Před třiceti lety se na českém trhu poprvé objevila značka Emco. Stál za ní Zdeněk Jahoda, který o čtyři roky dříve firmu se stejným názvem zakládal. Fungovala a dodnes funguje částečně i jako distributor pro spoustu potravinářských značek, například zmrzlinu Häagen-Dazs nebo těstoviny Barilla. Začátky ale patřily cereáliím, které jsou pro firmu i v současnosti primárním výrobkem.
Zdeněk Jahoda už v čele Emca dnes nestojí, otěže předal svému synovi Martinovi. A ten se snaží do chodu postupně zapojovat i své děti. Zatím mu pomáhají s testováním nových příchutí a výrobků, kdy mu dávají zpětnou vazbu. „Nedávno jsme uváděli Hadíky, což jsou takové ovocné proužky, výrobek zaměřený hlavně na děti. Vzaly si je do školy a pak hlásily, jak to ostatním spolužákům chutnalo,“ vypráví Martin Jahoda.
Letošní rok bude pro společnost rekordní. Tržby dosáhnou téměř 2,2 miliardy korun, hospodářské výsledky však mohou negativně ovlivnit ceny surovin. „Pro nás je nejdůležitější oves, který nakupujeme od čtyřiceti českých zemědělců a ve vlastním mlýně z něj vyrábíme ovesnou vločku. A úroda v roce 2024 byla velmi špatná, což se pak promítne do výkupních cen,“ přibližuje ředitel firmy.
Na konci letošního roku a na začátku toho příštího bude problémem také čokoláda. I u ní se ceny zvednou, přitom čokoládové příchutě patří mezi nejoblíbenější. „A my držíme jednotnou cenu u všech příchutí, takže jakékoli zdražování musíme promítnout do celé řady. A to teď řešíme,“ dodává.
O tom, jaký výrobek se na trh uvede, anebo naopak stáhne, rozhoduje oddělení kvality. A v mnoha případech má konečné slovo. Zákazníci v minulosti přišli třeba o příchuť švestka a mák u müsli a ovesných kaší. „Tři procenta lidí ji totálně milovala a zbytek nenáviděl. Tak jsme museli výrobu ukončit. Dodnes nám ale ta tři procenta píší, kde je jejich oblíbené švestkové müsli. Bohužel je jich málo a nám se to nevyplatí vyrábět,“ vysvětluje Martin Jahoda.
Emco už dávno nezůstává jen uvnitř republiky. Firma dnes expanduje do více než padesáti zemí světa. Své odběratele má v Americe, v jihovýchodní Asii, v Africe, v Evropě, nedávno pronikla i na japonský trh a výzvou je uspět ve Velké Británii – matce cereálií.
Jaké výrobky jsou nejoblíbenější? Pro koho vyrábějí košer produkty? Jak se vede Panu Hráškovi – značce rostlinných mas? Jaké novinky letos uvedou na trh? A proč musejí rozšiřovat výrobu? A podle čeho získala firma své jméno? To se dozvíte v podcastu.