Soukromou základku Livingston manželé Eva a Jaroslav Pokorní otevřeli ve vlastní budově v pražských Čakovicích před devíti lety. Tradiční modely vzdělávání dokázali transformovat v inovativní metody. Prvním absolventům letos dávají možnost ve výuce budoucnosti pokračovat. Nedaleko školy totiž otevírají nové gymnázium, kde česká maturita bude jen částí absolutoria.

„Chceme pokračovat v tom, co nám funguje, a posunout se na další level vzdělávání. A taky vyhovět vysoké poptávce ze strany rodičů po tom, aby jejich děti mohly pokračovat v moderní výuce z Livingstonu,“ vyjmenovává Eva Pokorná důvody, proč se s manželem rozhodli devět let po základní škole otevřít i privátní gympl.

Do karet jim hrají silné populační ročníky a tristní situace s nedostatečnými kapacitami středních škol v Praze a středních Čechách. Manželé Pokorní to sice vnímají, ale příliš neřeší. Nemusí. Sázejí na pověst základky, kde dnes studuje 130 žáků a na jejíž výukové metody hodlají navázat.

Rozbít starou konzervu

Impulzem pro stavbu moderní základní školy na zelené louce v pražské čtvrti Čakovice byla nespokojenost s úrovní českých základek, když Pokorným dorostl potomek do předškolního věku. „Učitelé, kteří se nevzdělávají a neposouvají. Moc dětí na jednoho pedagoga. Hodnocení žáků před ostatními, hromadné třídní schůzky, výuka založená na srovnávání dětí,“ shrnuje kritiku státního školství spolumajitelka Livingstonu.

A další důvody doplňuje ředitel základní školy i budoucího gymnázia Martin Holub: „Absence podpůrného systému v podobě školních psychologů, speciálních pedagogů či metodologů prevence.“

Že to v Čakovicích berou zgruntu jinak, je patrné už při vstupu do budovy. Barvy, motivační citáty na zdech, chill out zóny, nahrávací studio, kde se děti učí natáčet i střihat videa, 3D tiskárny, na nichž si vytvářejí školní pomůcky.

I samotné učebny, v nichž si ergonomický nábytek rozestavěli žáci sami. To vše dokresluje v Česku ojedinělý školní ekosystém. Na klasické známkování zapomeňte, v Livingstonu žáky hodnotí slovně nebo procenty. V kurzu tu nejsou ani učebnice. Tady se jede na iPadech, výukové materiály se sdílejí přes Google Meet nebo Classroom, frčí interaktivní aplikace Nearpod či kvízový Kahoot.

Bez tlaku a ztrapňování

„Jsou to ideální nástroje pro týmovou práci,“ pochvaluje si osmatřicetiletý ředitel. „Snažíme se děti naučit to, co se většina z nás učila až ve svém prvním zaměstnání. Jaké to je, když musím někoho řídit a on neposlouchá, jak si rozdělit role v týmu nebo jak někomu dát zpětnou vazbu,“ vysvětluje.

Výuka začíná v devět hodin, probíhá v devadesátiminutových blocích a na každých osm žáků tu připadají dva učitelé – jeden mluvící česky a druhý anglicky.

„Angličtina je u nás přirozenou součástí výuky i družiny. Díky rodilým mluvčím a metodě CLIL jsou pak děti schopné studovat zahraniční školu v angličtině,“ dodává Pokorná.

Zdůrazňuje důležitost bezpečného moderovaného prostředí. „Děti se necítí být vystavené tlaku, že se ztrapní před třídou u tabule. To se tady neděje.“ A kdybyste čekali, že modernu podtrhnou naškrobené uniformy studentů, jste na omylu. „Nesouzní to s naší filozofií. Chceme, aby tady dětem bylo dobře a nosily to, v čem se cítí nejlíp.“

Livingston si zakládá na partnerském vztahu učitelů a studentů, který je plný vzájemného respektu, i když si tu všichni tykají. Škola klade důraz na rozvoj měkkých dovedností, individualizaci, kritické myšlení, analytické dovednosti a práci v týmu. Žáci se učí, jak rozumět textům a efektivně komunikovat.

