Žádný jiný byznys nespojuje tolik tváří z žebříčku nejlépe placených českých sportovců. Na straně jedné hokejista Jakub Voráček s fotbalistou Tomášem Vaclíkem coby investoři, na té druhé ostatní jakožto klienti či ambasadoři. Všechny spojila Tarespa Michaela Řezáče, která chce s unikátními modely stadionů ovládnout svět sportovních prezentů.

Do startu dalšího ročníku nejvyšší fotbalové ligy zbývá den. Po perfektně střiženém trávníku na pražské Letné pobíhají desítky pracovníků, aby do úvodního hvizdu vše pečlivě nachystali. A mezi nimi se mísí návštěva vpravdě neočekávaná a budící pozornost.

Hokejista Jakub Voráček s fotbalistou Tomášem Vaclíkem si v rohu Epet Areny prohlížejí model, jenž takřka zrcadlí místo, po němž se zrovna pohybují. Sedačky, velkoplošná obrazovka, světla nebo název na střeše. Vše, jak má být. Dva známí sportovci jej zkoumají, diskutují nad ním a tak trochu tím pochlebují sami sobě. Právě oni spolu s Michaelem Řezáčem za zmenšeninou stadionu Sparty stojí. A nejen za ní.

Firma Tarespa, kterou trojice z drtivé většiny ovládá, se na výrobu precizních modelů fotbalových a hokejových arén zaměřuje osm let. Během té doby se jí podařilo vytříbit je ve skutečný sportovní šperk za desítky, ale klidně i stovky tisíc korun.

Ojedinělými modely české výroby, které dnes už běžně vybavují čtyřiadvacetikarátovým zlatem, kameny Swarovski, světly nebo zvukovým doprovodem, se mohou pyšnit největší hvězdy domácího i světového fotbalu – od Pavla Nedvěda přes Petra Čecha a Tomáše Rosického po Brazilce Ronaldinha či Angličana Tonyho Adamse, jednu z legend Arsenalu.

Naposledy Voráček a spol. vytvořili na devět desítek modelů libeňské O2 areny, v níž hokejová reprezentace v květnu na domácím šampionátu získala titul mistrů světa. Část byla určena k prodeji široké veřejnosti, zbytek přímo zlatým medailistům na památku.

„Věřím, že až od nás kluci modely dostanou a přehrají si gól song nebo záznam komentáře z Pastova finálového gólu, naběhne jim husina pokaždé, kdy si to pustí,“ líčí Jakub Voráček. To byl ostatně jeden z důvodů, proč Voras, jak se mistru světa z roku 2010 přezdívá, do firmy loni v létě vstupoval.

V průběhu své bohaté kariéry, která čítá i více než tisícovku zápasů v NHL, dostával řadu dárků, ať už třeba za jubilejní, nebo povedená utkání. „Většinou to bývají hodinky, které můžou být hezké, ale nikdy vám nenavodí emoci spjatou s klubem nebo daným zážitkem. Model stadionu, s nímž máte zážitek spojený, ale ano,“ nastiňuje.

Forbes Digital Premium