skip to main content
Forbes Royal

Královna Alžběta od Mattela. Příběh slavných sběratelských panenek rozepsal novou kapitolu

Je to už tradice. Legendární hračkářský gigant Mattel, výrobce panenky Barbie, rok co rok představuje desítky nových panenek. Ty dnes představují pro současné děti nikoliv onu někdejší módní, ale především profesní inspiraci. Ne nadarmo už nějaký čas motto Barbie zní „Můžeš být, čím chceš“.

Panenky Barbie si ostatně prošly už stovkami profesí, od veterinářek až po válečné reportérky a jaderné vědkyně. Během uplynulých dekád navíc postupně začaly podporovat co nejširší diverzitu etnickou, rasovou, kulturní i obecně fyzickou. 

Vedle klasické plavovlasé Barbie dnes existují desítky panenek nejrůznějších etnik, prakticky všech odstínů a typů vlasů a barev kůže, ale je tu třeba i Barbie plnoštíhlá, trpící nemocí vitiligo nebo Barbie na invalidním vozíku. 

Kromě nich ale značka Barbie každoročně představuje i speciální kolekci panenek, které jsou nejen inspirací pro děti i dospělé, ale i zajímavou sběratelskou příležitostí. 

V minulých letech to byla příkladně velmi úspěšná kolekce „Inspiring Women“, v níž značka Barbie představovala některé odvážné a mimořádně inspirativní ženy historie.

Postupně se v podobě panenky takto představila příkladně černošská aktivistka Rosa Parks, bojovnice za rovná práva černošského obyvatelstva ve Spojených státech a žena, která byla ještě v roce 1955 v Montgomery ve státě Alabama zatčena za to, že v autobuse odmítla uvolnit místo bělochovi. Rosa Parks se pak stala ikonickým symbolem protirasistických protestů a bojů proti segregaci černošského obyvatelstva. 

Kromě ní tato kolekce od Mattela představila třeba i Barbie s podobou Katherine Johnson, slavné americké matematičky s pětatřicetiletou kariérou v NASA, jejíž výpočty orbitální mechaniky byly stěžejní pro úspěch amerických letů do vesmíru s lidskou posádkou, Barbie s podobou malířky Fridy Kahlo, panenku s tváří fyzičky a astronautky Sally Ride nebo pilotky Amelie Earhart, první ženy, která přeletěla Atlantický oceán. 

V loňském roce pak značka Barbie uvedla na trh novou kolekci panenek nazvanou Tribute Collection, která oslavuje nejrůznější ženy-vizionářky a má být poctou jejich celoživotnímu přínosu, vlivu na světovou společnost, a uctít tyto osobnosti jako průkopníky svého oboru. 

A tento týden ve čtvrtek, 21. dubna, v den 96. narozenin královny Alžběty II., společnost Mattel oznámila, že právě královna Alžběta II., nejdéle vládnoucí panovnice v britských dějinách, se stala nejnovější předlohou pro jejich další panenku z kolekce Tribute. Mattel se tak připojil k poctě Jejího Veličenstva a oslavám letošního sedmdesátiletého platinového jubilea její vlády.

Firma představením nové panenky s tváří populární panovnice okamžitě vzbudila celosvětový zájem a doslova poprask. Panenka Barbie s tváří Jejího Veličenstva královny Alžběty II. je oblečena do elegantních vyšívaných šatů v barvě slonové kosti zdobených modrou šerpou s odznaky Podvazkového řádu a dalšími královskými vyznamenáními.

V bílých vlasech jí leží tradiční Fringe Tiara královny Marie, tedy diadém, který královna Alžběta II. kdysi zdědila po své babičce, královně Mary z Tecku, a zvolila si jej pro svůj svatební den. 

Reklama

Není divu, že panenka, zabalená do speciální krabice evokující interiéry Buckinghamského paláce, se v den královniných 96. narozenin okamžitě dostala do večerních zpráv po celém světě. 

