Bezmála dvě dekády byla Jana Chladová zaměstnána v přední tuzemské pojišťovně. Toužila však po vlastním podnikání, aby utišila svou kreativní duši. Vrhla se proto do světa dětských plenek, jimž pomocí barev dodává šmrnc. Její Kolorky s potisky jednorožců či srdíček nosí tisíce miminek nejen z Česka.
Mnohé přitom možná překvapí, že k vytvoření nevšedního módního kousku na dětské prdýlky ji nepřivedla osobní zkušenost. Sama potomky nemá. Naopak na počátku její byznysové cesty stálo částečně také profesní vyhoření.
„Ve finančnictví jsem byla takřka 20 let, vydala jsem se ze všeho, neměla jsem mu už co dát. Energii, kterou jsem vkládala do cizí firmy, jsem tak chtěla využít k vybudování něčeho vlastního,“ přibližuje Jana Chladová.
Od počátku přemýšlela o otevření vlastní kavárny či bistra, to však s sebou neslo časovou náročnost. Potřebovala „jednoduchou“ činnost, jíž se bude moct věnovat při práci po večerech a o víkendech. Mezi desítkami nápadů, jež jí prošly hlavou, nakonec zvítězily právě barevné jednorázové plenky.
„Když jsem se v obchodě podívala do regálu s plenami, uvědomila jsem si, že nevím, co bych koupila, protože jsem neviděla nic pěkného. Plenka je přitom základem dětského šatníku. Řekla jsem si proto, že by bylo fajn, kdyby měla styl,“ líčí s nadšením energická žena.
Původně chtěla barevné plenky pouze distribuovat ze zahraničí. To nevyšlo. Nedohodla se s výrobcem. Nakonec se tak rozhodla, že se do jejich produkce pustí sama. Jak tvrdí, šla do toho s čistou naivitou. Očekávala, že se na Kolorkách „vyřádí“. Záhy ale narazila na řadu překážek.
Chladová měla pouze ryzí představu: plenky, které budou kvalitní a budou se líbit nejen dětem, ale i rodičům. Jinak toho ovšem podle svých slov o oboru příliš nevěděla. Neznala slang či legislativu, netušila, jakým způsobem pleny zkompletovat.
Zpočátku usilovala o výrobu svého produktu v Česku, výrobci však nad jejím záměrem kroutili hlavou. A když je přesvědčila, nemohla přistoupit na jejich požadavky týkající se minimálního odběru zboží, který by pro ni představoval počáteční investice ve výši několika desítek milionů korun. Přesto se nedala a firmu, která jí pomohla zajistit výrobu, později našla.
Výsledkem byly plenky, které jsou dle Chladové nejen stylové, ale rovněž šetrné k pokožce miminek a životnímu prostředí. „Jsou vyrobeny z přírodních a obnovitelných materiálů, nejsou parfémované, neobsahují chlor ani škodlivé plasty. Běleny jsou horkým vzduchem,“ vysvětluje dvaačtyřicetiletá podnikatelka, podle níž jsou její produkty tím pádem vhodné pro děti trpící na ekzémy a opruzeniny.
První Kolorky uvedla do prodeje v červnu 2017, přibližně rok poté, co začala realizovat jejich zrod. A zájem ze strany maminek se dostavil takřka okamžitě.
Během následující poloviny roku prodala plenky téměř za tři miliony korun. Předloni už se její tržby vyšplhaly na 14 milionů. To byl signál, že se už nejedná jen o záležitost na volné večery a víkendy. Po 18 letech proto rodačka z Plzně odešla z pojišťovny a stala se byznysmenkou na plný úvazek.
„Jsem takový střelec. Jdu si za svým a věřím, že to vyjde. Hlavním životním mottem je pro mě svoboda. A Kolorky mi tu svobodu přinesly,“ říká Chladová. A rok 2019? Obrat odhaduje kolem 25 milionů korun.
Kromě vlastního e-shopu jsou Kolorky, nyní vyráběné ve třech variantách a v devíti barevných provedeních, k dostání mimo jiné u největších tuzemských e-commerce hráčů, jako je Rohlík, Košík, Mall či Alza, nebo v menších kamenných prodejnách zaměřených na design. Zájem o ně je ale i ze zahraničí, zejména ze Slovenska, Maďarska, Slovinska a Polska.
Jana Chladová si přitom uvědomuje, že její produkty mnohdy potřebují i ti, kteří si je z důvodu tíživé životní situace nemohou dovolit. Pravidelně tak balíčky plenek posílá na charitu i maminkám a organizacím, které se na ni obrátí a představí jí svůj příběh.
„Neumím říkat ne. Je velmi důležité pomáhat lidem, kteří pomoc potřebují. Proto dokud můžu, pomáhat budu.“
Ačkoli se momentálně Kolorky vyrábějí v zahraničí, jejich autorka kdesi vzadu ve své mysli ukrývá vizi, že by v Česku postavila vlastní továrnu. „Byla bych za to ráda. Na druhou stranu bych tím ale přišla o jednoduchost, s níž jsem to chtěla na začátku dělat,“ tvrdí.
Zaměřit se proto chce nejprve na skromnější cíle. Jako třeba na to, aby její skladové zásoby s barevnými plenkami bez občasných výpadků pokryly i stále rostoucí poptávku klientů.