Na začátku byla láska k rapu. Dnes je z ní tryskově rostoucí byznys s limitovanými teniskami. Bohumír Hájek začal prodávat sneakers už v osmnácti letech a dnes vede brněnský obchod a e-shop SneakerGallery, který poslední dva roky rostl o 500 procent ročně.

Loňské tržby dosáhly asi 70 milionů korun a letos míří až ke 150. Slušně rozjeto má obchod i na Instagramu, kde profil SneakerGallery sleduje přes 20 tisíc lidí.

„Ve světě streetové módy se pohybuji od čtrnácti, kdy jsem začal poslouchat rap. Líbily se mi tenisky, které rapeři nosili, a začal jsem se o to víc zajímat. Zjistil jsem přitom, že nejlepší kousky se nedají nikde sehnat, a když už, tak se prodávají za násobky cen,“ popisuje třiadvacetiletý podnikatel.

Zkusil proto štěstí a přihlásil se to takzvaného raffle, tedy slosování, kdy výrobci nebo prodejci dávají několika málo šťastlivcům možnost si limitované boty pořídit. A skutečně vyhrál.

Za deset tisíc korun koupil tenisky adidas Yeezy Boost 750 Black, které měly v té době hodnotu kolem čtyřiceti tisíc – takže je obratem prodal. „Uvědomil jsem si, že by z toho mohl být zajímavý byznys. A hned jak mi bylo osmnáct, jsem začal podnikat,“ vypráví Hájek.

U výrobců nebo retailerů jsou limitované tenisky kvůli obří poptávce a malé nabídce během chvilky – někdy i v rámci sekund – vyprodané. Následně jsou nabízeny s marží na sekundárním trhu. „V té době se limitky daly sehnat víceméně jen na sociálních sítích bez jistoty, že prodávající není podvodník, a bez možnosti vrácení nebo výměny zboží,“ líčí Hájek.

Svůj byznys model proto postavil na tom, že lidem shánění limitovaných kousků ulehčí, dá jim na výběr z velkého množství velikostí a barev, umožní jim reklamace a veškerý zákaznický servis. Založil si e-shop a nedlouho poté otevřel kamenný obchod.

90 %

tržeb tvořily do pandemie prodeje v kamenném obchodě

„Mít prodejnu jsem původně neměl vůbec v plánu. Ale kamarád, který vede v Brně čistírnu tenisek Foot Care, mi nabídl volný sousední prostor. Tak jsem to zkusil. A protože se podnikání rychle rozjelo, pořídil jsem si po čase prodejnu větší,“ vypráví Hájek, který vedle bot prodává i streetwarové oblečení od prémiových značek.

Prodeje v kamenném obchodě tvořily až do pandemie devadesát procent tržeb. Kvůli covidu se ale tento poměr obrátil ve prospěch onlinu. „Obchody se zavřely a mně nezbylo než začít šlapat do e-shopu, který byl do té doby jen doplněk. Rozjel jsem ve velkém online marketing a tím, že konkurence do té doby neuměla na internetu moc fungovat, bylo extrémně jednoduché s e-shopem prorazit,“ tvrdí mladý podnikatel.

Covid mu tak ve výsledku pomohl. A tržby, které mívala SneakerGallery, najednou dělala za den. „Vyletělo to neskutečně. Přestěhovali jsme se znovu do větší prodejny, pronajali si větší skladovou halu a ze dvou lidí najednou bylo patnáct,“ popisuje Hájek.

Limitované tenisky přitom získává několika způsoby. Nejčastěji je skupuje na sociálních sítích, ale využívá i komisní prodej a shání je u retailerů.

„Ti je dostávají od výrobců, ale ve velmi omezeném množství. Pokud je chceme prodávat ve velkém, tak nám je výrobci sami nedají, aby zachovali exkluzivitu. Na jednu stranu se musí tvářit, že přeprodej se jim nelíbí. Ale na druhou stranu jim dodává popularitu a pomáhá téměř okamžitě vyprodávat zboží,“ říká Hájek.

Čím těžší je boty získat, tím vyšší marže se k nim na sekundárním trhu přičítají. A u těch nejvzácnějších kousků jde i o stovky procent. Nejdražší boty, které SneakerGallery prodala, stály 70 tisíc korun. Šlo o tenisky Nike Air Force 1 Off-White MCA, které vznikly ve spolupráci Nike a značky Off-White dnes už nežijícího kreativního ředitele Louis Vuitton Virgila Abloha.

„Měli jsme pár kusů a prodali téměř všechny. Ale kupní síla na takhle drahé boty v Česku je velmi malá. Máme sice v nabídce extrémně limitované boty za desítky tisíc, nicméně většinu prodejů tvoří tenisky za pět nebo šest tisíc korun, kde limitovanost klesá,“ přibližuje zakladatel SneakerGallery.

Kvůli narušeným dodavatelským řetězcům v důsledku covidu a inflace se přitom výrobci potýkají s nedostatkem zboží a obtížně se tak shání stále více modelů bot. „Poslední roky je u nás nejprodávanější model Nike Air Force 1. Dříve ho měl každý retailer, ale teď už téměř není k sehnání. Může to být dáno i tím, že Nike osekává retail a snaží se stále více prodávat přes vlastní e-shop,“ domnívá se Hájek.

Mezi nejpoptávanější boty patří ještě Air Jordan 1 Mid a také Yeezy Boost 350 od adidasu. SneakerGallery má v nabídce zhruba 750 unikátních tenisek a skladové zásoby kolem 10 tisíc produktů. „V Česku jsme na trhu s limitkami největší, ale v zahraničí jsou daleko větší hráči. Třeba ve Francii už je přeprodej jedním z nejvýznamnějších prodejních kanálů tenisek,“ popisuje Hájek.

Kult sneakers nicméně zmohutněl i v Česku a není výjimkou, že si je lidé pořizují třeba k obleku. A byť u SneakerGallery nejčastěji nakupují lidé ve věku osmnácti až pětadvaceti let, následovaní kategorií dvacet pět až pětatřicet, mezi zákazníky se najdou i šedesátníci. A zájem o tenisky mají také investoři.

„Pokud boty koupíte za maloobchodní cenu, necháte si je půl roku, může se cena klidně zdvojnásobit. To už chce ale určitou znalost trhu, kapitál a zároveň spoustu místa. I proto většina lidí spíš tenisky hned otáčí a prodává dál,“ říká podnikatel, který se touhle strategií sám řídí.

Než čekat na co nejvyšší cenu, je pro něj důležitější mít co největší nabídku modelů v různých barvách a velikostech. I proto zatím vyčkává se svým dalším plánem na otevření první prodejny v Praze. Věří ale, že příští rok se mu to podaří – a neskromně prozrazuje, že by rád zamířil na nějaké turistické a lukrativní místo, jako je ulice Na Příkopě.

V mezičase také expanduje se svým e-shopem. Ten v současnosti působí na Slovensku a v Maďarsku, kde podle Hájka není tak velká konkurence jako na Západě, kde dominují aplikace typu GOAT nebo StocX či zavedený e-shop KLEKT.

„Chceme kopírovat cestu Zásilkovny, díky níž třeba do Maďarska můžeme doručovat za sedmdesát korun,“ vysvětluje Bohumír Hájek a dodává, že ještě letos by rád vstoupil na další tři trhy.