Carlos Ghosn si vybudoval reputaci jako lídr, který zachránil Renault před téměř jistým bankrotem. Totéž pak předvedl u Nissanu, kde zorganizoval silné spojenectví, do něhož se nakonec zapojila i automobilka Mitsubishi.

Aliance se měla potenciálně rozšířit o Fiat Chrysler, jenže Ghosn byl 19. listopadu 2018 náhle zatčen kvůli obvinění z podhodnocení svých příjmů.

Bývalý titán automobilového průmyslu pak strávil více než sto dní v malé zadržovací cele, což Rada OSN pro lidská práva označila za „svévolné a nezákonné“. Poté, co byl propuštěn na kauci ve výši 8,9 milionu dolarů a bylo mu uloženo domácí vězení, z Japonska dramaticky uprchl v krabici s audiotechnikou.

Podle jeho slov byla obvinění proti němu politicky motivovaná a proces by neprobíhal spravedlivě.

Nyní žije Calros Ghosn na útěku v Libanonu, kde nedávno podal miliardovou žalobu na společnost Nissan a desítku vedoucích pracovníků. Právě v Libanonu jsme se potkali, abychom mluvili o jeho žalobě, Elonu Muskovi nebo také elektromobilitě.

Boj uprchlíka

Žaloba, v níž Ghosn požaduje po Nissanu a desítce jmenovaných osob náhradu škody ve výši 588 milionů dolarů a dalších 500 milionů dolarů jako sankční odškodnění, byla podána v Libanonu.

Právě zde měly být spáchány některé z údajných trestných činů proti němu. Načasování žaloby odpovídá času, kdy Ghosn shromažďoval důkazy. Jejich získání mu ztížila skutečnost, že při zatčení ztratil přístup ke svému telefonu, notebooku, e-mailu a dalším záznamům.

„Dnes mám k dispozici zhruba třicet procent materiálů,“ odhaduje. „Ale těch třicet procent je tak usvědčujících, že jsme se rozhodli do toho jít.“

Původně byl Ghosn zatčen na základě jednoho obvinění: podhodnocení příjmů. Přestože se stal nejlépe placeným manažerem v Japonsku, jeho plat byl výrazně nižší než u konkurentů v oboru, například generální ředitelky General Motors Mary Barra.

Ačkoli obvinění proti Ghosnovi nebyla prověřena soudem, předpisy a jednání o odměňování globálního šéfa nadnárodní aliance byly složité.

Podivný Nissan

„Dnes se jen tváříme jako aliance. Poslední tečkou byl podivný konflikt mezi generálním a provozním ředitelem, při němž byl provozní ředitel sesazen,“ říká Ghosn o stavu byznysové aliance, kterou dával dohromady.

Po nedávné schůzi akcionářů Ghosna zaujal počet přítomných: 243. „Za devatenáct let, kdy jsem byl generálním ředitelem společnosti, chodilo na naše schůze v průměru dva tisíce akcionářů,“ tvrdí a označuje schůzi za „organizovanou show s nulovou transparentností“.

„Celý příběh začal tím, že Japonci přestali věřit Francouzům,“ domnívá se muž, podle kterého je byznysový rozvod „na spadnutí“.

O elektromobilech a Elonu Muskovi

V roce 2009 byl Carlos Ghosn společně u zrodu průkopnického Nissanu Leaf, dříve nejprodávanějšího elektromobilu světa. Proč ho nakonec předběhla Tesla?

„Elon Musk převzal Teslu a udělal z ní svou automobilku. Mojí chybou bylo, že jsem nerozjel svou vlastní společnost,“ ohlíží se Ghosn. „Kdybych vytvořil startup zaměřený na elektromobily nebo baterie, byl bych v úplně jiné pozici.“