Velká chvíle pro Mercedes a taky stovky šéfů českých firem. Německá automobilka v Česku poprvé ukázala to nejlepší, co má aktuálně k dispozici – nový Mercedes-Benz třídy S. I když prodeje brzdí zavřené showroomy, Mercedesu se u nás daří, jako by žádná krize nebyla.

Ačkoliv většina automobilek letos naříká nad klesajícími prodeji, luxusní značky typu Ferrari, Porsche nebo Tesla si nestěžují a platí to i pro Mercedes-Benz. Zatímco za prvních devět měsíců počet v Česku přihlášených aut bez ohledu na značku meziročně klesl o 22,4 procenta, Mercedes naopak posílil.

Díky 5390 nově registrovaným vozům s třícípou hvězdou ve znaku přeskočila o 370 vozů i takovou „masovku“, jakou je francouzský Renault. V žebříčku prodejnosti proto mercedesům u nás patří ještě před pár lety těžko představitelné osmé místo a Česko se pro značku stalo desátým největším evropským trhem.

Za tímto úspěchem stojí hlavně zájem Čechů o nové modely z kategorie SUV. Jen modelu GLE, který začíná na ceně přes 1,6 milionu, se od ledna do září prodalo 769 kusů, což je meziročně o více než 400 aut. Dobrá prodejní čísla si v Mercedesu slibují i od sportovnější verze GLE Coupé, která byla letos zákazníkům v Česku uvedená značně netradičním způsobem: její premiéra probíhala pouze on-line.

Novinka zaparkovaná v pražském showroomu se živě přenášela na počítače, mobily nebo tablety zákazníků, kteří se během prezentace mohli ptát specialistů automobilky stejně, jako kdyby přímo stáli na místě. Ti zaregistrovaní navíc mohli stejným způsobem jako bonus absolvovat i ochutnávku rumů, kterou jim kurýři Mercedesu předem doručili až domů.

Krasavec na pražském Strahově

Prvotřídní rumy do domu sice byly jednorázová záležitost, co ale naopak přestává být výjimečné, je doručení vybraného předváděcího auta, které si zákazník zvažuje koupit. „Osobní prodej, kdy auto přivezeme ukázat zákazníkovi přímo domů nebo třeba do firmy, začíná být něčím zcela běžným,“ potvrzuje posun ve stylu prodeje nových aut Wolfgang Karl Bremm, šéf českého zastoupení Mercedesu.

Wolfgang Karl Bremm během online představení nového modelu

Původně plánované představení v rámci pražského Signal Festivalu nakonec osobně odbavil online. Novinka se základní cenou přes 2,5 milionu korun tak v Česku může sbírat první objednávky, aniž by zákazníci měli možnost auto vidět na vlastní oči.

Na druhou stranu budou mezi prvními, komu automobilka vůz nejpozději v lednu příštího roku předá. Na našich stránkách už jste si mohli přečíst, co nový Mercedes-Benz S v základu nabízí, ale technických novinek je tolik, že můžeme pokračovat.

Z pohledu bezpečnosti za zmínku stojí například systém, který ve chvíli, kdy má dojít k bočnímu nárazu, karoserii vozu bleskově pozvedne o 8 centimetrů, aby náraz nešel do dveří, ale do pevnějšího prahu vozu.

Vzduchové polštáře v sedadle řidiče nebo spolujezdce navíc pasažéra posunou směrem do středu auta, aby byl místu srážky co nejdál. Vzadu se pak o bezpečnost cestujících nově postarají čelní displeje zabudované v zadní části předních sedadel.

V interiéru kralují displeje, kterých bude moct být až pět. Právě potřebu ovládat řadu funkcí přes dotykový displej ale kritizuje jeden z dlouholetých majitelů „eskového“ mercedesu, miliardář Jiří Hlavatý.

„V poslední době začínám mít u nových vozů problém s dotykovými displeji, které jsou už prakticky všude. Podle mě hlavně proto, že jsou levnější. Hlavně mi ale přijde, že dotykové displeje moc nekorespondují s bezpečností, protože když ho chcete ovládat, musíte přestat sledovat silnici,“ uvedl Hlavatý v nedávném rozhovoru pro tištěný Forbes.

„Umím si představit, že někteří zákazníci to mohou tak vnímat, ale naše odpověď je taková, že místo dotykové obrazovky je možné používat ovládání hlasem nebo gesty,“ komentuje miliardářovo postesknutí Wolfgang Karl Bremm a doplňuje, že volba dotykových obrazovek vycházela automobilce z mnoha průzkumů, které při vývoji nové třídy S prováděli.