V Dubaji se více utrácí a tamní největší nákupní středisko na to reaguje přidáním dalších 240 prodejen. V metropoli brzy vyroste také Dubai Square, obří středisko zahrnující obchody i rezidenční bydlení.
Dubaj každoročně navštíví desítky tisíc Čechů. Mnoho z nich se zastaví i na nejnavštěvovanější destinaci ve městě: v nákupním domě Dubai Mall. I díky českým turistům se počty nakupujících vrátily na předcovidovou úroveň a maloobchodních nákupů za rok přibylo čtrnáct procent.
Majitel obchodního centra, společnost Emaar Properties, se proto rozhodla do Dubai Mall investovat v přepočtu devět a půl miliardy korun. Návštěvníci se dočkají 240 nových prodejen i restaurací, i když zatím není známo kdy. Podle společnosti už příprava stavby probíhá.
Pro porovnání: největší obchodní centrum v Česku, pražský Westfield Chodov, nabízí přes tři sta obchodů a pronajímatelnou plochu necelých 103 tisíc metrů čtverečních. Oproti tomu v Dubai Mall najdete již nyní více než třináct set obchodů a 350 tisíc metrů čtverečních prodejní plochy.
„Plánované rozšíření naplňuje dlouhodobé plány společnosti na expanzi a udržení si pozice světové jedničky,“ říká Lukáš Répal, který se dříve podílel na řízení Dubai Mall z pozice manažera provozu. Úspěch střediska ale nespočívá jen v nakupování.
„Je to společenské centrum, trojúhelník společně s Burdž Chalífou a Address Hotel, obklopující umělé jezero s nejvyšší perforující fontánou na světě. Umocňuje, že jde o střed Dubaje,“ vysvětluje Répal a vypočítává, že během muslimských svátků Dubai Mall denně navštíví přes tři sta tisíc lidí.
Rostoucí počet návštěvníků připisuje i spojení luxusního nakupování a gastronomie se zážitkovými aktivitami. „Tahle kombinace odlišuje Dubai Mall od českých obchodních center, která se více zaměřují na nákupy a méně na zážitky a atrakce tohoto rozsahu,“ dodává.
Podle muže, který dnes zastává pozici COO investiční skupiny Accolade založené Zdeňkem Šoustalem a Milanem Kratinou, se trend již v menším měřítku projevuje i v designu některých nákupních center u nás.
Kromě rozšíření již tak rozsáhlého obchodního centra však Emaar Properties plánuje ve městě i další projekty. Jedním z největších je Dubai Square, futuristická obytná a obchodní budova, jejíž části budou přístupné autem.
Projekt přinese devět tisíc bytů a obrovské vnitřní i venkovní zahrady. Původně mělo být centrum propojeno s budovou převyšující Burdž Chalífu, avšak podle schváleného projektu nakonec takové výšky nedosáhne.
Už jen svou velikostí bude Dubai Square konkurovat Mallu – celý projekt s rozlohou 2,6 milionu kilometrů čtverečních připomíná spíše samostatnou městskou čtvrť. Répal si však nemyslí, že by nové centrum v praxi Mall ohrozilo. „Je poměrně nereálné vytvořit druhý Dubai Mall. Ten již své místo má a je nenahraditelný.“
Répal nicméně věří, že si Dubai Square získá oblibu, jelikož je Dubaj známá schopností neustále rozšiřovat svůj turistický a maloobchodní trh. Odhaduje proto, že by nové centrum mohlo celkově přilákat více návštěvníků než jen rozdrobit stávající trh.
Zároveň bude konkurovat desítkám dalších nákupních středisek v metropoli. Loni v září k nim přibyl například Damac Mall se čtyřiceti obchody a dva roky předtím otevřel Silicon Central s více než dvěma sty prodejnami.
Emaar Properties navíc v roce 2022 otevřela obchodní centrum Dubai Hills Mall, obsahující na šest set prodejen a uvnitř se nachází i horská dráha. Žádná ze zmíněných budov však nedosahuje celkové velikosti Dubai Mall, dosahující 1,2 milionu metrů čtverečních. Jeho součástí je akvárium, zoologická zahrada, vodopád i jedno z mála dubajských kluzišť.
Boj o post největšího nákupního centra nicméně svádějí nákupní centra v Íránu a Číně. Iranian Mall a South China Mall disponují kolem 650 tisíců metrů čtverečních pronajímatelné plochy, ale první zmíněné se teprve dokončuje – celkově pak zabere plochu 1,6 milionu čtverečních metrů.
Bude tak o čtvrtinu větší než současné středisko Dubai Mall.