Význam brand safety v marketingu stále roste a přibývá značek, které si pečlivě hlídají, aby se jejich reklamy nezobrazovaly v závadném prostředí. Peter Jančárik, projektový koordinátor Seznam.cz pro oblast dezinformací, v rozhovoru vysvětluje, co je v oblasti brand safety nového a jak se do ní promítá rozmach umělé inteligence.

Jak brand safety prostředí pomáhá výslednému vyznění reklamního sdělení?

Spotřebitelé jsou stále náročnější, a proto je zajímá nejen kvalita produktů nebo služeb, ale i to, jak se značky a firmy, které za nimi stojí, chovají a jaký má jejich činnost společenský dopad.

Pokud si značka zakládá na etice a společenské zodpovědnosti, nemůže se spojovat s konspiračním nebo dezinformačním obsahem. Bezpečnost značky tak vnímám jako součást základní hygieny značky, která se odráží v tom, jak ji a její reklamní sdělení potenciální zákazníci vnímají.

Garantuje Seznam brand safety na svých plochách?

Je pro nás důležité, aby značky našich klientů obklopoval kvalitní obsah s editorským dohledem. Proto chceme pro klienty, kteří využívají náš reklamní prostor, zajistit, že se jejich kampaně nebudou zobrazovat vedle konspiračního, dezinformačního nebo nenávistného obsahu.

To je podle nás podstata brand safety, kterou můžeme zaručit na třicítce vlastních webů, produktů a služeb a na více než tisícovce partnerských webů.

Může přehnané lpění na brand safety klientovi uškodit?

Ne každá negativní zpráva na jinak bezproblémovém webu je automaticky ohrožením brand safety. Věřím, že čtenáři jsou dostatečně inteligentní na to, aby si například zprávy o dění na Ukrajině nebo Blízkém východě nespojovali s konkrétní značkou.

Když inzerenti z kampaní vyloučí zpravodajské a redakčně kvalitní weby, které logicky informují o veškerém společenském dění, mohou se zbytečně připravit o imprese.

Jak vám s dohlížením na brand safety a odhalováním dezinformací pomáhá AI?

Od loňského roku používáme vlastní detektor clickbaitů s využitím umělé inteligence, který dokáže s velkou přesností změřit clickbaitovost titulku. Clickbaitové titulky pak náš doporučovací algoritmus v Seznam Newsfeedu penalizuje.

Další novinkou, kterou už používají editoři platformy Seznam Médium a kterou brzy začnou používat i redaktoři Seznam Newsfeedu, je detektor AI pro generované články.

Ten dokáže s téměř stoprocentní přesností určit, kterou část textu napsal člověk a kterou vytvořil jazykový model. Používáme k tomu vlastní jazykový model BROWCzech, který jsme natrénovali na textech Seznam Zpráv a Novinky.cz. Díky němu dokážeme identifikovat generované texty a naše platformy se tak nestávají odkladištěm článků vytvořených umělou inteligencí.

Jak v Seznamu postupujete, když objevíte dezinfoweb?

Dezinformační weby z výsledků hledání nevyřazujeme, ale viditelně je označujeme a vysvětlujeme, v čem jsou problematické. Pomáhají nám s tím databáze nezávislých hodnotitelů. Tato upozornění pak viditelně zobrazujeme také uživatelům našeho prohlížeče.

Jak bude fungovat nový fact-checking komentářů?
Nástroje umělé inteligence u nás stále častěji využívají také editoři diskusí. Jazykové modely jim pomáhají s argumentační analýzou manipulativních článků. AI už dnes automaticky schvaluje nezávadné komentáře.

Pracujeme i na automatickém párování manipulativních komentářů v diskuzích s vysvětleními, která připravují naši fact-checkeři s využitím nezávislých zdrojů. Sporné a konspirační komentáře naši editoři označí a umělá inteligence k nim navrhne relevantní vysvětlení, které mohou editoři dle svého uvážení využít.

Peter Jančárik v Seznamu koordinuje projekty, které se věnují hodnocení kvality médií a boji proti dezinformacím. Má za sebou více než patnáctiletou praxi v oblasti firemní komunikace a bezpečnosti značky a zároveň spoluzaložil projekt Konšpirátori.sk, který potenciální inzerenty upozorňuje na weby s neseriózním, zavádějícím nebo konspiračním obsahem.