Pražský obchodní dům Kotva se postupně chystá na návrat. Alespoň to slibují plakáty, kterými je symbol nákupů v socialistickém Československu aktuálně oblepený. Navenek to sice vypadá, že už je všechno rozhodnuto, ve skutečnosti je ale kolem Kotvy, která prochází rekonstrukcí, ještě řada otázek.
Pražanům i návštěvníkům hlavního města slibuje majitel budovy, společnost Generali Real Estate, že až Kotva otevře, velké překvapení je nečeká. „Bude sloužit v duchu svých nejlepších tradic. Chováme obdiv a úctu ke kulturnímu i architektonickému odkazu Kotvy,“ píše společnost ve stručném prohlášení. Plány, jak by mohla Kotva po rekonstrukci vypadat a fungovat, ale více komentovat nechce.
Obchodní dům ležící na náměstí Republiky je přitom pro celý Generali CEE Holding prioritou a podle informací od lidí, kteří se kolem projektu pohybují, je to dokonce nejvýznamnější projekt z portfolia skupiny.
Generali Real Estate vlastní Kotvu od roku 2020, kdy ji odkoupila od společnosti PSN, a po letech příprav a plánů ji na konci ledna uzavřela. Odhady a zdroje blízké projektu zatím hovoří o dvouleté rekonstrukci asi za dvě miliardy korun. Nezdá se ale, že by Kotva měla zůstat stejným obchodním domem, jakým byla doteď.
„Investor nám předložil záměr, který původní obchodní funkci omezuje na spodní dvě podlaží, zbytek objektu využívá pro kancelářské účely,“ řekla Forbesu generální ředitelka Národního památkového ústavu Naděžda Goryczková.
Má prý však pro takovou změnu pochopení. „Uvědomujeme si, že situace tradičních obchodních domů je po nástupu obchodních center a internetového prodeje složitá a bez určitých změn původní funkce i obtížně udržitelná,“ dodává Goryczková.
Po rekonstrukci tak budou v Kotvě, jejíž obchody byly v poslední době spíše poloprázdné, jen dvě spodní patra a suterén s obchody zaměřenými na módu, kosmetiku a klenoty a také s kavárnou. Zbytek pater zaplní kanceláře.
Spodní podlaží by měla zůstat v původním rukopisu autorů – manželské dvojice architektů Věry a Vladimíra Machoninových. Městská část Praha 1 také dostala od majitele budovy příslib, že v Kotvě zůstane rovněž prodejna potravin.
U zbylých pater s kancelářemi ale architektonická kancelář Chapman Taylor, kterou si majitel pro rekonstrukci vybral, musí vyřešit zásadní problém, a to nedostatek světla. Lidé z Národního památkového ústavu totiž považují za zásadní zachovat konstrukci a obvodový plášť bez zásadních změn.
„Investor navrhl nahradit části plného plechového pláště plechem perforovaným – ten by měl být vyroben tak, aby do interiéru světlo propouštěl, ale z exteriéru působil jako plocha plná,“ popisuje cestu ke světlu šéfka památkářů Naděžda Goryczková.
Technické řešení má zároveň zaručit, aby večer a v noci světlo z kanceláří nepronikalo perforovaným plechem ven. Část půdorysu chce investor kvůli světlu také otevřít dvěma velkými trojúhelníkovým atrii.
„Jde o velkorysost architektů, zda ovládnou své ambice a zpracují interiéry až minimalisticky a s pokorou, bez dalších pomíjivých dekorů, s úctou k původnímu duchu budovy,“ zdůraznila architektka Pavla Kordovská, dcera Věry Machoninové, postoj rodiny k rekonstrukci.
Tu má na starosti developerská společnost Sekyra Group miliardáře Luďka Sekyry, která už má všechna razítka, včetně toho od památkářů, a čeká jen na stavební povolení. I Sekyra Group zdůrazňuje, že rekonstrukce bude citlivá. „Kotva je městotvorný prvek a má velký přesah do veřejného prostoru,“ řekl Forbesu v lednu výkonný ředitel Sekyra Group Leoš Anderle.
Stavba se nyní zdá být pohledem zvenčí vyklizená a čeká na stavební povolení pro rekonstrukci obchodního domu. Současně majitel, architekti, město i památkáři řeší, jak bude vypadat okolí, které by rovněž mělo projít zásadní proměnou. Na to však konkrétní projekt zatím připravený není.
V blízké době má investor představit ideové zadání rekonstrukce okolí Praze 1 a pak se k návrhu má vyjádřit v rámci participace i veřejnost. Praha 1 chce mít kolem Kotvy velkorysý veřejný prostor a především jí jde o úpravu prostoru za obchodním domem. Ten by se měl srovnat do jedné roviny a působit více otevřeným dojmem.
Zmizet by měl i nevzhledný venkovní vstup do prodejny potravin v suterénu. Místo něj vznikne kruhový vstup do podzemních podlaží na jiném místě.
7. 3. 20244 min
Martin Bajtler
redaktor Forbes Česko
Věnuje se realitnímu trhu, developmentu, architektuře a urbanismu. Jako fanoušek basketbalu občas píše i o penězích pod bezednými koši. Ve Forbesu působí od roku 2021, předtím pracoval v pražské redakci MF DNES.
Silvie Friedmannová
redaktorka Forbes Česko
Začínala v regionálních redakcích veřejnoprávních médií. Po letech ve Zpravodajství České televize, kde působila jako reportérka, moderátorka zpráv a editorka, pracovala v byznysové redakci Seznam Zpráv. Součástí redakce magazínu Forbes je od listopadu 2023.
Nejnovější články
Sdílet článek
Evropa řeší zlepšení podmínek práce pro kurýry, řidiče taxislužeb a dalších, kdo spolupracují s globálními digitálními platformami. Jak se k problematice staví velcí hráči typu Rohlíku, Woltu, Foodory nebo Boltu?
Link zkopírován
24. 4. 20243 min
Sdílet článek
Součástí televizního dění kolem blížícího se hokejového mistrovství světa budou i čtyři minipříběhy z hokejového prostředí, které cílí na mladé. Vytvořil je kreativní tým kolem Petra Kolečka, Vladimíra Skórky a producenta Dana Strejce, kteří se podíleli na populárním seriálu Lajna. „My jsme chytrý hokejky“, „Nejdřív maso, potom bonbon“ nebo že „Na Naganu byla stejně nejlepší ta opera v Národním“. Do […]
Link zkopírován
22. 4. 20244 min
Sdílet článek
Pomineme-li zakladatele společnosti Aleše Zavorala, který s médii zásadně nekomunikuje, je Petr Bena jedním z nejvýše postavených mužů v českém gigantovi internetového prodeje Alza.cz. V rozhovoru pro Forbes místopředseda firmy mluví o podnikání v době, kdy vám nefouká do plachet, konkurenci čínských tržišť, nepostradatelném zeleném mimozemšťanovi i lásce k běhání. „Rok 2022 nás poučil a v plánování jsme konzervativnější,“ vzpomíná Petr Bena na zatím nejkritičtější […]
Link zkopírován
22. 4. 20248 min