Za volantem nového modelu 2022 Lamborghini Huracán STO nemusíte strávit ani minutu, abyste poznali, že jde o naplnění všech vašich snů ještě z dob, kdy vám na zdi visely plakáty modelů od stejné italské automobilky, ať už to byl Countach, Miura, nebo Diablo.

Ve zkratce je Huracán STO závodní sporťák, kterým se můžete prohánět po běžné silnici. A s celkovou cenou něco málo přes sedm milionů korun navíc v konkurenci podobných aut ještě za celkem rozumné peníze. Ale odbýt tohle auto takhle nudnou charakteristikou by byl skoro hřích.

Italská automobilka navrhla tohle dvoumístné desetiválcem poháněné žihadlo se sníženým sportovním podvozkem a konstrukcí z uhlíkových vláken tak, aby se bez námahy dokázalo řítit závodními okruhy trojcifernou rychlostí. A skutečnost, že si jej zároveň můžete zaregistrovat pod běžnou poznávací značkou a prohánět se i mimo závodiště, je téměř komická.

Nechápejte mě špatně, rozhodně si nestěžuji. Zrovna před chvilkou jsem totiž seděl v jeho kokpitu a rychlostí 250 km/h se řítil napříč proslulou tratí Willow Springs Raceway v jižní Kalifornii. Taková rychlost tady běžně vyžaduje čistokrevné závodní auto, ale Huracán Super Trofeo Omologata (neboli STO) se tohoto úkolu důstojně zhostil. 

Tohle Lamborghini má totiž závody v krvi a taková rychlost pro něj není žádný problém. Levou rukou zařadím a sedmistupňová převodovka čtyřkolky ve zlomku vteřiny přeřadí z pátého na třetí rychlostní stupeň. Současně drtím brzdový pedál, abych zpomalil na rozumných 110 kilometrů v hodině, což Lamborghini trochu rozruší, povrch trati ve Willow Springs je špatně udržovaný, takže před ostrou zatáčkou automobil jemně zavrávorá. Ale vážně jenom jemně.

Jinak je systém tlumičů MagneRide 2.0 naprosto magický, o to víc v kombinaci se speciálně vyvinutými pneumatikami Bridgestone, s nimiž tvoří dynamické duo, které ani v ostré zatáčce nedá najevo byť sebemenší náznak smyku.

Stejně bravurně zvládá i dlouhou a náročnou zatáčku číslo dvě, na které testuji limity přilnavosti, kterou auto zvládne. Tohle Lamborghini ale nezklame – ten, kdo víc ostrých zatáček už nezvládne, jsem já, ne auto.

Ani vrchol zatáčky zvané podkova uprostřed Willow Spring, pojmenované podle jejího podivného tvaru, nedává vozidlu zabrat. Díky nízko položenému těžišti a rovnováze středního motoru se Huracán otáčí jako na povel – žádná nedotáčivost, pouze dokonalá rovnováha.

Znovu šlapu na plyn a probouzím desetiválec, zatímco se řítím z kopce až k horizontu. Noha zůstává na plynu, V10 zuřivě hučí, zatímco mě 640 koní tlačí do sedadla. Zvuk motoru je v tuhle chvíli ohlušující a přehluší všechny ostatní zvuky na míle daleko. Neslyším ani vlastní myšlenky. Jsem vzrušený až do morku kostí.

Koutkem oka zahlídnu čísla na digitálním tachometru, který je součástí pokročilého panelu, jejž byste si klidně spletli s vesmírnou videohrou. Zjišťuji, že jsem zpátky na 250 kilometrech v hodině, ve kterých si na zatáčku číslo osm netroufám.

Předtím, než si to s vozidlem namířím do středu silnice, jemně pohladím brzdy. Závodní okruh je sice nepříjemně hrbolatý, Lamborghini to ale vůbec nerozruší. Místo toho jej aerodynamický přítlak udržuje při zemi, zatímco bezchybně napodobuje zvlněný povrch a pevně se odráží přes hrboly.

Auta, která zvládnou jeho zatáčky i v mimořádně vysokých rychlostech, umějí trať Willow Springs náležitě odměnit. Pokud však vozidlo vysokou rychlost nezvládne, je tato dráha obzvláště nebezpečná. Model STO ale ani na vteřinu nezaváhá. S motorem V10 v plném varu se Huracán STO dokonale přimkne k silnici a já si to šinu do dalšího kola. 

Nakonec se však vracím zpátky do boxu a z auta vystupuji. Horké pouštní slunce padá za obzor a zlaté světlo dokonale dopadá na modro-oranžovou karoserii. Novým Lamborghini jsem naprosto unešený. V tu chvíli mi to dochází: Huracán STO není nic jiného než splněný dětský sen, Hot Wheels převedený do reality.

