Koho zajímají veterány, bude už touhle dobou nejspíš v Kalifornii v pobřežní městečku Monterey. Právě tam totiž probíhá slavný Monterey Car Week, který má několik vrcholů. Jedním z nich je i třídenní aukce, na které se obchodují ta nejdražší auta světa.

Aukční katalog Sotheby’s pro tuhle akci má skoro dvě stě položek a nabízí naprosté skvosty prakticky pro každého. Každého, kdo má dost peněz, je třeba podotknout. V nabídce se sice dá sice najít i auto v přepočtu pod milion korun, ale to hlavní se děje o spoustu pater výš.

V nabídce jsou jedinečné závodní vozy, které prošly rukama legendárních jezdců, raritní kusy evropských, amerických i japonských značek. Koupit se dá víc než sto let starý veterán, ale i dvanáct let starý elektromobil. Králem aukce však každopádně bude jednoznačně značka Ferrari.

V první desítce aut s nejvyšší předpokládanou prodejní cenou jich má maranellská automobilka hned šest. A rovnou i to, které má ambici dostat se mezi pět nejdražších aut světa.

Vybrali jsme pro vás desítku vozů, které nás upoutaly. A Ferrari 410 Sport Spider mezi nimi nemůže chybět.

Ferrari 410 Sport Spider

Pilotoval ho Juan Manuel Fangio, argentinská legenda považovaná za jednoho z nejúspěšnějších a nejlepších závodníků v historii závodů Grand Prix. V USA s ním pak slávu sbíral Carroll Shelby. A Enzo Ferrari o něm řekl, že je to to nejlepší gerrari, které kdy postavil…

Téměř čtyřsetkoňové Ferrari 410 Sport Spider s obrovským dvanáctiválcovým motorem o objemu 4,9 litru přezdívané Monstrum z Modeny má zkrátka všechno, co musí jeden z nejhodnější veteránů splňovat. Dokonalou techniku, krásu, jedinečnost, jasnou historii a příběh.

Očekávaná cena: 25 až 30 mil. dolarů

Mercedes-Benz 540 K

Na světě se dochovaly jen tři kusy „dlouhoocasého“ Mercedesu-Benz 540 K. Tenhle je z roku 1937 a za dlouhou dobu své existence s ním jeho pět předchozích majitelů najelo jen dvacet tisíc kilometrů. I proto nebylo vůbec potřeba, aby prošel výraznější renovací.

Jeho úplně prvním majitelem byl afghánský panovník Muhammad Záhir Šáh. Poslední král své země si auto nechal dopravit do Kábulu, který se během jeho vlády proměnil na moderní město se silnicemi, po nichž se mohl prohánět.

Na začátku druhé světové války ale vůz odeslal do Francie, kde byl zaparkován na afghánském velvyslanectví v Paříži. Tam zůstal až do roku 1948. Jeho další cesta pak vedla do Londýna a odtud do USA, kde se stal součástí kolekcí slavných sběratelů Vernona Jarvise a následně Roberta Bahrema.

Očekávaná cena: 9 až 12 milionů dolarů

Maserati 450S

V poválečné době bojovala automobilka Maserati o přežití. Zároveň ale její lidé dokázali postavit geniální závodní auta. Osmiválcové 450S bylo jedním z nich. Jde o devátý kus z celkem deseti vyrobených. 

Ihned po dokončení se domovem tohoto maserati staly Spojené státy. Nabízené 450S ukazuje, jak důležitá je dokonalá znalost historie konkrétního veterána. Někdejší majitel Oscar Davis si najal Adolfa Orsiho, vnuka někdejšího majitele automobilky, aby provedl kompletní historickou analýzu a získal kopie továrních výrobních listů.

Výsledkem byla zpráva, podle které si Maserati 450S i přes bohatou závodní minulost zachovalo velkou část původního mechanického vybavení, včetně hlav a klikové skříně motoru, poloosy, skříně řízení, chladiče, startéru, výfukového potrubí nebo tlumičů. Původní je i motor a autentické se zdají být rovněž rámové trubky. Vůz si tak podle Orsiho zachovává „ohromující míru autenticity“.

