„Dobrý podnikatel není to samé, co dobrý manažer,“ říká Jiří Jemelka ze společnosti JPF. Ta už přes patnáct let pomáhá malým a středním českým firmám růst, překonat krize nebo znovu nastartovat uvadající byznys. Jak upgradovat firmu na nový level?

Firma je ekonomicky i personálně v pořádku, pět nebo deset let parádně rostla, teď ale obrat stagnuje, kolísá či roste jen hodně plíživě. Cítíte, že máte na víc. Mohli byste být dominantnějším hráčem na trhu, expandovat, ale něco tomu schází.

Možná nastal čas udělat další krok a předat řízení profesionálnímu manažerovi. „Malé a střední české firmy v naprosté většině případů řídí jejich majitelé. Pro firmy je ale blahodárné, když se od určité velikosti role podnikatele a manažera oddělí,“ říká Jiří Jemelka, majitel a zakladatel společnosti JPF, která je jedničkou v interim managementu u nás.

Jak poznat, že nastal čas, a jak takový krok s grácií provést? „Podnikatelé mají často obavy do toho jít. Slyší od ostatních majitelů, že jim přivedení manažera nevyšlo nebo nevychází. Jsme na trhu patnáct let a úspěšně jsme řídili na pět stovek firem, troufnu si říct, že za tu dobu už trochu chápu, v čem to vězí,“ dodává majitel olomoucké JPF.

1. Odhoďte ego

Zásadní rada pro kohokoli, kdo chce firmu posunout dál: odhoďte ego. Právě přerostlé ego podnikatele je totiž nejčastější překážkou pro upgrade firmy na vyšší level.

„Podnikatelé, kteří jsou extrémně sebestřední, si firmu nastaví přesně na svůj životní styl, potvrzují si vlastní identitu stylem ,firma jsem já‘. To ale zadělává na problém, skutečné potřeby firmy a jejích zaměstnanců pak často míří na druhou kolej,“ podotýká Jiří Jemelka.

Když majitel není schopen připustit, že „firma jsem já“ už neplatí, manažerská pomoc zvenčí těžko zafunguje. „Pokud si nechce nechat koukat pod ruce, bere firmu jako své území, kam nikdo nesmí, nemůže to vyjít. Patří to mezi věci, které se snažíme poznat už na první schůzce, kde zjišťujeme, jestli má spolupráce smysl,“ říká majitel JPF.

Naopak podnikatelé, kteří své ego nakonec odhodili, podle Jemelky nelitují. „Když po několika měsících vidí, že firma s profesionálním manažerem funguje, často pak říkají: Konečně můžu žít, konečně se můžu věnovat rodině, konečně můžu cestovat.

Dosud totiž byli celé roky od rána do večera ve firmě,“ popisuje Jemelka. „Takhle to fungovat nemá.“

2. Proč měnit něco, co fungovalo

Založit a dobře nastartovat byznys je umění, které ovládají jen určité typy osobností. „Podnikatel, který uspěje, jde do věcí po hlavě, nebojí se riskovat. Nejprve něco dělá a až pak o tom přemýšlí. Bez toho se rozjetí firmy často neobejde,“ ví dobře Jiří Jemelka.

Firma přežije náročné začátky a ukáže, že má na trhu místo. Projde pubertou, pak ale narazí na zdánlivý strop a pro další růst potřebuje něco jiného. „Profesionální manažer nejde do takového rizika, má víc trpělivosti s lidmi a je systematičtější. Nejde už jen o vizi, ale o konkrétní plán, jak té vize dosáhnout. Na to majitel nemívá kapacitu, což často vede k problémům,“ popisuje Jemelka.

Nový manažer může pomoci dospět podnikům, které začaly stagnovat a potřebují nový impulz. Nebo firmám, jejichž růst byl naopak až moc rychlý. „E-shop, který našel díru na trhu a dostal se z nuly na půl miliardy obratu za pět let. To není legrace uřídit,“ uvádí příklad Jemelka.

