skip to main content
Fuck up

Kyberprůšvih. Tři lekce z největších chyb tvůrců zpackaného herního hitu Cyberpunk 2077

Prosincová premiéra hry Cyberpunk 2077 se odehrála v nejlepší tradici roku 2020: po natěšeném očekávání přišlo trpké vystřízlivění a uzamčení v lockdownu všeobjímajícího zklamání. Novinka polského studia CD Projekt RED, které se pyšnilo jednou z nejoceňovanějších her všech dob – Zaklínač 3: Divoký hon –, nepřinesla jen vlnu subjektivního zklamání z toho, že nesplnila, co slibovala.

Objektivně se projevila jako uspěchaný nedodělek přetékající chybami. Umělé inteligenci postav ve hře by mohlo zdatně konkurovat i náhodné srocení kostiček Lega, futuristická auta proplouvala budovami a kyberpunkový svět byl lemován chybějícími texturami s nápisem CHYBĚJÍCÍ TEXTURA.

Po důvodech toho, proč se osm let očekávaná počítačová hra s rozpočtem 1,2 miliardy polských zlotých (313 milionů dolarů) a Keanu Reevesem v jedné z hlavních rolí dočkala tak zpackané premiéry, se vydal pátrat herní investigativní novinář Jason Schreier.

Reklama

Po rozhovorech s více než dvacítkou současných a bývalých zaměstnanců CD Projektu přinesl pro server Bloomberg reportáž plnou neveselých zjištění. Pro studia, která chtějí v budoucnu naservírovat hráčům počin rozměrů Cyberpunku 2077, vyplývá ze Schreierova článku varování před několika zásadními chybami, jichž se CD Projekt během vývoje dopustil.

Vyvoďme z nich tři prosté lekce:

1. Nevěšte hráčům a investorům bulíky na nos

První ukázka ze hry, která byla prezentována v roce 2018 na veletrhu E3, byla úchvatná – protože byla naprosto falešná. Stejně jako v případě podobného fuckupu hry No Man’s Sky, která obdobným způsobem zklamala hráče před pěti lety, se v předvedeném demu objevovaly věci, jimž se výsledný produkt nepřibližoval.

Marketing není nic víc než halasné vychvalování produktu na tržišti. Když ale prodáváte kámen v pytli a chvástáte se s tím, že máte na prodej koblížek, musíte počítat s tím, že až si ho zákazník rozbalí a kousne do něj, vezme vás s ním záhy po hlavě.

Reklama

2. Když dupete na plyn, nezapomínejte kroutit volantem

Podle svědectví zaměstnanců studia byli vývojáři hnáni do přesčasů a třináctihodinových pracovních dní. Když se v roce 2019 oznámilo, že dokončená hra spatří světlo světa v dubnu 2020 (což se nestalo a hra byla odsunuta na prosinec), mnozí z nich byli v šoku – počítali s deadlinem v roce 2022.

Absurdní zkrácení termínu, které poslalo výslednou hru na trh nedokončenou, bylo manažerským rozhodnutím: vedení CD Projektu doufalo, že když hru stihne vydat s nástupem nových konzolí, utrží z ní hned dvakrát – na nové i staré konzolové generaci.

Výsledek tohoto tlaku překonal obavy: staré konzole hru absolutně nezvládaly a došlo i k jejímu dočasnému stažení z digitální platformy PlayStation Store a vracení peněz nespokojeným zákazníkům.

3. Nepokoušejte se jednou ranou zabít tolik much, zvlášť když vám docházejí ruce

Studio si ukouslo příliš velké sousto a zadusilo se. Současně s hrou teprve vyvíjelo engine, na němž bude hra šlapat. Z podobného důvodu pohořelo sci-fi Mass Effect: Andromeda z roku 2017, které jelo oproti dřívějším epizodám herní série na novém, nedoladěném enginu – což ve výsledku propůjčilo tvářím postav ve hře mimiku formeláků.

Na softwarovém srdci Cyberpunk 2077 přitom pracovalo půl tisíce lidí, které však management nezvládl zorganizovat. Levá ruka nevěděla, co dělá pravá, a úkol měly obě ruce zvládnout v nereálném čase.

Krachující organizace práce nato dostala knockout ve formě pandemického home officu, v němž členové jednotlivých týmů pokračovali ve frenetickém vývoji hry mnohdy na domácích počítačích rozličného výkonu a kvality.

Ne, tohle vážně nemohlo dopadnout dobře.

Reklama
Reklama