Jsou to téměř dva roky, co se Michal Jelínek stal na týden hvězdou nejdřív sociálních sítí a potom i světa médií. Stačilo k tomu, aby se svým týmem do světa vypustil tabulku s variantami sazby daně za prodané pivo.

Ta ukazovala, jak zmatečná je navrhovaná daň a že se prodejci budou muset připravit na celkem devět různých možností, jak prodávat pivo a jakou sazbu daně z přidané hodnoty přitom použít.

Slavná tabulka z V4 Group, která rozčílila předsedu vlády Babiše

V tu chvíli se ze spolumajitele poradenské firmy V4 Group, která letos dosáhne na obrat sedmdesát milionů, stal z pohledu premiéra Babiše „blb s idiotskou tabulkou“.

Premiérův tým totiž sociální sítě a mediální obraz Andreje Babiše sleduje a vyhodnocuje dnem i nocí. Nemohla mu proto uniknout lavinovitě se šířící tabulka na profilu firmy V4 Group, která suchým konstatováním faktů shazovala návrh daňové novely, tím spíš, že se dotýkala něčeho pro Čechy tak zásadního, jako je pivo. 

„Vůbec jsme nečekali, že to vzbudí takový ohlas. Zajímavé bylo, že premiér, který tehdy odjel na dovolenou s tím, že během ní nebude komunikovat s médii, svůj názor rychle změnil a dost nelichotivě se o mně vyjádřil,“ vzpomíná odchovanec poradenské firmy EY, který v Česku, Polsku, Maďarsku a na Slovensku zaměstnává 140 lidí.

Kromě poučení ze síly sociálních sítí pro něj tahle epizoda skončila stejně rychle, jako začala. „Žádný dialog s premiérem neproběhl. On se neozval a my neměli potřebu s ním komunikovat,“ dodává Jelínek, jehož firma vedle mnoha menších klientů nabízí auditorské, daňové, účetní nebo právní služby i velkým firmám typu Třinecké železárny, Global Assistance, Seznam.cz nebo AAA Auto.

Jelínek se tak vedle řízení firmy soustředil ještě na jiný projekt, který souvisí s tím, že až do osmnácti let vyrůstal v Ostravě. Potom se sice kvůli studiu přesunul do Prahy, ale vazby na sever Moravy mu zůstaly. I teď tak v Ostravě pravidelně tráví dva dny v týdnu. Hlavním důvodem je bytový a kancelářský projekt v historickém centru města za 450 milionů korun pojmenovaný Křižovatka.

Proluku v centru města na velmi exponovaném místě koupil z větší části od hokejového trenéra a investora do nemovitostí Aloise Hadamczika. Menší díl pak ještě získal od města. Původní návrh počítal s tím, že většinu šestipatrové budovy zaberou kanceláře včetně těch pro V4 Group a ty pak doplní dvacítka nadstandardních bytů ve dvou nejvyšších podlažích. Plán se ale změnil.

Dnes už návrh budovy obsahuje 53 bytů, z nichž ty menší v nižších patrech poslouží nejspíš jako nájemní bydlení. Zbytek jsou kanceláře a komerční prostory, kde se počítá například s restaurací, která bude přes poledne fungovat pro studenty a pedagogy sousední Janáčkovy akademie a večer se pak promění na klasickou restauraci pro širokou veřejnost.

Důvody změn jsou dva. Jednak covid-19 snížil poptávku po kancelářích a zájem o rezidenční bydlení naopak vzrostl a jednak z ostravské radnice zazněl požadavek, aby se střed města nevylidňoval.

Pro Jelínka je zajímavé i to, že Ostrava má ve srovnání s ostatními krajskými městy dlouhodobě nízkou cenu nemovitostí. Podle Deloitte Real Indexu, který srovnává skutečné ceny prodaných bytů, tam vyjde metr čtvereční na 34 400 korun.

Levněji už je jen v Ústí nad Labem a Karlových Varech. Jenže ceny v Ostravě rychle stoupají. Meziročně o 7,4 procenta. V centru pak ještě výrazněji.

„Centrum Ostravy je malé. Pokud v něm chcete bydlet, navíc v novostavbě, nabídka je velmi omezená. Aktuálně se nabízí jen projekt Nová Karolina, kde se cena za metr čtvereční pohybuje kolem sedmdesáti tisíc korun,“ říká Jelínek. Za kolik bude byty v Křižovatce prodávat on sám, zatím říct nechce. Hlavně kvůli tomu, že stavět se začne pravděpodobně až za dva roky.

Pozemek v proluce tak zatím leží ladem. Nicméně Jelínek dostal nápad ho využít jako místo pro první ostravský street food market, podobně jako americký architekt Martin Barry několik prázdných a zanedbaných míst v Praze přetvořil na svoje Manifesto.

Svůj market však nakonec Jelínek po dohodě s městem ještě se dvěma společníky posunuli zhruba o dvě stě metrů dál do proluky v Nádražní ulici, pod ikonickou nástěnnou malbu koně. Díky tomu zhruba 700 metrů čtverečních velký prostor získal název Černý kůň.

Street food market, v němž má Jelínek coby investor pětinový podíl, bude fungovat ještě během října. Pak přijde krátká pauza a ožít by měl zase během adventních týdnů. Zájem restaurací i návštěvníků o takový koncept v Ostravě je.

Jelínkovy aktivity tím ale na severní Moravě nekončí. Dál se chce věnovat hlavně developmentu. V plánu je stavba soukromých vysokoškolských kolejí i další bytové domy. 

„Ostrava se od roku 2001, kdy jsem odešel na vysokou školu do Prahy, zásadně změnila. Když jsem se po dvanácti letech vrátil, její proměnu k lepšímu nešlo přehlédnout. A přijde mi líto té proměny byznysově nevyužít,“ uvažuje Jelínek.