Opatření zavedená kvůli epidemii se postupně uvolňují a uzavřené podniky se začínají probouzet k životu. Mnohé jejich majitele ale v následujících týdnech a měsících čeká boj o přežití. Jak se opět dostat do černých čísel, obnovit cash flow a nakonec mít vyšší zisky než před pandemií?

Jasně, každý podnikatel má před sebou odlišnou cestu, během níž bude čelit rozdílným překážkám. Tady je ale pět univerzálních rad, kterými by se při snaze znovu nakopnout podnikání měli řídit všichni.

Mějte plán

Zásadní je, abyste měli dobrý plán a tvrdě na něm pracovali. A to už nyní. Klíčem k úspěchu není dívat se na to, co je teď, ale co přijde potom. Připusťte si, že firmu bude třeba transformovat pro novou budoucnost. Pro dobu pokoronavirovou.

„Důležité je být aktivní, až agresivní,“ radí Petr Borkovec, šéf finanční skupiny Partners. Pro někoho to může znamenat zlevnit nebo zdražit, pro jiného změnit byznysmodel a pro dalšího třeba přidat nové služby či změnit formu poskytování produktů.

„Podstatné je, že hlavní KPI by nemělo být, jak rychle se vrátím na minulý příjem, ale jaké místo na novém trhu získám a jak dlouhodobě porostu,“ tvrdí Borkovec.

Přesvědčte zákazníky

Prodělané peníze lze získat zpátky, musíte však mít důvěru zákazníků. Bez ní to nepůjde. Řada spotřebitelů je nyní vystresovaná mediální masáží a politickým marketingem. Je proto potřeba je přesvědčit o tom, že jejich nákupní návyky se mohou vracet k těm předkrizovým.

Mohou stačit drobnosti – například dočasné zvýšení hygienických standardů v provozovně nebo zvýhodněné nabídky. Co si budeme povídat, Češi jsou spořivý národ a velká část na slevy dozajista uslyší.

„Dojde k velkému přeskupení na trhu práce, větší opatrnosti a některé obory to budou mít těžší déle. Zákazníci tu ale celkově budou a nebudou na tom špatně. Jen budou trošku jiní,“ tvrdí Petr Borkovec.

Investujte

Pokud to jen jde, investujte, investujte a investujte. Samozřejmě v rámci možností. K růstu, tržní pozici a stabilnímu zisku se totiž nikdy neprospoříte. Investice přitom nemusí plynout nutně do rozšíření služeb nebo výroby, ale i do jejich zefektivnění.

Vydání Forbesu Outsider

„Většinu investic je třeba vyhodnocovat racionálně, zda jejich dlouhodobé přínosy převýší náklady. Dlouhodobým přínosem ale nemusí být jen finanční zisk, ale také například zvýšení odolnosti vůči takovým šokům, jaké teď zažíváme,“ vysvětluje Lukáš Vácha, obchodní ředitel pro privátní a institucionální klientelu investiční společnosti Conseq.

A kdo nemá cash nebo dobrý příběh pro banky či investory, musí do podnikání investovat o to více svého času a energie.

Udělejte změnu

Pokud se vám přesto váš původní byznys nepodaří nakopnout, nebojte se zastavit, otočit se a vydat se jiným směrem. Kdy jindy, když ne teď? Objektivně zhodnotit perspektivu podnikání, jemuž jsme věnovali spoustu peněz, času i emocí, je pochopitelně těžká dovednost. Podnikatel, pakliže chce být úspěšný, by ale měl umět upřednostnit rychlou omezenou ztrátu před dlouhodobým úpadkem.

„V tomto ohledu bychom si měli vzít příklad z Američanů, kde bankrot není tabu ani fatální osobní prohra, ale běžná součást podnikání,“ podotýká Lukáš Vácha. „My jsme trošku citlivější, máme stále tendenci myslet si, že existuje zisk bez rizika. Určitý reset nám ale všem bezpochyby dlouhodobě prospěje,“ dodává poradce Consequ.

Připravte se na splátky

V neposlední řadě myslete na to, že v létě přijde první vlna výdajů, od nichž jste byli nyní osvobozeni (daně, odložené úvěry). Připravte se na ně, ať vás koronavirové důsledky nepoloží s odstupem. A začněte co nejdříve, jinak to těžko doženete.

„V takové chvíli je třeba přemýšlet dopředu a požáry hasit, dokud jsou ještě zvládnutelné. To znamená začít s předstihem komunikovat s věřiteli, být féroví a snažit se dohodnout na oboustranně přijatelném řešení,“ popisuje Lukáš Vácha.