Německé dráhy Deutsche Bahn věří, že s železničními a dopravními odbory EVG do pátku najdou řešení ohledně nových kolektivních smluv, ačkoli u klíčových bodů včetně výše mezd panují značné rozpory.

V pondělí to novinářům na úvod nového procesu vyjednávání řekl personální šéf německých drah Martin Seiler. Pokud by rozhovory zkrachovaly, hrozily by německé železnici rozsáhlé stávky s dopadem na Českou republiku.

Stávka podle vyjednávače EVG Kristiana Lorocha stále není vyloučena. První hodnocení nového kola rozhovorů chtějí odbory, které zastupují na 180 tisíc zaměstnanců Deutsche Bahn, učinit ve středu.

Hlavními tématy jednání jsou podle Seilera zvýšení mezd, struktura smluv a délka jejich platnosti. „V těchto třech oblastech máme docela značné rozpory,“ řekl Seiler. Uvedl ale, že s trochou úsilí lze v nadcházejících pěti dnech najít společnou řeč.

Dosáhnout dohody chtějí také odbory. Loroch uvedl, že krok ke kompromisu budou muset učinit obě strany. Zároveň ovšem řekl, že pokud výsledky zůstanou za očekáváními, budou odbory muset stupňovat tlak. „Nové stávky nebudeme moci vyloučit do té doby, než bude předložena přijatelná mzdová nabídka,“ řekl Loroch.

Odbory požadují zvýšení měsíčního příjmu zaměstnanců minimálně o 650 eur, v přepočtu zhruba přes 15 400 korun, respektive o dvanáct procent v případě vyšších platových skupin. Chtějí také, aby délka kolektivních smluv byla omezena na jeden rok.

Deutsche Bahn to odmítají a v mezidobí předložily několik nabídek. Ta poslední slibuje zvýšení mezd o dvanáct procent u nižších mzdových skupin, o deset u středních a o osm procent u vyšších.

K tomu navrhují jednorázovou protiinflační prémii 2850 eur, tedy asi 67 600 korun, kterou by zaměstnanci díky vládnímu kompenzačnímu balíčku nedanili. Platnost kolektivních smluv chtějí německé dráhy na dva roky.

V březnu vlakovou, autobusovou i leteckou dopravu zastavila čtyřiadvacetihodinová stávka, kterou zorganizovaly společně odbory Verdi a EVG.

Na konci dubna pak odbory EVG zastavily v pátek dopoledne železniční dopravu na osm hodin, problémy s provozem ale trvaly celý den. V obou případech bylo narušeno i spojení s Českem. Dálkové vlaky končily v poslední stanici na českém území a regionální spoje byly v běžném provozu jen na českém území.

EVG původně chystaly velkou stávku na polovinu května, tu se ale na poslední chvíli podařilo odvrátit.