Všechny varianty Huracánu jsou nádherná exotická auta, ale STO, superstar připravená na trať, je všechny s přehledem strčí do kapsy. Zážitek z jízdy v Huracánu STO je naprosto vzrušující – je to rychlost, která vám napumpuje srdce i hladiny adrenalinu a zanechá vás se zpocenými dlaněmi. Slova jako tichý nebo uvolněný ve slovníku modelu STO nenajdete.

Lamborghini Huracán STO 2022 je všechno, jen ne zdrženlivé. A to je přesně to, co dnešní dospělý nadšenec do aut, ještě donedávna dítě, které uhánělo nanejvýš s Hot Wheels po vinylové dráze, potřebuje, aby si splnil své sny.

První Lamborghini Huracán automobilka představila v roce 2014 na Auto Show v Ženevě. Tehdy zbrusu nová náhrada nejprodávanějšího modelu Gallardo se chlubila motorem V10 s atmosférickým sáním o objemu 5,2 litru zasazeným do lehkého šasi. Navíc se sníženým podvozkem a ostrými hranami – na první pohled nebylo pochyb, že jde o Lamborghini tělem i duší. Lamborghini, které se stalo hitem téměř přes noc.

Na původní Huracán LP 610—4 (nabízený v typu kupé nebo roadster) navázal model Performanté s vyladěným výkonem a ještě aktualizovaný model Evo. Automobilka postupně začala nabízet i speciální edici street modelů. A jen těžko byste našli někoho, kdo si v posledních letech vybíral supersport a aspoň chvíli o homologovaných sportovních variantách od Lamborghini nepřemýšlel.  

Vyvrcholením toho všeho je nový model Huracán STO. Sama automobilka o něm říká, že jde o silniční supersport inspirovaný dědictvím závodní série Huracán Super Trofeo EVO a Huracán GT3 EVO, která vydobyla hned tři vítězství na čtyřiadvacetihodinové Daytoně a dvě na dvanáctihodinovém Sebringu.

Zjednodušeně řečeno, zbrusu nový Huracán STO představuje možná poslední model ze série Huracán (novou sérii totiž automobilka nejspíš oznámí už příští rok) a téměř dokonalou kombinaci technologií silničních a závodních automobilů.

Ze závodních sporťáků si bere především bezkonkurenční aerodynamiku. Nízký odpor byl pro automobilku na prvním místě, čtyřkolku ale neošidila ani o prvotřídní přítlak. Přední kapota, blatníky i přední nárazník tvoří jeden celek a vzdávají tak hold Lamborghini Miura z roku 1966.

Tento typ konstrukce snižuje hmotnost, usnadňuje servis a maximalizuje proudění vzduchu pod přední částí automobilu. Model se může pochlubit i jedinečným předním splitterem. Zadní část karoserie je pak vybavena přívodem vzduchu NACA, odsáváním vzduchu pro chlazení a integrovanou hřbetní „žraločí ploutví“ pro zlepšení stability celé konstrukce. Mezi další aerodynamické vychytávky patří nastavitelné zadní křídlo a vyhrazené chladicí kanály pro přední brzdy.

V důsledku toho všeho se Huracán STO může pochlubit nejvyšší úrovní přítlaku ve své třídě. Oproti už tak působivému Huracán Performanté dokonce o 53 procent vyšším. 

Pro snížení hmotnosti je přes 75 procent vnější konstrukce vyrobeno z lehkých uhlíkových vláken. Automobilka dokonce odlehčovala i zadní blatníky, a to ještě systémem, který se obvykle používá jen při stavbě letadel. Čelní sklo je navíc vyrobeno ze speciálního materiálu, o dvacet procent tenčího a lehčího, než je běžné. A místo kovaného hliníku použilo Lamborghini ještě lehčí kola ze slitiny hořčíku.

Výsledkem je fakt, že STO váží jen asi tunu a půl, a je tak jedním z nejlehčích vozidel tohoto typu, které dnes na silnicích najdete.

Uprostřed dvoumístného podvozku se skrývá už zmiňovaný 5,2litrový motor V10 s výkonem 640 koní a točivým momentem 565 Nm, který je schopný dosáhnout až 8 500 otáček za minutu.

Automobilka si ale dala záležet i na interiéru. Měkký dotek luxusu tady však nehledejte, výrobce jej nahradil lehkými uhlíkovými vlákny, syntetickou velurovou umělou kůží Alcantara nebo odolným povlakem z uhlíkové slitiny.

Sedadla z uhlíkových vláken, která cestující udrží na místě stejně dobře jako ocelový svěrák, jsou tvarově přiléhavá a tenká, pořád ale mnohem pohodlnější než sedadla, která ve stejném segmentu nabízí konkurence. A to i díky tomu, že jsou na rozdíl od těch ve srovnatelných modelech nastavitelná.

A konečně rozhraní human machine interface (HMI) je aktualizované a vylepšené tak, aby řidiči poskytovalo všechny informace týkající se stavu a výkonu vozidla, například o tlaku v pneumatikách nebo teplotě brzd.