V digitálním světě jsou rychlé reakce na zákaznické potřeby klíčové. Obzvlášť naléhavé je to pro banky, které klienti hodnotí podle kvality mobilních aplikací nebo internetového bankovnictví. Jak modernizace technologií může zlepšit služby i zákaznický zážitek, vysvětluje Miroslav Šalanský, šéf IT Max banky.

Všechny společnosti, které se zapojují do interakcí s klienty prostřednictvím technologií, dnes potřebují mít nepřetržitý a podrobný přehled o tom, co se děje uvnitř jejich systémů a jaký to má dopad na zákazníka. I proto se Max banka, aktivní hráč na českém bankovním trhu, vydala cestou komplexní modernizace svých technologií.

Výsledkem bylo nasazení nejnovějšího monitoringu aplikací od společnosti Cisco, což umožňuje nepřetržitý dohled nad provozem a téměř okamžité reakce na případné anomálie.

Banky, pojišťovny, společnosti provozující kritickou infrastrukturu státu, sázkové kanceláře nebo e-shopy. Ty všechny dnes můžou sloužit jako výborný inovační příklad. Tlak na ně vyvíjí legislativa, regulátoři jako například Česká národní banka, ale především sami klienti.

Pro ty představuje každá vteřina čekání při autorizaci plateb, nákupu online nebo správě investic kritickou záležitost. Také v průmyslovém sektoru už dnes řídí moderní výrobu technologické systémy. Proto firmy neustále hledají inovace a cesty k modernizaci procesů. Je to klíč k vyšší efektivitě, zlepšení konkurenceschopnosti a úspěchu jako celku.

Nikdo nechce čekat zbytečně

„Nařízení vycházející z legislativy stanovuje povinnost notifikovat Českou národní banku v případě výpadku delšího než dvě hodiny. Všichni tady ale víme, že výpadek internetového bankovnictví na dvě hodiny nám zákazníci v pracovních dnech nebudou tolerovat,“ ilustruje situaci Miroslav Šalanský, šéf IT Max banky, který je zodpovědný za technologické inovace a před čtyřmi lety tady odstartoval technologickou revoluci.

Banka postupně upgradovala infrastrukturní architekturu a jako vrchol nad ni postavila komplexní monitoring výkonnosti aplikací. Zvolila přitom řešení AppDynamics od giganta Cisco. „Není jediné, které používáme, ale v aplikační rovině představuje špičku pyramidy. Největším benefitem pro nás teď je, že na původ výpadků dokážeme přijít násobně rychleji,“ popisuje Šalanský.

Pro lepší představu poslouží porovnání se sledováním provozu na silnicích. Zatímco dřív se vědělo to, kdy vozidlo z bodu A dorazilo do bodu B, teď už je k dispozici i přehled o důležitých podrobnostech: kde se zrovna auto nachází, co se děje po cestě, kde jsou kolony a kudy jde místo objet nebo jaký vliv má zpoždění na spotřebu paliva. „Není potřeba hledat jehlu v kupce sena, stačí jediný pohled na dashboard,“ zdůrazňuje Šalanský.

Přehled a informace potřebují všichni

Podle zkušenosti Karla Werbitzkého, business developera ze společnosti Alef Nula, je dnes právě správný a bezproblémový chod aplikací alfou a omegou debat ve všech aspoň trochu technologicky orientovaných firmách.

„Nezáleží přitom, zda jde o bankovnictví, e-commerce, vývoj léků, medicínu, výrobní závod nebo zemědělskou firmu. Totožné požadavky na spolehlivost fungování nebo bezpečnost aplikací mají všichni a dřív nebo později k využití tohoto typu monitoringu dospívají,“ shrnuje Werbitzký s tím, že právě zajištění bezproblémového chodu aplikací dnes rozhoduje o budoucnosti firem.

Počítá s tím i Max banka, která prostřednictvím AppDynamics hledá i bezpečnostní díry a vyčísluje jejich byznysovou hodnotu. Systém ukazuje, jaká detekovaná zranitelnost je opravdu zásadní a že je nutné ji řešit.

„Přínos spočívá hlavně v novém přístupu k bezpečnosti. Dnes už nestačí najít díru a zalepit ji. Kritický je čas od doby, kdy zranitelnost vznikne, po její objevení. Tehdy dochází k infiltracím systému, které se projevují abnormálním chováním. Proto AppDynamics sleduje právě i tato chování,“ vysvětluje Werbitzký, proč je kontinuální monitoring tak hodnotný.

Výkon aplikací, sbíraná data a umění s nimi pracovat. To je imperativ dneška a do budoucna bude nabývat na síle. Vývojáři už dnes vědí, jak se online služby budou zdokonalovat, propojovat a že se jejich působnost bude rozšiřovat. Na soulad běhu aplikací to tak bude klást ještě větší nároky a složitost technologických systémů bude narůstat. Zvětšovat se tak bude i tlak na to mít o všem dokonalý přehled.