skip to main content
BrandVoice
BrandVoice jsou speciálně označené články a další typy obsahu, které připravuje kreativní studio Forbes BrandVoice Lab ve spolupráci s obchodními partnery. Jejich cílem je informovat o zajímavých produktech a tématech a propojit partnery se čtenáři. Pokud se chcete o BrandVoice dozvědět více, napište na jana.viskova@forbes.cz.

Jak funguje advokátní butik. Spoléhají na něj mezinárodní koncerny i čeští miliardáři

Když miliardář Karel Komárek se Sazkou ovládl Casinos Austria a žádal o posvěcení obřího obchodu u Evropské komise, byli u toho. Stejně jako když německá skupina REWE od Komárka přebírala CK Fischer. Asistují u schválení evropských akvizic Daniela Křetínského, Kofolu Jannise Samarase zastupovali při ohlášení převzetí Ondrášovky a Karlovarské Korunní. Mezi jejich významné klienty patří obchodní řetězce, například Lidl, ale také třeba farmaceutické firmy. 

Jde jen o drobný výčet klientů advokátní kanceláře Nedelka Kubáč advokáti, jednoho z prvních specializovaných právních butiků na českém trhu. 

Operuje nenápadně, ve stínu velkých advokátních kanceláří, přitom na hospodářskou soutěž patří k nejvyhledávanějším. Spoléhají na něj mezinárodní korporace i čeští miliardáři. Stejně tak umí přispěchat na pomoc, když firmy čelí vyšetřování ze strany soutěžních úřadů či Evropské komise, třeba kvůli údajnému cenovému kartelu či veřejné podpoře. 

Za úspěšnou kanceláří stojí dvě generace advokátů se stejnou německou školou a vášní pro stejnou specializaci – soutěžní právo. 

Zkušenosti z německé kolébky soutěžního práva 

Martin Nedelka patří mezi nejzkušenější soutěžní advokáty na trhu, zažil z první linie „intenzivní devadesátá“, kdy do Česka přicházel zahraniční kapitál. Později, jako jeden z prvních českých advokátů, zápasil za zájmy významných firem v Bruselu, a to ještě dříve, než Česká republika do unie vůbec vstoupila. 

O třináct let mladší Radovan Kubáč začal s Nedelkou spolupracovat v pražském týmu jedné z největších německých advokátních kanceláří Gleiss Lutz. Její zakladatel Alfred Gleiss byl jedním z tvůrců poválečného antimonopolního práva v Německu, z pozice šéfa nově založeného úřadu dohlížel na rozpouštění průmyslových koncernů nacistického Německa. Jeho advokátní kancelář, již založil v roce 1949, pak v oboru pochopitelně platila a dodnes platí za pojem. 

Cítil jsem únavu materiálu a zároveň touhu vybudovat něco vlastního.

A právě z této prestižní německé školy vychází také záběr českých advokátů. Nedelka u Gleiss Lutz s asi dvouroční přestávkou strávil dvanáct let. V polovině devadesátých let pro ni zakládal tým specializovaný na soutěžní právo. Jeho mladší souputník Kubáč v ní působil bezmála rok. V roce 2009 totiž pražskou pobočku převzala rakouská kancelář Schoenherr, kde úzká spolupráce obou právníků pokračovala. 

První právní butik v Česku 

„Ale už jsem byl starší, navíc dlouhou dobu v jedné kanceláři, ačkoli se změnil vlastník. Cítil jsem únavu materiálu a zároveň touhu vybudovat něco vlastního,“ vzpomíná Nedelka na období, kdy začal poprvé vážně uvažovat o odchodu z velké nadnárodní kanceláře. 

Oba muži sice ještě chvíli zvažovali nabídku od dalšího velkého hráče, který je lákal do svých služeb, nakonec však zvítězila touha po vlastní firmě. „Myslím, že tam se projevil hlavně můj vliv. Říkal jsem Martinovi, že přechodem z jedné velké kanceláře do druhé nic nezískáme. Že věci, které nás štvaly tady, nás budou brzy štvát i tam,“ usmívá se Radovan Kubáč. 

A tak se v roce 2013 rozhodli založit něco úplně nového. Malou a úzce specializovanou kancelář, která se od začátku věnovala výhradně soutěžnímu právu. „Na Západě byly tehdy podobné právní butiky docela běžné ale v Česku jsme byli první,“ říká Nedelka.

