Pro velké společnosti s více než tisícovkou zaměstnanců je produktivita problém. Často neví, jak interní procesy zefektivnit – a právě s tím jim chce pomoci Jan Řežáb, podnikatel a zakladatel společnosti Socialbakers, který i svým nejnovějším počinem dokazuje, jak moc mu je vlastní datová analytika.

Název startupu Time is Ltd., který založil před třemi lety, není čistě náhodný. Naopak ve třech krátkých slovech shrnuje celou svou podstatu: zefektivnit práci ve firmách tak, aby lidé nebyli zahlceni nesmyslným množstvím dlouhých schůzek, e-mailů a oznámeními z různých nástrojů pro chatování.

Výsledek? Více času na vlastní práci a současně méně frustrovaných zaměstnanců. Řežábův startup využívá práci s daty z celé škály různých firemních nástrojů od Microsoft 365, Google Workspace, Slacku, Microsoft Teams, Webexu, Zoomu a dalších, které daná firma na denní bázi používá.

Z nich přitom dokáže vybrat až čtyři stovky indikátorů vypovídajících o produktivitě. Získaná data potom český nástroj spojí dohromady, zpětně je zanalyzuje a vyvodí konkrétní kroky k zajištění lepších výsledků i větší spokojenosti zaměstnanců.

Podle zakladatele nemá česká služba nikde ve světě přímého soupeře a toho jsou si vědomi i investoři, kteří do jejího rozvoje posílají štědrou finanční injekci ve výši 5,6 milionu dolarů (v přepočtu přes 117 milionů korun).

Financování pozdní fáze vedl Mike Chalfen z londýnského Chalfen Ventures specializující se na investování do softwarových inovací společně s venture kapitálovým fondem Illuminate Financial Management a současným investorem Accel.

Značná část peněz poputuje do zahraniční expanze.

Většinu získaných peněz chce Řežábův tým použít na dokončení webové aplikace pro týmy, která má pomoci manažerům a manažerkám nastavit a spravovat jejich vlastní týmové cíle. Vedle toho poputuje značná část peněz do zahraniční expanze, konkrétně do Spojených států.

Ty se mají pro Time is Ltd. stát pomyslnou bránou do zbytku světa. Pomoci v tom má vstup jednoho z investorů, Švéda žijícího v New Yorku Ulfa Zetterberga, který se zároveň připojuje jako spoluzakladatel a současně obsadí místo prezidenta společnosti.

Kde vzít čas?

Řežába inspirovala situace v jeho úspěšné společnosti Socialbakers, kterou před dvanácti lety založil, před rokem prodal za několik miliard Američanům a sám v ní dnes ještě minimální podíl vlastní. 

„Když jsme začali rapidně růst a rázem jsme měli 200, 300 zaměstnanců, všiml jsem si, že všichni pořád jen chodí z mítinku na mítink, a nechápal jsem, kdy vlastně dělají svou práci,“ vzpomíná na moment, který ho přiměl se nad problematikou zamyslet z širšího hlediska. 

„Nikoho nenapadlo, že mítink se čtyřiceti lidmi na čtyři hodiny není vůbec efektivní. Nebo že nepotřebujeme devadesátiminutový brífink s marketingem a klidně stačí dvacet minut,“ vypočítává čtyřiatřicetiletý podnikatel.

Neefektivní komunikace se prohloubila v době koronakrize.

„V průměrné společnosti se pošle jeden e-mail s deseti lidmi v kopii. Automaticky se tím generuje devět mailů v inboxech ostatních a takových během dne přijdou desítky, možná stovky, takže začnete lidi přetěžovat,“ upozorňuje, že největší roli hraje právě neefektivní komunikace.

Ta se ještě prohloubila v době koronakrize přesunutím schůzek do online prostředí. Zatímco předtím docházelo k přirozenému přesouvání mezi schůzkami, kdy si lidé v mezičase mohli zajít do kuchyňky na kávu nebo se projít po kanceláři, najednou je nekonečné přepínání videohovorů přestalo bavit. 

To logicky vedlo ke zvýšené únavě a ztrátě pozornosti v průběhu pracovního dne, která se začala projevovat ve všech dalších aspektech komunikace. Řežábovi to pomohlo uvědomit si, že jeho řešení má potenciál v globálním měřítku. Podobné chování ve firmách totiž začaly pociťovat společnosti po celém světě.

Zázrak
Vydání Forbesu Zázrak

Řežáb je přesvědčený, že šéfky a šéfové mohou sami sobě ušetřit až třicet hodin měsíčně, pokud vynechají některé delší schůzky s celým týmem a nahradí je osobními mítinky jeden na jednoho. Je také velkým odpůrcem synchronní komunikace.

„Mnohem efektivnější je si zavolat než po zprávách vypisovat, co po druhém vlastně chci. Věřím, že to už brzy podložíme získanými daty,“ říká muž, který má v plánu prostřednictvím svého nástroje systémově změnit chování firem.

Zároveň doufá, že výsledkem snažení nebude jen analytický nástroj nebo produkt, ale komplexní platforma poskytující důkladný vhled do interního fungování a nabízející konkrétní nástroje k nápravě procesů. Time is Ltd. se zaměřuje na podniky s minimálním počtem 150 zaměstnanců, převážná většina současných klientů se ale pohybuje spíš v tisících.

Startup má v portfoliu i úspěšné české počiny.

Převážně jde o klienty zahraniční, ale Řežábův startup má v portfoliu i úspěšné české počiny – jedním z nejvýraznějších je online supermarket Rohlík.cz.

„Vedle našich tradičních BI přístupů využívajících data o výkonu používáme Time is Ltd., které nám pomáhá zlepšit spolupráci v našich týmech a komunikaci interní i s našimi prodejci. Data, která Time is Ltd. poskytuje, jsou pro šéfy firem nutností,“ dodává za Rohlík.cz jeho zakladatel Tomáš Čupr.