skip to main content

Matrix se vrací a ukazuje trailer. Co hraje čtvrtému dílu do karet? A co ne?

Jednu z nejzajímavějších teorií, o čem byla vlastně trilogie kyberpunkových filmů s titulem Matrix, představil Chuck Klosterman ve své knize But What If We’re Wrong? Nadhodil myšlenku, že celý Matrix možná ve skutečnosti vyprávěl metaforu cesty k uvědomění si vlastní sexuality, kterou prošli tvůrci filmu – bratři Wachowští.

Falešný svět Matrixu by v rámci takového přístupu byl šalbou a klamem většinové společnosti a skutečný svět, do nějž se hrdina Neo prolamuje za pomoci radikálních prozření, je autentická sexualita.

Klosterman rozvíjí myšlenku, že Wachowští ve filmu vyprávěli především svůj vlastní příběh – který pokračoval tak, že se z nich postupem času oficiálně staly sestry Wachowské.

Reklama

Stejně tak je nicméně možné, že především první snímek Matrix byl jen a pouze klasickou story o cestě hrdiny po vzoru monomýtu Josepha Campbella (z nějž Wachowští při jeho tvorbě vycházeli, stejně jako George Lucas při tvorbě prvního dílu Hvězdných válek).

A cesta hrdiny je koneckonců základní mustr, na nějž je aplikovatelný každý lidský příběh – včetně toho, kterým si prošlo tvůrčí duo Wachowských.

S velkou parádou se nyní světu představil trailer na pokračování trilogie: čtvrtý snímek Matrix: Resurrections. A v publiku roste šance, že se dozví, jak to všechno tenkrát Wachowské vlastně zamýšlely. Nebo že to bude moct alespoň rozebírat dalších deset let.

Reklama

Matrix: Resurrections je sázkou na nejistotu. Sestry Wachowské se od matrixovské trilogie posouvaly značně nepředvídatelným směrem a poté, co si negativně přijatou vesmírnou operou Jupiter vychází odřízly přístup k velkým hollywoodským penězům, tak si rozporuplně přijatým seriálem Sense8 odřízly přístup i k velkým netflixovským penězům.

Nicméně: poslední díl Sense8, který si u předčasně ukončeného seriálu doslova vyprosili fanoušci, prokázal, že oddané publikum tu stále ještě je. A Keanu Reeves, který se v Matrix: Rusurrections vrací, funguje v současné době jako chodící magnet na diváky.

Jeho akční vehikl s titulem John Wick se v případě třetího dílu Parabellum prokázal jako neohrozitelný kasaštyk, Reeves byl také velkou měrou zodpovědný za prvotní úspěch počítačové hry Cyberpunk 2077, v níž figuroval.

Dejte to dohromady se skutečností, že celá trilogie filmů Matrix, Matrix: Reloaded a Matrix: Revolutions vydělala celosvětově více než půl druhé miliardy dolarů a máte vcelku zajímavou rovnici pro Matrix: Resurrections, o jehož režii se postarala už jen jedna ze sester Wachowských Lana.

Na jedné straně je výrazně rozkymácený úspěch režijních počinů původních tvůrců, na straně druhé to dorovnává Reeves a nostalgie po starých dobrých časech velkolepého kyberpunku.

Jak to dopadne, ale není ve hvězdách; je to samozřejmě naprogramované v Matrixu.

Reklama
Reklama