Očekávaná cena: 9 až 11 milionů dolarů

Talbot-Lago T150-C SS Teardrop Coupe

Světlo světa spatřilo jen jedenáct talbotů s aerodynamickým kapkovitým tvarem od pařížské karosárny Figoni & Falaschi. V aukci nabízený je navíc jediný, který vznikl pro závodní účely. Vrcholem pak byla jeho účast na čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans v roce 1939. I když se jeho posádka držela na devátém místě, v 88. kole musela závod opustit.

Na začátku války talbot zabavili Němci a auto na téměř padesát let zmizelo ve východním Berlíně. Teprve po pádu Berlínské zdi se dostalo do západní části města a nový majitel zahájil jeho renovaci, kterou však nedokončil.

Auto dál putovalo do Nizozemska a v roce 1996 se jeho domovem stalo San Diego v USA. Následovala náročná šestiletá renovace a současná podoba je její výsledek. V roce 2007 se vůz poprvé po 68 letech objevil na veřejnosti na soutěžní přehlídce Pebble Beach Concours d’Elegance. O dva roky později pak získal hlavní cenu na nejslavnější evropské přehlídce Concorso d’Eleganza Villa d’Este.

Očekávaná cena: 9 až 11 milionů dolarů

Ferrari 375 MM

Tohle rudé ferrari je jedním ze série 26 aut, která díky své kráse i závodním výsledkům zaujímají v historii automobilky zvláštní místo. Účast na závodech jako 1000 km Buenos Aires, italském Mille Miglia nebo 24 hodin Le Mans mluví za vše.

Právě účast v soubojích na Le Mans dává majiteli příležitost se zúčastnit prestižního veteránského klání Le Mans Classic. Nabízený vůz se ale v něčem liší, což ho dělá zcela výjimečným. Zatímco většina modelů 375 MM má karoserii z dílny Pininfarina, kabát pro tento model po fatální nehodě při závodu ve Švédsku jako jediný upravil Sergio Scaglietti.

Očekávaná cena: 8 až 10 milionů dolarů

Ferrari F300

Formule 1, Michael Schumacher a Ferrari. Všechno ostatní už je jen omáčka, která je ale naprosto dokonalá. Monopost F300 zažil premiéru před osmi stovkami novinářů 7. ledna 1998. Vedle něj stál M. Schumacher, Eddie Irvine, šéf Ferrari Luca di Montezemolo a hlava týmu Jean Todt. Pod rudým šasi se ukrýval třílitrový motor s výkonem 800 koní.

Pro sezonu roku 1998 vzniklo devět kusů monopostu, ten nabízený s číslem 187 vznikl jako sedmý. Schumacher v něm odjel čtyři závody seriálu F1, konkrétně Velkou cenu Kanady, Francie, Velké Británie a Itálie, a pokaždé s ním zvítězil. Celý seriál ale poprvé jako člen týmu Ferrari vyhrál až o dva roky později.

Automobilka monopost 187 v roce 1999 prodala do soukromých rukou i s několika náhradními díly. Po následujících 23 let pak Schumacherova formule nebyla nikdy vystavena a neprošla ani žádnými renovačními zásahy.

Očekávaná cena: 6 až 8 milionů dolarů

Lamborghini Countach LP5000 S

Všichni ho známe a pořád se zdá neuvěřitelné, že jde o auto, které se narodilo v sedmdesátých letech minulého století. Tenhle konkrétní kus s burácejícím dvanáctiválcem, výkonem 375 koní a minimálním nájezdem pět a půl tisíce kilometrů má v technickém průkazu uveden červenec 1984.

Verze LP5000 S se vyrobilo jen 321 kusů. V Kalifornii nabízený kus z továrny v Sant’Agata Bolognese zamířil nejprve k majiteli do Švýcarska, který si ho nechal až do roku 2002. O čtyři roky později pak auto vlastníka změnilo ještě jednou a zamířilo do Velké Británie, kde se stalo součástí sbírky a na silnice vyjelo jen zřídka.

