Se zatajeným dechem pozoruji, jak do mé místnosti vchází nové a nové tváře. Nepořádám prohlídku bytu, ani jsem se neocitla v surrealistickém hororu. Moderuji svou první debatu na sociální síti, o které v posledních dnech mluví všichni. Nebo alespoň ti, kdo patří do bubliny novinářů, marketérů, ale i podnikatelů nebo influencerů.

Řeč je samozřejmě o aplikaci Clubhouse, která by se dala shrnout vtipem: Co se stane, když do místnosti vejde Tomáš Čupr, Dominik Feri a Kazma?

Všichni výše zmínění totiž kouzlo této platformy objevili a vy se s nimi můžete setkat v prostoru místností nebo pokojí, či takzvaných „roomek“. Proč tyto názvy toho stejného rozdělují uživatele, si můžete přečíst zde.

Pokud jste si chtěli vyzkoušet vedení vlastního podcastu, ale neměli jste odvahu, techniku či čas, Clubhouse je pro vás ideální platformou – navrhnete téma, založíte místnost a mluvíte.

Vzhledem k tomu, že v Čechách je tato sociální síť zatím poměrně čerstvá, máte před sebou velkou příležitost. Pokud tedy seženete pozvánku, se kterými se čile obchoduje: u nás je seženete za zhruba dvě stovky, v sousedním Německu za dvacet euro.

Pak už je jen na vašem vlastním talentu, jestli zde nastartujete kariéru influencera, který zajímavým tématy a schopností moderovat diskuzi přitáhne důležité osobnosti nejen českého, ale i mezinárodního významu. Představte si, že vymyslíte téma tak zajímavé, až si vás přijde poslechnout Jared Leto, Ashton Kutcher nebo Kanye West!

Vydání Forbesu Zázrak

Ti všichni na Clubhouse jsou a vy je můžete sledovat nebo s nimi vytvořit místnost. Pamětníci chatovacích diskuzních serverů jako je XChat musí zažívat určitou nostalgii – Clubhouse funguje velmi podobně, jen místo písmen používáte hlas.

Moje ambice vytvořit audio formát, pozvat hosty a rovnou slyšet zpětnou vazbu posluchačů, se díky Clubhousu stala realitou. Během moderování debaty jsem si připadala jako kdybych mluvila do vysílačky. Musíte totiž ztlumovat svůj mikrofon, aby ruchy nepřekážely vystoupení dalších speakerů.

„Neprobíhá tu žádné vizuální upozornění na to, kdo bude příštím mluvčím. Tudíž se často děje, že začnou mluvit dva lidi najednou, a to třeba i několikrát po sobě než si předají slovo, poté co třikrát zároveň řeknou “ne, mluv ty”,“ komentuje svou zkušenost zakladatel společnosti Zaloto.cz Marek Kříž, který už na Clubhousu uspořádal debatu nejen s Tomášem Čuprem a Tomášem Krchou, ale také využil „roomku“ k tomu, aby veřejně probral s právníkem přípravu smlouvy.

Během několika dní se obsah diskuzí zásadně proměnil.

„Jsem tu zaregistrovaný dva dny a tohle byla první rozumně vedená debata,“ napsal mi esemeskou kolega z jiného média, což mi samozřejmě zalichotilo, ale oba jsme na nové sociální síti přítomní poslední týden a měli jsme tak šanci zažít období „roomek“ s tématy o ničem.

Tehdy kralovaly hovory po cestě do práce, verbální katovny několik populárních marketérů ohledně trendů na Instagramu nebo místnost, kde se čtou Mumínci na dobrou noc. Během několika dní se ale obsah diskuzí zásadně proměnil.

Sice zde pořád můžete najít tak „vzrušující“ téma, jako tipy na nabíjení iPhonu, aby vám vydržela baterka co nejdéle, ale stejně tak díky Clubhouse nahlédnete do kuchyně politického marketingu nebo se můžete s Tomášem Čuprem či Janem Vlachynským pobavit o jejich názoru na potravinové kvóty.

Témata jsou den za dnem sofistikovanější a speakeři připravenější. Dát tu o sobě vědět je zároveň výrazně jednodušší než například na Instagramu.

Musíte ale vědět, co světu chcete sdělit a na debatu se připravit jako na moderátorské klání. Reagovat, vyzývat hosty v publiku, neleknout se technických potíží, když vašim spolumoderátorům vypadne třeba signál nebo prostě jen dojdou slova.

Odpůrci Clubhouse buď tvrdí, že je nudný, že jsou diskuze o ničem, nebo prostě odmítají diskutovat o práci i ve svém volném čase. Osobně jsem ale nadšená: kvůli tomu, že se nemusím rozptylovat tím, jak vypadáme, můžeme vést diskuze a klidně u toho péct, jak přiznala například marketingová manažerka Pavlína Louženská.

Spekuluje se, že ostrá verze Clubhouse umožní vytvářet z místností určitý typ podcastů, další zprávy hovoří o vývoji aplikace pro Android – zatím je dostupná jen uživatelům iPhonu.

Pokud se chcete o tomhle fenoménu dozvědět víc, tak si dnes, tedy v pátek 29. ledna, v 19:30 zapněte Clubhouse, kde bude náš redaktor Zdravko Krstanov společně s Lubo Smidem z STRV příznačně řešit, jak vidět potenciál tam, kde jej ostatní nevidí. Uslyšíme se v místnosti!