Na konci minulého roku se české společnosti 3Dwiser, specializované na 3D tisk v segmentu B2B, ozval šéf výroby jisté nejmenované velké firmy. Nutně potřeboval vytisknout součástku, která se mu porouchala ve výrobní lince. Ve 3Dwiseru pro něj součástku vytiskli přes noc ve čtyřech různých variantách – váhali jen, zda není cena přes deset tisíc korun příliš vysoká.

Nebyla. „Pánové, na novou součástku bych čekal tři týdny,“ vysvětlil jim vděčný šéf výroby. „A jediný den prodlení, kdy mi linka kvůli téhle součástce nefunguje, nás stojí milion korun.“

3Dwiser oné firmě součástkou v ceně několika tisíc ušetřil přibližně 21 milionů korun. Historka názorně vysvětluje, co dnes hraje pražské firmě do karet. A proč 3Dwiser, společnost vzniklá v roce 2014, letos vykazuje více než padesátiprocentní růst a ve výhledu za letošek atakuje obrat sto milionů korun – oproti loňským sedmdesáti.

„Nedostatek surovin, zpoždění dodavatelských řetězců a problém dostat výrobky včas z bodu A do bodu B rychleji než za měsíc, to všechno umí vyřešit 3D tisk mnohdy doslova přes noc,“ vysvětluje výhodu spoluzakladatel 3Dwiser Tomáš Soóky.

Jeho společnost přitom zdaleka není jen distributorem a v momentu, kdy 3D tiskárnu nějaké firmě prodá, spolupráce teprve začíná. „Když do firmy prodáme tiskárnu, tak poté velice často rosteme s tou firmou,“ vysvětluje Soóky.

Spoluzakladatel 3Dwiseru Tomáš Soóky

Byznysmodel 3Dwiseru totiž stojí nejen na distribuci velkých značek, ale na poskytování služeb s 3D tiskem spojených. Firma si koupí tiskárnu kvůli určité konkrétní záležitosti, ale rychle přijde na to, že se dá využít k tištění dalších a dalších věcí, které urychlí návratnost pořízení tiskárny.

Trh tak roste 3Dwiseru pod rukama. Zpočátku ale musel Soóky celému B2B trhu vysvětlovat, k čemu by mohli 3D tiskárny použít. Dnes předpokládá, že do pěti let tady už nebude větší výrobní firma, která by tuhle formu tisku v nějaké formě nevyužívala.

„Obsadili jsme segment trhu, který byl neobsazený, a v době, kdy se rozdávaly karty, jsme se spojili s dobrými značkami,“ říká Tomáš Soóky o období, kdy se svým obchodním nápadem vtrhl na trh, který neměl o dnešních výhodách 3D tiskáren sebemenší ponětí.

Díky tomu dnes 3Dwiser prodává například tiskárny nizozemské firmy Ultimaker, která začínala s 3D tiskárnami s překližkovými šasi. Dnes je na špičce v oblasti stolního profesionálního 3D tisku a 3Dwiser se mezitím rozhlíží po zahraničních akvizicích.

„Tam, kde nebyla firma, která by se chytla vzdělávání toho trhu o 3D tisku, zůstal trh doposud velice malý a rozparcelovaný,“ vysvětluje Soóky a jako příklad uvádí Rumunsko, kde se letos zatím prodalo tolik tiskáren, kolik jich u nás 3Dwiser prodal za jediný měsíc.