I přes sváteční používání na lamborghini majitel nešetřil a letos mu dopřál omlazovací kůru doloženou fakturami za víc než tři čtvrtě milionu korun. Jejím obsahem bylo například čištění šesti karburátorů Weber, výměna hlavního brzdového válce, seřízení rozvodového řetězu nebo renovace kol.

Očekávaná cena: 700 až 900 tisíc dolarů

Hispano-Suiza H6C „Tulipwood“

André Dubonnet prožil vzrušující život. Měl štěstí od začátku, protože se narodil do rodiny, která zbohatla na výrobě koňaků. Byl ale i leteckým esem první světové války, úspěšným vynálezcem i účastníkem olympiády v jízdě na bobech. A také automobilovým závodníkem.

Právě on si proto pořídil podvozek a motor od francouzské automobilky Hispano-Suiza, pro které v letecké firmě nechal vyrobit famózní karoserii, kde plech nahradilo dřevo. Obřímu autu to značně ubralo na váze, ale na nijak oslnivé výsledky nedosáhlo.

Druhou světovou válku auto přečkalo ukryto ve skladu ve Velké Británii. Střepina z bomby mu sice mírně poškodila zadní část, ale jinak zůstalo v původním stavu. V padesátých letech prošlo renovací, kdy na autě především přibyly současné blatníky vyrobené ve stylu dřevěného obložení karoserie. V první polovině šedesátých let auto zamířilo do USA a poté zpět do Evropy. Posledním omlazením pak prošlo v roce 1985. 

Očekávaná cena: 8 až 12 milionů dolarů

Fiat 8V Supersonic

Fiat, kterého proslavil maličký Fiat 500, je značkou, která se mezi Ferrari, Maserati, Porsche nebo Jaguar vyjímá skoro až nepatřičně. V případě modelu 8V Supersonic to ale neplatí.

Osmiválcový fiat s ambicemi konkurovat italským sportovním legendám způsobil povyk už v době svého vzniku, když ho tehdejší média označila za největší překvapení roku. Takhle technicky výjimečný vůz si v Itálii plné schopných specialistů říkal o zakázkovou karoserií. Čtrnáct si jich do parády vzala turínská karosárna Ghia a model Supersonic je výsledek.

Z Evropy se tohle konkrétní auto krátce po vyrobení v roce 1953 dostalo do USA. První velkou renovací prošlo v roce 2007, poté v průběhu let následovaly další menší vylepšení. Poslední výraznější péči slavný fiat dostal mezi roky 2019 a 2021, kdy se například upravoval karburátor, přetěsnila převodovka, opravila elektroinstalace motoru a seřídilo i jeho časování. Teď už čeká na nového a dostatečně bonitního majitele.

Očekávaná cena: 1,7 až 2 miliony dolarů

Tesla Roadster R80 3.0

Jestli se Fiat v přehlídce ostatních vozů vymykal, tak tohle je úplné UFO. Do aukční nabídky se dostal i elektromobil Tesla. A vlastně i oprávněně. Jde totiž o stroj, který v době svého uvedení v roce 2008 pomohl nastartovat proměnu automobilového světa.

Tesla Roadster se stal stala prvním plně elektrickým vozem využívajícím lithium-iontové baterie, který bylo možné provozovat v běžném provozu Tato technologie umožnila Roadsteru ujet na jedno nabití více než 200 kilometrů, což byla na tehdejší dobu skutečně impozantní hodnota.

Tesla mezi roky 2008 až 2012 vyrobila přibližně 2450 vozů Roadster. Výjimečnost toho aktuálně nabízeného zvyšuje jen 6400 najetých kilometrů a také značkovým servisem provedené navýšení kapacity baterie za třicet tisíc dolarů, které dojezd prodloužilo na víc než 500 kilometrů.

Co ale dělá v téhle aukci plné automobilových klenotů? Podle Sotheby’s má Tesla Roadster šanci stát se jedním z nejikoničtějších vozů 21. století.

Očekávaná cena: 125 až 150 tisíc dolarů.