Může podnikání změnit život k lepšímu? Petra Drvoštěpová by vám okamžitě odpověděla, že ano. Ačkoli začátky nebyly jednoduché, nikdy nelitovala, že se vydala složitější cestou.

Dnes se svou přírodní kosmetikou Yage Organics sklízí jeden úspěch za druhým. Tím posledním bylo druhé místo v evropské soutěži o nejlepší přírodní kosmetiku The Beauty Shortlist Awards. 

O složení kosmetiky se Petra Drvoštěpová, tehdy ještě právnička, začala zajímat, když zjistila, že má její syn atopický ekzém a nepomáhalo nic. Po dlouhém přemýšlení se rozhodla založit vlastní značku přírodní kosmetiky, ve které nebude nic, co by kůži mohlo uškodit.

Před patnácti lety tady nebyla žádná kosmetika, kterou by mohl její syn používat, což zjistila pečlivým studiem dostupných produktů a jejich složení. „Změnila jsem přístup ke zdraví, jídlu, sama k sobě a celé rodině. Pak jsem k tomu přidala studium ajurvédy a aromaterapie a vášeň tvořit první kosmetické výtvory byla na světě. Zároveň jsem už jako malá snila o tom, že budu navrhovat parfémové flakonky. Takto jsem měla možnost navrhnout si sama celý vizuální styl značky,“ vysvětluje Drvoštěpová.

Prodala byt v Praze, vzala našetřené peníze a odstěhovala se do Anglie, kde začala hledat někoho, kdo by jí s vývojem a výrobou kosmetických produktů pomohl. „Studovala jsem na University of London postgradulál práv se specializací na mezinárodní finance a bankovnictví. Celý rok jsme se věnovali jen rozboru jedné smlouvy.

Právě tak jsem zjistila, že v zemích, jako je Anglie nebo Spojené státy americké, vám umožní maximální specializaci v oboru. Stejné je to s vývojem kosmetiky. V Anglii jsou vědečtí odborníci, kteří přednáší na univerzitách a specializují se pouze na přírodní kosmetiku. Chtěla jsem to nejlepší už v základech.“

Daleká Amazonie a inspirace korejským rituálem

Kde se vzal samotný název firmy Yage? Svou značku pojmenovala Drvoštěpová po mystickém nápoji z liány, který přenáší indiánské šamany do nadpozemského světa. „Šamani se pak díky symbolům, které vidí, dokážou správně rozhodnout a vést svůj kmen. Mocná síla přírody v sobě ukrývá lék pro většinu problémů a indiánští šamani jí rozumí dokonale a jsou s ní spjati. Název Yage vlastně vymyslel spontánně můj táta, který za indiány do Amazonie jezdí celý život.“ 

Byly to nejen otcovy zážitky z dalekých cest, co vštípilo Petře Drvoštěpové lásku k přírodě. „Od mala jsme trávili mnoho času v Krkonoších, kde nás rodiče mnohé naučili. Sbírali jsme léčivé byliny, pěstovali mnoho plodin a snažili se být co nejvíce soběstační. Je to těžká práce, ale příroda vás obdaruje, když ji respektujete a žijete s ní v souladu. Jako malá jsem to neměla moc ráda, ale teď tomu rozumím a jsem rodičům za tuto lekci vděčná,“ říká. 

Identita značky, kterou jí vdechla Amazonie, vznikala v Anglii, inspirací ale její tvůrkyni byly korejské rituály v péči o pleť. Produkty značky Yage jsou právě proto číslované, aby bylo jasné, kdy který přípravek použít. Korejky jsou ve starosti o pleť nepřekonatelné a jejich systematická péče čítá deset kroků: odlíčení a čištění olejem, čištění pěnou nebo gelem, peeling, tonizace pleti, pleťová esence, sérum na míru, plátýnková maska, oční péče, hydratační krém a ochrana před sluncem. 

„Korejský systém péče o pleť používá fermentované suroviny, živý materiál, který je pro naši pleť zdrojem bohaté výživy. Dvojfázové čištění (olejem a emulzí) je dokonalejší a speciální produkt na hydrataci – esence – je super ideální právě pro dokonalé vstřebání do pleti s následným uzavřením sérem. Navíc v tomto systému máte možnost individuálního přístupu, to znamená, že v létě pleť více hydratujete a v zimě zase více chráníte pleťovým olejem či krémem. To nám právě umožňuje rozdělení produktů a jejich vrstvení,“ popisuje Drvoštěpová. 