S kolegy z rakouské kanceláře se prý rozešli v dobrém. Dodnes si vypomáhají, když potřebují třeba vykrýt kapacity. Oba odcházeli s prověřenými vztahy a skvělou reputací. O práci od samého začátku neměli nouzi. „Dopadla nám hned na začátku jedna velká transakce, se kterou jsme nepočítali. Přišli jsme do nových kanceláří a hned usedli k počítačům a makali,“ vzpomíná Nedelka na začátek podnikání. 

Malí, ale efektivní

Dnes patří k nejvyhledávanějším kancelářím pro zastupování u soutěžních úřadů. Ostatně jsou podepsáni pod velkým počtem ohlašovaných transakcí u ÚOHS, a to v konkurenci věhlasnějších a mnohem větších advokátních kanceláří. Ještě víc to platí u složitých transakcí, které končí u Evropské komise, kde se oba advokáti cítí jako ryby ve vodě. 

Ve svých kancelářích v Praze a Bratislavě zaměstnávají celkem dvanáct advokátů a koncipientů. To v rámci dané specializace není vůbec málo. Nepotrpí si ale na početný back office. Jak říkají, kávu si dělají sami. Agendu jak v Česku, tak na Slovensku pokrývá jediná výkonná asistentka. „Jsme efektivní. Hodně jsme investovali do automatizace kancelářských procesů. A hodně nám to pomáhá,“ říká mladší z dvojice zakladatelů. 

Jejich úspěch není měřitelný obratem ani počtem velkých transakcí, navíc jednoduché to nemají ani s uváděním referencí. „U schvalování transakcí soutěžními úřady není s uváděním referencí problém, ale klient, který je šetřen soutěžním úřadem pro kartelovou dohodu, se většinou nechce chlubit. Ani v případě, že to u úřadu vyhrajete a ušetříte mu desítky či stovky milionů na pokutách,“ podotýká Martin Nedelka. 

Firmu historicky vytěžovali spíše zahraniční klienti, postupem času se ale významnými klienty staly i tuzemské podnikatelské skupiny. „Nastavení velkých nadnárodních kanceláří mnohdy nepasuje na potřeby českých klientů, kteří vyžadují individuálnější přístup. Navíc tyto kanceláře častěji čelí problému potenciálních konfliktů zájmů daných širokým portfoliem klientů v rámci celé sítě poboček. I to byl důvod, proč jsme ze zahraniční kanceláře odešli,“ vysvětluje Kubáč. 

Práce pro české firmy bude určitě dost 

Podle něj je přeskupení klientů výsledkem velkého posunu českého podnikatelského sektoru. „Rozsah práce pro české firmy byl na začátku minoritní. Dříve jsme dělali zejména českou část agendy pro mezinárodní společnosti. Dnes se situace dost změnila a hodně pracujeme také pro české investory, kteří kupují společnosti v zahraničí a nás angažují, abychom zkoordinovali strategii notifikací ve všech dotčených zemích,“ doplňuje Radovan Kubáč. 

Naši klienti krizi zvládli. Uměli diverzifikovat riziko, naučili se s ním pracovat a i v těchto podmínkách růst.

„Zahraniční kolegové mají velkou radost, když se jim ozýváme, jelikož jim dáváme práci. Je hezké vidět, že dříve chodila práce z Londýna, Frankfurtu nebo New Yorku nám, teď naopak často posíláme práci my tam,“ směje se Nedelka. 

Covid, stejně jako nyní válka na Ukrajině, přináší na trh řadu nejistot, ale poklesu práce se oba muži nebojí. „Už během covidu jsme viděli, že naši hlavní klienti tuto krizi zvládli. Uměli diverzifikovat riziko, naučili se s ním pracovat a i v těchto podmínkách růst. Věřím, že tomu tak bude nadále a my jim v tom budeme moci pomáhat,“ říká Kubáč. 

Nedelka očekává, že dost práce jim vygenerují i právní nejistoty spojené se zelenou agendou či geopolitickou situací. Také růst cen – zejména energií, pohonných hmot či potravin – může být živnou půdou pro cenové kartely. „Evropská komise je hodně aktivní. Stejně tak nový předseda českého ÚOHS Petr Mlsna začal zostra, rozjel řadu šetření a my v nich řadu klientů zastupujeme. Práce bude bezesporu dost,“ dodává zkušený advokát.