 „Královna Alžběta II. měla a nadále má mimořádný vliv na světové dění a zastává pozici, jakou má jen málo žen. Jako nejdéle vládnoucí britská panovnice a vůbec první anglický a britský panovník, který dosáhl platinového jubilea, se královna neúnavně věnuje své službě vlasti a s tím spojeným povinnostem,“ uvedla k představení nové panenky od Mattela renomovaná britská historička a spisovatelka Kate Williams, autorka několika královniných biografií.

„Celý život vidí, jak se svět nesmírně mění. V roce 1952, kdy se stala královnou, nebyly ženy podporovány v práci, a také politici vyjadřovali pochybnosti o mladé panovnici – ona jim však ukázala, že se mýlí, a dokázala, že je velmi zdatnou vůdkyní a diplomatkou. V době, kdy Její Veličenstvo slaví toto významné jubileum, je úžasné, že se ikonická značka Barbie rozhodla s novými generacemi oslavit vliv významných historických ženských osobností jako vůdkyň, tvůrkyň a průkopnic,“ doplňuje Williams. 

Sama Barbie, kterou americká podnikatelka Ruth Handler s manželem Elliotem představila světu v roce 1959, ostatně za pár let také oslaví své platinové jubileum. 

Panenka s tváří královny Alžběty II. se bude prodávat v obchodech Amazon, Harrods, Hamley‘s, Selfridges a John Lewis od 21. dubna 2022, tedy ještě před oslavami letošního královnina platinového jubilea, které se slaví 2. června 2022. Barbie má značný sběratelský potenciál. Panenky tohoto typu se totiž vyrábějí jen v omezeném počtu kusů a bývají velmi rychle vyprodané. 

Mattel, který v posledních letech nabral doslova nový dech, k sobě touto marketingově dobře načasovanou novinkou znovu připoutal celosvětovou pozornost.

Firma založená v roce 1945 je dnes veřejně obchodovanou společností přítomnou na 150 světových trzích, která vedle panenky Barbie postupně představila dětem celého světa i značky Hot Wheels, Polly Pocket, Monster High, Matchbox, Fisher Price a desítky dalších.

Z hlediska tržeb je Mattel dodnes světovou dvojkou na globálním trhu s hračkami, jedničkou je Lego. Momentálně se společnosti Mattel daří víc než kdykoli předtím. A může zato paradoxně koronavirová pandemie.

Už počátkem října 2020 překvapily Wall Street výsledky Mattela za třetí čtvrtletí toho roku, které se oproti odhadům analytiků více než zdvojnásobily: tehdy gigant generoval zisk 316 milionů dolarů při tržbách 1,6 miliardy dolarů, čtyřikrát víc než v době před pandemií.

„Zažíváme obrovský nárůst poptávky,“ uvedl tehdy v rozhovoru pro televizi CNBC předseda představenstva a generální ředitel společnosti Mattel Ynon Kreiz. „Jen zájem o panenku Barbie vzrostl během pandemie o 50 procent, to jsme nečekali,“ řekl CEO Mattela, který, stejně jako všechny značky světa, čelil v první polovině toho roku obřím propadům prodejů kvůli všeobecnému globálnímu lockdownu a zavřeným obchodům. O to více pak ale posílily prodeje online.

Obří nárůst poptávky si šéf Mattela tehdy vysvětloval tím, že děti z celého světa musely zůstat doma. „Rodiče se je pokoušejí všemožně dostat od počítačů a dalších technologií, u kterých už tak stejně tráví hodiny kvůli distanční výuce. Co je pak pro dítě lepšího než hrát si s hračkami?“ řekl tehdy šéf Mattela.

Panenka Barbie se na celkových tržbách mezi všemi ostatními značkami skupiny momentálně podílí asi 30 procenty, její podíl na tržbách činí celosvětově asi 532 milionů dolarů. Jde o nejlepší výsledek této hračky od roku 2003.