Jen pár značek v herním světě automaticky vzbudí obří pozornost. Diablo mezi ně bezpochyby patří – a právě vycházející čtvrtý díl bude nejspíš nejprodávanější hrou roku.

Herní série Diablo je jako droga. Není nebezpečná, rizikem je jen čas, který vám může sebrat. Je totiž ohromně návyková. Prostý princip, v němž hráč prochází světem, zabíjí monstra a získává nové předměty a schopnosti, dovedla k dokonalosti.

První díl vyšel v roce 1997, největší uznání sklízel především ten druhý z roku 2000, který kromě většího světa, více hratelných povolání, předmětů a schopností nabídl i takřka nekonečnou znovuhratelnost. Mnoho hráčů u něj zůstalo i po lehce rozpačitě přijatém Diablu III (2012).

Na čtvrtý díl se čekalo dalších jedenáct let. Autoři série, americké studio Blizzard Entertainment, se mezitím podobně jako protagonisté Diabla propadali stále hlouběji do pekla. 

Z uznávaného týmu, který každý nový titul proměnil v megahit, se stal otloukánek, kterého opustila řada klíčových vývojářů a nové hry přinášely spíše zklamání. Svou roli na tom jistě měla i nedobrá atmosféra ve studiu, které čelilo žalobě za diskriminaci, sexuální obtěžování a vyhrožování na pracovišti.

Částečným uklidněním bylo předloňské vydání Diablo II: Resurrected, remasteru nejpopulárnějšího druhého dílu série, který se povedl. Pořád šlo ale jen o přeleštěné vydání dobře fungující hry a na připravovaný čtvrtý díl hleděli dlouholetí fanoušci série se značnou nedůvěrou.

Tu se však Blizzardu dařilo postupem času rozptylovat. Na prvních videích a obrázcích ukázal, že se grafickou stylizací vrací po barevnějším třetím dílu k temnější estetice Diabla II.

V březnu pak nechal hráče si titul osahat prostřednictvím otevřeného betatestu a dojmy byly převážně velmi dobré. Rod Ferguson, který šéfuje sérii Diablo v Blizzardu, označil v rozhovoru pro PCGamesN čtvrtý díl za nejlepší Diablo vůbec.

Nepřekvapí proto, že i v čerstvých recenzích si Diablo IV, které vychází 6. června, vede výborně, průměr na agregátoru Metacritic je kolem 88 procent. Web Windows Central dokonce titul označil za „opus magnum studia Blizzard“ a „nejdůležitější hru od World of Warcraft, která předčila všechna očekávání“.

Což je důležitá zpráva v turbulentních časech, v nichž se studio nachází. Kromě interních kontroverzí totiž budilo pozornost obřím obchodem, který se týkal jeho mateřské společnosti Activision Blizzard.

Tu chtěl koupit Microsoft za 69 miliard dolarů, deal ale zarazil britský antimonopolní úřad. Posléze ho nicméně posvětila Evropská komise a je slušná šance, že sítem regulátorů nakonec projde.

Diablo IV má našlápnuto stát se největším titulem letošního roku, minimálně co do prodejních čísel. Konkuruje sice i megahitu Hogwarts Legacy, které prodalo za tři měsíce obdivuhodných patnáct milionů kopií, ovšem síla série Diablo by měla překonat i dobrodružství ze světa Harryho Pottera.

Ukázalo se to i loni, kdy Blizzard vydal mobilní titul s názvem Diablo Immortal. Ten se dočkal kontroverzního přijetí kvůli modelu mikrotransakcí, který hráče tlačil k utrácení poměrně velkého množství peněz, pokud si chtěli vybudovat silného hrdinu.

Ovšem rozporuplná politika a hlavně možnost vzít si Diablo na cesty na hráče platily, Blizzardu přinesla hra přes 300 milionů dolarů, tedy více než sedm miliard korun.

Diablo IV zatím plní zprávy převážně v pozitivním kontextu. A také jednou zajímavostí: startuje totiž v kolaboraci s KFC a koupí vybraných jídel si můžete odemknout nové oblečení vaší postavy ve hře. Ale jen v Americe.

Kuriozity stranou, to hlavní se pochopitelně odehrává uvnitř hry, nikoli na stáncích fast foodu. A tam opět zafungoval koncept, který hráče v boji proti stovkám monster odměňuje dalšími a dalšími dopaminovými odměnami v podobě lepšího vybavení nebo nových kouzel.

Princip, který Blizzardu funguje už přes 25 let – a který mu zřejmě přinese další fantastický výdělek.