skip to main content

Hyper talentovaný samouk tvoří šaty snů. Seznamte se s návrhářem Martinem Kohoutem

Jeho model poznáte na první pohled. Ve všech kouscích má znatelně vepsaný svůj rukopis: tvoří šaty a róby velkých objemů a z neotřelých materiálů. Z každých šatů také cítíte jeho lásku k řemeslu a módě jako takové. A neobyčejná je i cesta Martina Kohouta na české módní výsluní.    

Příběh Martina Kohouta totiž začíná jinak než příběhy většiny jiných lokálních návrhářů. Místo studia designu oděvu se zprvu věnoval fotografii a filmu. K módě ho přivedla až návštěva Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku v prostorách právnické fakulty. Osud ho zavedl na prezentaci Petry Ptáčkové inspirovanou knihou Alenka v říši divů. Stejné románové postavě nyní vzdává hold ve své poslední kolekci.

Ke studiu módy se už nikdy nedostal, vnímá to ale jako svou výhodu: „Takové příběhy vždycky prodávají,“ usmívá se Kohout a dodává, že právě to, že není nikým a ničím ovlivňován, mu umožňuje tvořit svobodně a v klidu. „Pomyšlení na konkurenční prostředí ateliéru mě stresuje a myslím, že by mi vzalo motivaci tvořit,“ říká.  

Šití a konstrukci ho naučila babička, jež je při tvorbě kolekcí dodnes Kohoutovou jedinou pomocnou rukou. Čtyři roky od rozhodnutí plně se věnovat módní tvorbě, v roce 2018, se přihlásil do soutěže Van Graaf Junior Talent, která se koná v rámci pražského fashion weeku.

Tam s kolekcí šatů vyrobených z malířského plátna a plastu porazil tři další účastníky, studenty designu oděvu, a vybojoval si tak své čestné místo na lokální módní scéně. „Domnívám se, že porotce přesvědčil i můj přístup k práci, bral jsem soutěž opravdu vážně. Byl to skvělý odrazový můstek,“ vzpomíná návrhář. 

Právě kvůli užitým materiálům a objemným siluetám se ve spojitosti s Kohoutem začaly často skloňovat přívlastky jako příliš umělecké či nenositelné. „Tak to ale opravdu je, já skutečně tvořím přehlídkové modely, které ani nechci prodávat,“ směje se Martin, „Potřebuji ze sebe vybít kreativitu, proto dělám výtvarnější přehlídky.“

Důkazem toho byla i poslední prezentace kolekce inspirované autorem Lewisem Carrolem a jeho Alenkou v říši divů v prostorách skateparku Maxspace, kterou se rozhodl uspořádat na vlastní pěst. Na starost měl tak tentokrát Kohout mimo tvorbu modelů i scénografii, výběr modelek, make-upu i účesů a samotnou organizaci.

„Je to velký rozdíl od prezentací, se kterými mi pomáhal tým MBPFW, vlastní přehlídka ale byla můj sen,“ popisuje návrhář a dodává, že i přes sponzorskou podporu ho event celkově vyšel na 110 tisíc korun. To je přibližně dvakrát více, než kdyby se rozhodl prezentovat před dvěma měsíci v pražské tržnici.     

Reklama

Martin zdůrazňuje, že velkou oporou mu je podnikatelka Lucie Kratochvílová. Spolupráce s ní se podle obou vyvinula přirozeně, ze vztahu návrháře a jeho klientky. „Viděla jsem prostor pro zlepšení některých aspektů marketingové komunikace a přišla s nápady, jak jeho tvorbu dostat k lidem. Dohodli jsme se tak, že mu se směřováním značky pomohu,“ říká Lucie.

Společně nastavili značce obchodní strategii a teď Lucie pomáhá především s dílčími komunikačními kroky či s budováním vztahů s partnery: „Chceme vybudovat zavedený brand stojící stále na Martinově silné umělecké vizi a tom nejkvalitnějším řemesle. Vybudovat značku, která osloví zákazníky po celé Evropě, ale nikdy nebude pro masy,“ prezentuje společnou vizi Lucie. 

Kohout vidí svou cestu v zakázkové tvorbě: „I díky Lucii jsem se v poslední době zaměřil hodně na zakázkovou výrobu a mám minimálně čtyři klientky měsíčně. Rozhodně nechci nikdy spolupracovat s žádným obchodem. Není mi to sympatické, s klientkami potřebuji osobní kontakt,“ říká Kohout. 

Má-li žena zájem o konkrétní přehlídkový model, naplánuje Martin osobní schůzku a podobný model klientce vytvoří na míru. „Nechci ale dělat kopie. Proto třeba vyměníme materiály či obměníme střih,“ vysvětluje a prozrazuje, že přehlídkové modely jsou všechny schované doma u babičky. Cena „zduplikovaného“ přehlídkového modelu se pohybuje okolo třiceti tisíc korun, další kousky stojí kolem deseti tisíc. 

Pánské módě se Martin zatím věnovat nehodlá. „Muži jsou moc pohodlní – musí mít skvěle padnoucí střih a pohodlné materiály. Žena je více otevřená kreativitě a na červený koberec klidně vynese těžkou róbu,“ vysvětluje svou motivaci návrhář a ukazuje na model z poslední kolekce, který váží přes třicet kilogramů. 

Kohoutovým rukopisem tedy i nadále budou šaty, róby, opulence a velké objemy. V budoucích týdnech vyjde na návrhářově Instagramu @martinkohout_ mini-kolekce navazující na Alenku v říši divů – bude z podobných materiálů, avšak cenově dostupnější a střihově jednodušší.

Už teď s babičkou také připravují další kolekci, jež bude inspirovaná mexickou malířkou Fridou Kahlo. A pokud vše dobře půjde, do konce roku chce s týmem uspořádat ještě jednu samostatnou přehlídku, a to opět ve spolupráci s prostorem Pragovka.