Televizní sběratelské aukce aut rozhodně přitahují diváky. Dokonale vyleštěný vůz láká kupující k přihazování a napětí – nemluvě o prodejních cenách – dosahuje stratosférických výšek. To se obvykle během typické transakce s ojetými vozy pochopitelně neděje.

Ale pozor, aby člověk pronikl do sběratelského byznysu s auty třeba i jen pro zábavu, případně nějaký menší zisk, není nutné mít neomezené finanční možnosti. Podle předpovědi Hagerty, pojišťovny klasických automobilů, všechna vozidla na jejich každoročním seznamu Bull Market vykazují největší potenciál pro zhodnocení (nebo alespoň udržení hodnoty) v nadcházejícím roce. Vychází to z údajů získaných z veřejných a soukromých prodejů, kalkulací pojištění a historických trendů.

„Letošní seznam Bull Market zahrnuje rozmanitou přehlídku vozidel, včetně mikroaut, nadupaných kár, sportovních vozů, zahraničních specialit, motocyklů a dokonce i vojenské SUV. Společným faktorem je načasování – i za současné ekonomické situace věříme, že hodnota vozů této vybrané skupiny půjde v příštím roce nejvíce nahoru,“ říká Brian Rabold, viceprezident automobilové inteligence společnosti Hagerty. „Koupit si bezva auto, jehož cena je teprve na vzestupu, znamená, že si ho můžete užívat, a když je čas auto prodat, bude jeho cena pravděpodobně už vyšší.“

Seznam níže uvádíme s vlastním komentářem. Vozy jsou seřazeny podle odhadovaných transakčních cen (za vozidla ve výborném stavu) od nejvyšší po nejnižší.

Pokud jde o investice do veteránů, žádná jistota samozřejmě neexistuje. Pro investiční potenciál a maximální zhodnocení radí odborníci každému, kdo vstupuje na trh, jedno: hledat model, který je v co nejlepším mechanickém a kosmetickém stavu.

Při nákupu jakéhokoli ojetého vozu si vždy kupujte potenciálně sběratelské auto z renomovaného zdroje a ujistěte se, že auto důkladně prověří zkušený mechanik.

Před jakýmkoli přihazováním na aukci nebo nákupem si také nezapomeňte zkontrolovat historii dané značky a modelu. Pokud jde o poměrně nedávný model, proveďte kontrolu vlastnictví vozu přes společnost Carfax nebo jiný podobný zdroj pomocí identifikačního čísla vozidla VIN. Budete si tak moci potvrdit informace o vlastnictví, zjistit, zda na něm nejsou nějaké nesplacené půjčky nebo že nebylo dříve ukradeno, zatopeno nebo přestavěno.

Hlavně se vyhněte neodolatelnému pokušení koupit si „specialitu pro kutily“, auto, které potřebuje kompletní renovaci. Šance, že po renovaci přinese vůz velké zisky, je totiž mizivá. Celý proces může trvat roky, a i v případě, že většinu práce si majitel udělá sám, dokáže spolknout mnoho tisíc dolarů. Shánění součástek může být obtížné, ne-li nemožné. Nakonec by se mohlo stát, že auto bude několik nekonečných měsíců nebo let zavřené v garáži.

Nejžhavější sběratelská auta (a motocykl), které byste si měli koupit a ještě chvíli si je nechat

Mercedes-Benz SLR McLaren z let 2004 až 2010 (od 7,5 milionu korun)

Mercedes-Benz je známý spíše jako dodavatel přepychových a nóbl luxusních vozů. Ale ani pokud jde o konstrukci špičkového, vysoce výkonného hardwaru, není žádný troškař. SLR McLaren z této doby je superautem značky Mercedes-Benz. Jeho hodnota nejde nahoru tak rychle jako u některých soupeřů (například Porsche Carrera GT), ale my si myslíme, že ještě půjde nahoru i navzdory jeho vysokému aktuálnímu ohodnocení.

Lamborghini Murciélago z let 2001 až 2010 (od 6,9 milionu korun)

Obdivovaná exotická sportovní auta na hodnotě klesnou jen zřídkakdy, pokud tedy nejde o totální krach na trhu. Toto klasické lamborghini není výjimkou. Od roku 2019 vzrostla hodnota mezi sběrateli o 48 procent, i když někteří konkurenti si v tomto ohledu vedli ještě lépe. Majitel takového kousku bude mít možnost prozkoumat zuřivý motor V12 Murciélago, který pohání 632 koní.