Otevřená mysl

„Neslibujeme maximální výkonnost, ale umožňujeme dětem využít jejich potenciál. Pomáháme jim odhalit maximum, které má každý žák jinde, a dospět k němu svým vlastním způsobem,“ popisuje Eva Pokorná. Přiznává, že vzdělávat musí někdy i těžce výkonnostně zaměřené rodiče. Ostatně i jejich role se tu od tradičních škol liší.

„Potřebujeme mít v rodičích partnery, kteří nás podpoří, kteří tomu, co tu děláme, rozumějí, fandí a nejdou proti.“

Naplnit vizi inovativní školy by nešlo bez správně vybraných učitelů. Podmínka? Otevřená mysl, ochota rozvíjet se a vystoupit z komfortní zóny. Součástí propracovaného systému zaškolování pedagogů jsou i pravidelné pohovory se školním psychologem, který s nimi probírá, jak nastavit vztah s dětmi nebo jak jim dávat zpětnou vazbu.

Na full time ve škole působí také kariérní poradce, který už dva roky před ukončením základky promlouvá jak s dětmi, tak s rodiči.

„Obrovskou výhodou je, že dokonale zná všechny žáky, jejich talent, zaměření i schopnosti. A má velmi dobrý přehled o pražských středních školách,“ říká Eva Pokorná.

Trénovat vlastní AI

Do portfolia mu už letos přibyla zásadní novinka z vlastní provenience – absolventům může poprvé doporučit i Gymnázium Livingston, jehož budova stojí jen pár set metrů od stejnojmenné základky.

Celkovou filozofií a přístupem k výuce gympl naváže na základní školu, novinek ale nabídne hned několik. Do vzdělávacího plánu zásadně promluví technologie i algoritmy umělé inteligence.

Martin Holub a Eva Pokorná.

Studenti budou mít například možnost vytvářet modely z vlastních poznámek a pomocí chatu GPT v nich efektivně vyhledávat informace. V češtině budou generovat dialogy mezi postavami s pomocí AI, ve výtvarné výchově si vytvoří digitální umělecká díla.

„Pro kreativní duše nabídneme kurzy zaměřené na 2D grafický design, 3D modelování v programu Blender, základy UX designu či práci s herními enginy,“ vyjmenovává ředitel Holub. Počítá se i s větším množstvím volitelných předmětů, jako je třeba film.

Moderní gympl

Čtyřleté studium ukončí absolventi vedle české státní maturity i ziskem mezinárodně platného diplomu.

„Většina středních škol v České republice nabízí buď pouze maturitu, nebo nějakou formu mezinárodního diplomu, který je ‚mezinárodní‘ pouze v názvu. Naopak ty, které nabízí zlatý standard mezinárodních kvalifikací, jako je IB, tedy mezinárodní maturita, jsou neúměrně drahé, což znamená, že nejlepší vzdělávací systémy v zemi jsou nedostupné pro všechny kromě těch nejbohatších,“ vysvětluje Martin Holub

Budoucí studenti gymnázia Livingston tak získají spolu s českou maturitou i prestižní mezinárodní diplom, který jim otevře cestu na zahraniční univerzity ve Velké Británii, v Americe nebo v Evropě.

„Náš pedagogický tým zahajuje kariérní poradenství a vedení již od 9. třídy a pomáhá studentům připravit se na odborné přijímací zkoušky, jako jsou SAT, GAMSAT, UKCAT nebo LSAT,“ doplňuje Eva Pokorná.

Gymnázium se zaměří na rozvoj široce uplatnitelných dovedností a umožní studentům převzít kontrolu nad vlastním učením.

„Studenti a učitelé budou spolupracovat spíše v harmonii než autoritativním způsobem, čímž bude zachován étos naší základní školy vytvářející prostředí, v němž se cítí dobře učitelé, rodiče a především studenti,“ dodává.

Otevření prvních dvou gymnazijních tříd o dvaceti studentech je plánované na září příštího roku. Předcházet budou přijímací zkoušky a taky právě probíhající casting na mezinárodní tým učitelů.

„Nabízíme obrovskou možnost seberozvoje. Když projdou naší školou, budou připraveni a vybaveni pro dráhu profesionálního učitele uplatnitelného ve světě,“ slibuje Martin Holub, který počítá i s využitím zkušeností druhostupňových pedagogů z jejich základky. „Rozdáme jim elektrokoloběžky a helmy, aby mohli mezi školami snadno přejíždět,“ usmívá se Eva Pokorná.