Úspěšná podnikatelka ale zastává názor, že pleť nikdy nebude krásná jen díky kosmetice. „Důležitou roli hraje kvalitní spánek, dobrá strava, ochrana před sluncem a samozřejmě že i geny. Dopomoci si ale určitě můžeme pravidelnými lymfatickými masážemi obličeje, face jógou, liftingem pomocí guashy, to vše je důležité a přináší viditelné výsledky. Nemůžeme ovšem čekat výsledky okamžitě, vše je o pravidelnosti, vytrvalosti a disciplíně.“

A právě o vytrvalosti a disciplíně ví Drvoštěpová své, především díky tomu dnes značka Yage boduje i v evropských soutěžích o nejlepší přírodní kosmetiku.

„Několik našich produktů získalo ocenění v evropské soutěži The Beauty Shortlist Awards. Vím, že je Yage výborná kosmetika plná přírodních účinných látek, a to, že to rozpoznala i odborná komise, je pro mě velmi cenné a důležité. Znamená to, že jsem se vydala správnou cestou. Věřím, že kvalitní produkt se nakonec vždy prosadí, a to i v tak silném konkurenčním prostředí,“ usmívá se Drvoštěpová, která mimo jiné také velmi pečlivě sleduje nejnovější trendy a hlavně nové patentované látky, které za sebou mají klinické studie.

„Pokud objevíme takovou novou skvělou látku, hned začínáme inovovat naše receptury a snažíme se ji zařadit do produktu, kam se nejlépe hodí. Právě v přírodní kosmetice dochází k turbulentním změnám a tento obor se neskutečně rychle vyvíjí a mění. Značky, které neinovují, budou časem nabízet produkty, které neobstojí svým účinkem. Současné trendy, jako je udržitelnost, clean beauty nebo bezvodá kosmetika, máme od samého začátku,“ upozorňuje Drvoštěpová.

V současné době roční obrat firmy neustále roste, letos to vypadá, že poprvé překročí hranici pěti a půl milionu korun. „Vše, co vydělám, dávám zpět do firmy a jejího rozvoje. Je pro mě důležité, abych tvořila značku, která je symbolem kvality i udržitelnosti. Je to moje dítě, takže na ní nešetřím. Kdybych chtěla, tak by mě značka uživila, ale já to raději investuji zpět a pořád se snažím inovovat a zlepšovat produkty,“ vysvětluje zakladatelka značky Yage. 

Proto při výrobě dbá na celý proces. Od výběru surovin – jak a kdo je pěstuje, přes způsob pěstování – s ohledem na množství vody a používání pesticidů, způsob zpracování až po obal. „Ten je v podstatě poslední třešinka na dortu. To vše by měl v rámci udržitelnosti řešit výrobce,“ říká. I z toho důvodu jsou všechny produkty značky ve skleněném flakonu. Výjimkou je pouze jeden z posledních přípravků – aromaterapeutická mlha – ta se prodává v obalu plastovém.

„Má to několik důvodů. Jednak jsem nenašla žádného výrobce, který by měl tak super jemný rozprašovač ve skleněné lahvičce, a také protože je to produkt určený do kabelky. Plastová lahvička se dá lehce odšroubovat a plně zrecyklovat, ale domnívám se, že ji ženy budou využívat i po vypotřebování produktu, právě kvůli tomu jemnému rozprašovači. Doporučuji si lahvičku ponechat a naplnit ji třeba hydrolátem nebo odvarem z heřmánku a používat to k osvěžení pleti během dne.“ 

To, že na úplném začátku riskovala úspěšnou kariéru i veškeré peníze, které měla, se Drvoštěpové nakonec vyplatilo. Podnikání změnilo život nejen jí, ale i celé její rodině.

„Vždycky, když jdete do něčeho neznámého, riskujete. Ale já budu raději riskovat než po zbytek života litovat, že jsem to neměla odvahu zkusit. Jít si za svými sny je pro mě velice důležité a to, že to dokážu, je i díky mým rodičům. Mám v nich opravdu velikou oporu, nejsem sama, a vím, že když půjde do tuhého, pomohou mi. To samé zázemí si přeji poskytnout i svým dětem. Rodina a vzájemná podpora je pro mě vším,“ říká na závěr.