3. Kdy nastal správný čas

Správný moment pro upgrade se může u každé firmy lišit. Manažeři z JPF si hranici nastavili na padesát milionů obratu. „Řídíme i firmy s nižším obratem, ale to už závisí třeba na oboru,“ dodává přerovský rodák. Podle Jemelky by měl majitel sám rozpoznat, kdy už je pro rozvoj svojí firmy brzdou. „Pokud vnímá, že mu byznys přerostl přes hlavu, možná už bylo pozdě i před rokem.“

Ukazatelů může být víc. Stagnující obrat, rostoucí fixní náklady, nízké investice do firmy. Nebo také neaktivní atmosféra mezi zaměstnanci, jejich odchody jinam, neochota ke změnám a hra na jistotu místo touhy po inovacích a růstu.

Majiteli dochází energie, necítí osobní uspokojení, adrenalin. Stále častěji myslí na to, že by měl být s rodinou nebo hrát golf, pilotovat letadlo, potápět se se žraloky.

Pokud firma z puberty nevyroste včas, často dojde k problémům. Menší či větší krizi. „Může jít o finance. Nebo právě i o nezdravou atmosféru v týmu. I to se ale dá se zkušeným manažerem rychle vyřešit,“ dodává Jemelka. Právě na firmy v krizi se totiž původně manažeři z JPF zaměřovali.

4. Nastavit manažerské řízení

Najít a najmout si někoho, komu předáte operativu firmy, kterou jste si sami vypiplali, není nic snadného. I když jste se už k takovému kroku třeba odhodlali, bude to psychický nápor, který vyžaduje pevné nervy.

Proto rozhodně není od věci nechat si poradit od zkušených profíků. „Je rozdíl, když si stavíte dům svépomocí a když si na to najmete firmu, která takových domů už postavila několik desítek nebo stovek,“ myslí si Jemelka.

JPF za patnáct let na trhu takových „domů“ postavila 500. Její zkušení interim manažeři každý rok řídí přes osm desítek firem, které mají dohromady tisíce zaměstnanců a obrat přes dvanáct miliard.

„To je pak něco úplně jiného, než když to děláte poprvé. Osmdesát procent firem má podobné problémy, takže už dobře víme, jak je řešit,“ vysvětluje šéf olomoucké společnosti.

Dočasně nasazený profesionální interim manažer pomůže nastavit firmu z řízení majitelem na manažersky řízenou společnost. „Tak, aby majitel byl fakt majitel a přitom měl excelentní vztahy s ředitelem a celá firma odshora dolů fungovala,“ říká Jiří Jemelka.

Interim tak zásadně usnadní následné předání stálému manažerovi, ať už nakonec přijde zvenčí, nebo se třeba najde mezi zaměstnanci. „Vhodného stálého manažera pomáháme firmě najít,“ podotýká Jemelka.

5. Další kohout na smetišti

Spousta podnikatelů zapomíná na úplně obyčejnou lidskou chemii. Přitom když si s manažerem nesednete lidsky, celý upgrade na tom může ztroskotat. Při výběru manažera proto nesmíte podcenit, jak na vás dotyčný působí i nad rámec profesních předpokladů.

„Pokud vám někdo od první minuty leze na nervy, není to dobré znamení. Musíte si důvěřovat a ne se vzájemně přivádět k šílenství a jít proti sobě,“ upozorňuje majitel JPF.

Když narazíte na manažera, se kterým byste klidně šli na pivo, přitom má zkušenost s řízením firem, znamená to tedy, že byste ho měli vzít? Ne nezbytně. Jeho zkušenosti by měly odpovídat velikosti vaší firmy.

„Když máte firmu s obratem sto milionů, není dobrý nápad vzít výkonného ředitele z podniku, který dělá obrat miliardu,“ vzkazuje Jemelka.

„Zkušenosti musí být přiměřené. Máme z praxe ověřené, že manažer z miliardové společnosti může jít řídit ještě půlmiliardovou. U menší firmy už ale nebude vědět, jak do ní zapadnout a jak v ní fungovat,“ vysvětluje expert na interim management.

„Nejtěžší pak bývá odhalit skutečné úmysly a motivy manažera. Když mu stačí auto a dobrý plat, klidně bude ve firmě rok a po něm potopa. To je průšvih. Hlavním zájmem musí být dobro firmy,“ dodává Jiří Jemelka.