívají. „Zastavují se zde, korzují napříč z jedné strany na druhou a využívají tak celý prostor,“ zmiňuje.