Když parta spolužáků z pražského Matfyzu před třiceti lety zakládala společnost Fio, dala si za cíl maximálně využívat informační technologie. Vsadili na softwarovou stránku byznysu, snadnou správu systémů a rychlost.

Fio se postupně stalo největším českým online brokerem, jako úvěrové družstvo pak v Česku poprvé přišlo s internetovou obsluhou účtů a když v roce 2010 udělením bankovní licence brokerské společnosti a následnou integrací družstevní záložny vznikla Fio banka, záhy jako první u nás nabídla klientům mobilní aplikaci.

Když má dnes její obchodní ředitel Jan Bláha říct, jestli je banka stále inovativní, rychlost zmiňuje na prvním místě. „Doba se neustále zrychluje, rok stará aplikace už je zastaralá. U aplikace na chytrém rozhraní, ať už jde o internet banking nebo smartbanking si to nemůžeme dovolit,“ říká.

Pro Fio banku to mimo jiné znamenalo změnu přístupu k vývoji aplikací: žádné upgrady, které by přicházely na trh s časovým odstupem, ale kontinuální vylepšování. „Na aplikacích dnes musíte pracovat permanentně, neustále přidávat novinky,“ vysvětluje Jan Bláha.

„Každá banka, která chce dnes na trhu uspět, musí být inovativní. Každá v trochu jiném směru, ale všechny musí neustále inovovat, aby si udržely tržní podíl a růst,“ dodává.

Lokální hráč na vzestupu

Fio banka zůstala v „českých rukách“ majitelů skupiny Fio Petra Marsy a Romualda Kopúna. A právě to podle Jana Bláhy umožňuje pružnější reakce na vývoj trhu i požadavky českých zákazníků.

„Jsme lokální hráč, působíme v Česku a na Slovensku, rozumíme místnímu trhu. Nemusíme se řídit pokyny zahraniční centrály ani se jí zodpovídat. Daně platíme v České republice, nevyplácíme dividendy do zahraničí a veškerý zisk necháváme v bance pro její další rozvoj,“ vysvětluje.

I kolotočáři potřebují bankovní účet, říká šéf obchodní divize Fio banky Jan Bláha v rozhovoru. Na čem banka vydělává, když má nulové poplatky? Podívejte se na video:

Vloni banka čistý zisk téměř zdvojnásobila na rekordních 4,3 miliardy korun. Bilanční suma činila na konci loňského roku téměř 230 miliard korun, což znamená meziroční nárůst o 6,8 procenta.

V roce 2022 si účet ve Fio bance také otevřelo přes sto tisíc nových klientů, nejvíce od roku 2017. Aktuálně jich banka má už téměř 1,3 milionu, hlavně z Česka a Slovenska, což ji řadí na šesté místo na tuzemském trhu, hned za Monetu nebo Raiffeisenbank. I proto je zajímavým partnerem pro velké globální hráče typu Visa, kteří s bankou spolupracují a hledají společná inovativní řešení.

„Zvyšovali jsme úroky na spořicích účtech i termínovaných vkladech, pro běžné občany i právnické osoby. Spustili jsme bankovní identitu pro služby státu, pořádali investiční semináře pro veřejnost a vylepšovali mobilní Smartbanking,“ hodnotí loňský rok obchodní ředitel.

Vyfotit a zaplatit

Do mobilní aplikace Fio banka přidala nové možnosti, například je možné zaplatit složenku bez QR kódu tak, že ji vyfotíte telefonem. „Pro klienta je to uživatelsky mnohem příjemnější než ruční opisování údajů. A také v určitém směru bezpečnější, odstraňuje to totiž možnost, že uděláte při zadávání chybu,“ popisuje Bláha.

Mezi nové služby patří i správa limitů na kartě přímo v chytrém bankovnictví, možnost geografického blokování plateb nebo blokování konkrétních e-shopů.

Češi z bankovních inovací nejvíc oceňují platbu pomocí QR kódu. Podle nedávného průzkumu NMS Market Research ji u nás využívá 44 procent lidí. Mezi další nejoblíbenější inovace patří placení mobilem a přihlášení do bankovnictví otiskem prstu.

Digitalizace či tokenizace karet, kdy tradiční číslo platební karty nahrazuje unikátní token, je aktuálně jedním z nejrychleji se rozšiřujících trendů. Umožňuje právě placení mobilem nebo chytrými hodinkami v obchodech a na e-shopech i vybírání z bankomatů.

„Tokenizaci přes Google Pay, Apple Pay nebo Fitbit Pay a Garmin Pay jsme rozšířili i o karty Visa. Další služba pro klienty, na které pracujeme, je Click to Pay, neboli platba na jedno kliknutí,“ doplňuje šéf obchodní divize Fio banky.

Správa účtu i investic v jedné aplikaci

„Snažíme se učit i od fintechu. Zjednodušování aplikací, plateb i investic do akciových fondů přímo přes bankovní aplikaci, tam všude je ten vliv patrný,“ připouští Jan Bláha. Právě možnost budovat si investiční portfolio přímo v chytrém bankovnictví je jedna z těch větších změn v mobilní aplikaci Fio banky, která je stále jedním z největších online brokerů u nás.

„Směřujeme tím na širší trh než u brokerské aplikace e-Broker a Smartbroker pro nákup jednotlivých akcií. A řada klientů už novou možnost využívá, což se projevilo například při vydání vlastních dluhopisů Fio banky za 600 milionů, do kterých lidé investovali přes aplikaci Smartbanking i přes obchodní aplikaci. Dluhopisy se rozprodaly za tři týdny,“ podotýká Bláha, který ve Finanční skupině Fio působí od roku 2000 a je i členem představenstva banky.

Na druhou stranu některé věci, o kterých se ještě před nedávnem hodně mluvilo, se podle něj zatím tolik neujaly. „Třeba o open banking, který otevírá bankovní data třetím stranám, nebo o spravování více bankovních účtů v rámci jedné aplikace zájem spíše uvadá,“ tvrdí Bláha.

Velkou budoucnost naopak věští bankovní identitě. „Klienti používají banku přes internet nebo mobilní aplikaci, což vyžaduje dokonalé, bezpečné a zároveň jednoduché ověření identity. Záleží na vývoji evropské legislativy, ale může to mít opravdu všestranné využití,“ připomíná.

S bankovním ID si klienti třeba založí účet u energetické společnosti nebo pojišťovny, elektronicky podepíšou dokumenty a snadněji mohou komunikovat se státem. „Proč by lidé měli trávit hodiny na úřadě kvůli něčemu, co zvládnou za zlomek času z domova. Hezký příklad je daňové přiznání pro fyzickou osobu, které lze už řadu let takhle podat elektronicky,“ dodává Jan Bláha.

Další inovací, na které teď banky pracují, je platba na telefonní číslo. „Už nebudete potřebovat znát číslo účtu kamaráda ani QR kód, prostě zadáte jeho telefon a platba se automaticky převede na přidružený účet,“ popisuje obchodní ředitel Fio banky.

„Řeší se právní a technické detaily projektu. Banky si to musí vyříkat mezi sebou a taky s ČNB, aby pak při spuštění nebyly žádné nejasnosti,“ vysvětluje, proč si na tohle zjednodušení ještě musíme počkat.