Maserati chce tento rok odstartovat novou éru. Éru, na jejímž začátku stojí supersport MC20. Jde o první ze tří zcela nových modelů, které automobilka představí během pouhých 18 měsíců. Rok 2022 tak bude jedním z produktově nejintenzivnějších let v historii značky.
Velkolepý plán nepřišel jen tak z čista jasna: předcházelo mu rok a půl důležitých změn v rámci značky. Včetně spojení mateřské společnosti Fiat Chrysler Automobiles s koncernem PSA, díky čemuž vznikla čtvrtá největší automobilka na světě Stellantis. Maserati tak muselo obhájit pozici globálního lídra na poli luxusních automobilů i v rámci nově vzniklé skupiny. Díky prodejním a finančním úspěchům prvního moderního SUV, které uvedlo na trh, se mu to však povedlo.
Představení nového supersportu je uprostřed těchto velkých změn už jen třešnička na dortu.
Auto, které s přehledem vyhrálo kategorii Produktový design roku v soutěži European Product Design Awards 2021, navrhli designéři z Centro Stile Maserati v Turíně. Vyznačuje se nízkým profilem, vyváženými proporcemi, motýlími dveřmi a koeficientem aerodynamického odporu pod 0,38, což mu umožňuje dosáhnout maximální rychlosti až 325 kilometrů v hodině.
Pokud jde o rychlost, roli hraje také třílitrový motor pojmenovaný Nettuno s dvojitým turbem V6, generující výkon až 630 koní. Zrychlení z nuly na sto za pouhé 2,9 sekundy už pak nikoho nepřekvapí.
MC20 jsem testoval na běžné silnici i v kontrolovaném prostředí Willow Springs Raceway severně od Los Angeles, a přiznávám: kombinace výkonu hodného supersportu a vybavení, jaké najdeme jen v těch nejluxusnějších vozidlech, na mě udělala dojem.
Za motýlími dveřmi se skrývá karbonová struktura sedadel, zatímco interiéru kraluje ta nejkvalitnější kůže či Alcantary, 26centimetrový centrální dotykový displej s vysokým rozlišením i digitální zpětné zrcátko poskytující nekompromisní výhled.
Interiér modelu MC20 je vybavený výkonnými prvky v podobě pedálů z nerezové oceli, obložení středové konzoly z uhlíkových vláken a tlustého volantu s tlačítky pro startování motoru a spouštění ovládacích prvků. Tyto položky jsou součástí standardní výbavy modelu MC20 v základní ceně 212 000 dolarů.
My jsme si jako volitelnou výbavu testovaného auta vybrali odlehčená závodní sedadla (za 7 tisíc dolarů), výplně dveří a palubní desky z kůže a Alcantary (za 2,5 tisíce dolarů), opěrky hlavy s prošíváním Trident (za 9 set dolarů), volant z Alcantary s vložkami z uhlíkových vláken (za 5 set dolarů), audiosystém Sonus Faber s dvanácti reproduktory (za 4 tisíce dolarů) a obložení řadicí páky a prahů dveří z uhlíkových vláken (za 7 tisíc dolarů).
Exteriér MC20 je příjemný na pohled, ale odpovídá i požadavkům na výkon auta. Za 35 tisíc dolarů si navíc můžete k základní verzi dokoupit balíček součástek vyrobených výhradně z uhlíkových vláken: přední splitter, zadní difuzor, karbonové panely vahadel a kapotu. V rámci balíčku dostanete i ztmavené koncovky výfuku.
Vylepšení výkonu u našeho testovacího modelu zahrnovalo karbon-keramický brzdový systém (za 10 tisíc dolarů) a elektronický samosvorný diferenciál (za 2,3 tisíce dolarů), spolu s modrými brzdovými třmeny (za 1,2 tisíce dolarů) a předním zvedacím systémem (za 4 tisíce dolarů).
Jak se tyhle vymoženosti projeví na výkonu na silnici nebo uzavřené závodní dráze? Na pouštních dvouproudovkách severně od Palmdale v Kalifornii se nový MC20 plně přizpůsobil.
S různými jízdními režimy od GT přes Sport až po Corse (z italštiny „závod“) došlo u MC20 k výrazným změnám jízdní kvality, odezvy plynu, programování převodovky a zvuku výfuku.
Nastavení GT (neboli „Gran Turismo“) se vyznačovalo relativně uvolněným chováním vozidla. Auto dokázalo tlumit nedokonalosti vozovky, aniž by působilo zpomaleně nebo těžkopádně. Díky patří především mimořádně přesnému ovládaní auta a širokému pásmu točivého momentu motoru se dvěma turbodmychadly. Tyto vlastnosti dodávají řidiči sebejistotu i na běžné silnici.
Přesné řízení a citlivý plynový pedál dodávají modelu na výjimečnosti, kterou ještě umocňuje hrdelní zvuk výfuku a soustředěný digitální přístrojový panel, který mění své uspořádání a prioritu informací v závislosti na jízdním režimu.
Jako řidič jsem obzvláště ocenil grafické zobrazení zvýšení rychlosti a otáček pokaždé, když jsem šlápl na plyn. Za zmínku stojí i závodní sedadla, která jsme si do testovacího vozu dokoupili a která nejenom snižují hmotnost auta, ale jsou i mimořádně pohodlná, a to jak při jízdě na ulici, tak na závodním okruhu.
I když tato sedala mají zajistit pohodlí hlavně v terénu, ocenil jsem je hned, když jsme s novým Maserati vyjeli na silnici. Lehká karbonová skořepina a rovnoběžníková náprava se spojily s vysokými otáčkami a poskytly autu brutální zrychlení a řidiči naprostou kontrolu nad vozidlem. A to ve všech devíti zatáčkách Willow Springs, včetně té nejriskantnější, kterou buď zvládnete, nebo skončíte opravdu špatně.
Pokud tuto poslední zatáčku projedete tak, jak máte, můžete na přední rovince Willow Springs dosáhnout rychlosti 150 kilometrů v hodině a víc, v závislosti na výkonové křivce daného auta. Maserati MC20 na této části trati hned nabralo rychlost a potvrdilo tak svůj status „superauta“.
A právě tento status je teď pro Maserati priorita. Společnost díky atraktivnímu designu a také díky úspěšným mainstreamových modelům, jako je SUV Levante, upevnila svůj prémiový status.
To, co Maserati nyní potřebuje, je však podstatný upgrade svých výkonnostních modelů. MC20 se svým smyslným tvarem, přepychovou kabinou, pokročilými technickými funkcemi, a hlavně skutečným výkonem superauta pozvedne značku na úroveň zákazníků, kteří ocení tradici v moderním kabátu.
Už dávno je také jasné, že chce Maserati v příštích dvou letech výrazně tlačit na elektrifikaci, některé z nových technologií tak jistě najdeme i v příštích verzích MC20.
Automobilka už také pracuje na kabrioletu MC20, je proto jasné, že tento model bude hrát ústřední roli v postavení Maserati jako globální luxusní značky. V budoucnu proto budeme MC20 ve všech jeho podobách potkávat na silnicích čím dál častěji. A po projížďce v tomto modelu můžu upřímně říct, že je to jenom dobře.