Audi R8* z let 2008 až 2015 (od 3,5 milionu korun)

* toto doporučení je omezeno na Audi R8 z uvedených let s manuální převodovkou. Všechny modely od roku 2016 jsou vybaveny převodovkou automatickou, a přestože jde o hladké a rychlé řazení, nenahrazuje manuál, který umožňuje nadšencům ovládat spojku a řadicí páku. Podle Hagerty hodnota Audi R8 vyskočila od roku 2019 o 37 procent, „a ještě má určitě kam stoupat.“

AM General Hummer H1 z let 1992 až 2006 (od 2,3 milionu korun)

Tento typ je skromnější, civilizovaná verze vojenského vozidla, které bylo v akci během operace Pouštní bouře v roce 1991. Jde o super silné SUV, u kterého je možné si vybrat, jestli bude mít pod mohutnou kapotou benzinový, nebo V8 naftový motor. Je zkonstruován tak, aby mohl doslova kamkoli, i když k městským projížďkám těsnými ulicemi plnými zaparkovaných auty se příliš nehodí.

Harley-Davidson Knucklehead z let 1936 až 1947 (od dvou milionů korun)

Nejstarší model letošního seznamu a zároveň jediná motorka. Je dlouhá a nízká a Hagerty o ní říká, že se nejvýrazněji prosadila v poválečných letech a byla „symbolem svobody a vzpoury“.

Nissan 350Z z let 2003 až 2008 (od 850 tisíc korun)

V roce 1970 byl Datsun’s Z populární jako dostupný a schopný sportovní vůz s elegantním stylem. Mohutný motor V6 pohání okolo 300 koní, což z tohoto coupé dělá docela rychlou záležitost. Starší Zetko je nejoblíbenější mezi generací baby boomerů a jeho průměrná hodnota od začátku roku 2021 vyskočila o 78 procent.

Chevrolet Corvette Z06 z let 2001 až 2004 (od 717 tisíc korun)

Ctihodná ’Vette je velmi žádoucí už jen proto, že přitahuje pozornost a kdekdo se za ní otočí. Ale jsou to především modely s omezenou výrobou, které tak mají tendenci stát se potenciální sběratelským kouskem. Verze Z06 z éry 2001 až 2004 je rychlík, který je dostatečně adaptabilní, aby se dal použít pro každodenní dojíždění. Web Hagerty poukazuje na fakt, že toto „americké sportovní auto“ se těší oblibě mezi baby boomery, generací X a mileniály.

AMC AMX z let 1968 až 1970 (od 690 tisíc korun)

Zatímco klasická Camara a Mustangy mohou v aukci přitáhnout velké peníze, AMC AMX je přiměřeně dostupný způsob, jak si sednout za volant skutečně žádaného veteránského pony car – třídy sportovních kompaktních výkonných sedanů s dlouhou přední kapotou a krátkou zádí. Jeho nejvýkonnějším motorem byl 390 CID V8 z roku 1970, který na tehdejší dobu přinesl působivý výkon 325 koní. Podle informací z Hagerty se AMX od roku 2019 zdražil téměř o 29 procent a mohl by ještě cenu navýšit.

Saab 900 Turbo z let 1985 až 1993 (od 500 tisíc korun)

Poněkud excentrická řada vozů Saab byla v osmdesátých letech v módě mezi těmi, kdo hledali výkon v evropském stylu, ale nechtěli za něj platit ceny BMW nebo Mercedes-Benz. Je rychlost je už tak větší, než je u Saabu běžné. Podle seznamu z Hagerty se Saab 900 Turbo „zdá být trendem pro rychlejší zhodnocení“, zejména mezi lidmi mladšími čtyřiceti let.

Toyota Pickup 4×4 z let 1984 až 1988 (od 472 tisíc korun)

Toyota si udělala jméno ve Spojených státech již v šedesátých a sedmdesátých letech prodejem malých a levných, ale odolných a praktických pick-upů. Tehdy stejně jako dnes po něm touží spíše mladší, kteří si mohou dovolit dražší Toyoty Land Cruisery a klasické Fordy Bronco.

Suzuki Cappuccino z let 1991 až 1998 (od 270 tisíc korun)

Tento ladný roadster podobný Mazdě Miata, který se původně ve Státech neprodával, se tam nyní může legálně dovážet. Hagerty předpovídá, že si své obdivovatele získá zejména mezi milovníky automobilů z řad mileniálů a generace Z. S pouhými 63 koňskými silami to není zrovna rychlík, ale říká se, že je houževnatý a je to skutečně jedinečná kombinace pro toho, kdo má rád rychlou jízda, ale zároveň nechce zruinovat své bankovní konto.