Místo, které turista prakticky nemůže minout. A produkt, který při cestě do Česka prakticky nelze neochutnat. I proto má nová interaktivní atrakce Prahy za cíl nalákat do spodní části Václavského náměstí až 400 tisíc lidí ročně.

Hymnus, který hraje do sluchátek, je starý na čtyři tisíce let, na stěně se rozzáří profil sumerské bohyně Ninkasi. Jiná doba, jiné kraje, ale stejný nápoj. Stejné základní ingredience, tedy voda a obilí, čemuž spokojeně přihlíží další božstva různých zemí v čele s požitkářem Dionýsem.

Pivo, nápoj bohů!

A také nápoj Čechů a jedna z největších atrakcí země. S čímž se pojí velké peníze i velké ambice nového projektu.

„Je pro nás splněný sen,“ říká – stylově s malým pivem v ruce – Nick Penny, generální ředitel společnosti The Original Experience Company. „Těšíme se, až místní i zahraniční návštěvníky přivítáme na moderní, edukační a zábavné cestě příběhem českého národního pokladu.“

V sobotu Praha dostává novou atrakci. V ulici 28. října, tedy „na úpatí“ Václaváku, místo někdejšího obchodního domu Julius Meinl otevírá novinka pojmenovaná Pilsner Urquell: The Original Beer Experience. Óda na pivo z Plzně.

Angličtina v názvu není náhodná. Skupina soukromých investorů totiž založila The Original Experience Company a vložila do ní dvacet milionů eur, v přepočtu přes čtyři sta šedesát milionů korun. Primárně do stavebních úprav historické budovy a především do špičkových technologií, které mají z domu udělat nový šlágr.

Proto je hned u pokladny výrazná instalace, ideální místo na selfie v instagramové době. Proto Ninkasi slyším v bezdrátových sluchátkách s detektorem pohybu, díky nimž se audio spouští přesně tam, kde má.

Obraz Ninkasi je ztvárněn pomocí videomappingu, ve virtuální pivní varně bude horko jako v pivovaru, ve virtuálním pivním sklepě zase teploty spadnou – tak, aby se útočilo na všechny smysly.

Prezentují se zde dějiny i klíčové suroviny od vody přes ječmen po chmel, ale nechybí ani herní místnost (s hokejem, který patří k Česku podobně jako pivo) nebo škola čepování. V plánu je i zážitkový bar s výhledem na Václavské náměstí, v němž budou pod originálními secesními stropy různé druhy piv při degustaci spárovány s typickými českými pivními chuťovkami.

Celý koncept reflektuje to, jak vypadají například špičková interaktivní muzea současnosti. Jde ovšem o projekt soukromý, Pennym vedená společnost získala licenci od Pilsner Urquell a byť se rozhodně nevzdává našinců, bude cílit primárně na turisty. I díky dokonalé poloze. Neprojít při návštěvě Prahy touto její částí je téměř nemožné.

„Jsme přesvědčení, že to úspěšné bude a počítáme s tím, že se postupně dostaneme na zhruba čtyři sta tisíc lidí za rok. Můžeme si to přeložit jako čtyři sta tisíc nových nadšenců, kteří budou znát příběh Pilsner Urquell a budou s ním dál chodit po světě,“ dodává Ondřej Veselý, který v The Original Experience Company vede obchodní a marketingový tým.

Podstatou zážitků je zhruba hodinu a půl trvající prohlídka, která se od prapočátků piva – včetně zmíněných Sumerů – a jeho rozvoje v klášterech brzy stáčí k českým zemím. Vyzdvihuje panovníky pečující o pivo, respektive o suroviny nutné k jeho produkci, vysvětluje i baví. A pak příběh graduje. Logicky směrem ke značce, jejíž dějiny vypráví.

Návštěvník tak zamíří do roku 1842, kdy plzeňští měšťané po protestech, jež zde v šikovně zapamatovatelné zkratce nazývají „pivní revolucí“, uvaří 5. října první várku piva Pilsner Urquell.

„Lidé mají naše pivo rádi, vyvážíme do padesáti zemí světa, ale málokdo si umí představit, co tomu předcházelo. Ten příběh je přitom fascinující,“ říká za pivovar jeho mluvčí Zdeněk Kovář.

Lidé mají naše pivo rádi, ale málokdo si umí představit, co tomu předcházelo. Ten příběh je přitom fascinující.

Proto současný projekt vyžadoval nejen peníze, ale především know how. O ztvárnění se postarala kalifornská společnost BRC Imagination Arts, která se tomuto stylu věnuje už čtyřicet let. A tak je vše dotažené. Měděné trubky nad hlavami vedou návštěvníky od vchodu až do expozice. Výzvou k posunu do další místnosti je vždy zvuk zvonu, a vedle už souběžně vznikla nová plzeňská pivnice U Zvonu.

„Sami bychom tohle nedokázali,“ uznává Kovář. „Troufám si tvrdit, že umíme vařit pivo a děláme to dobře, že umíme dobrou prohlídkovou trasu u nás v pivovaru, kde je silný genius loci a lidé jsou nadšení. Ale přenést to někam jinam neumíme. Nick a Ondřej to umí. Teď tady v Praze.“

Na zvyšující se počty turistů v ulicích hlavního města jsou tu připraveni celkem osmi jazyky prohlídkové tour. Kromě češtiny jde o angličtinu, němčinu, francouzštinu, italštinu, španělštinu, japonštinu a mandarínskou čínštinu.

„Předpokládáme, že návštěvnost bude úplně kopírovat skladbu zemí, z nichž lidé přijíždí do Prahy,“ říká Veselý. „Dokážeme je do příběhu ponořit skrz jejich mateřský jazyk nadabovaným profiherci z daného státu. Chceme co nejvíce lidem otevřít oči a ukázat jim, čím Česko přispělo světovému pivnímu bohatství.“

Pivo je součástí českého turistického byznysu po celou moderní dobu. Zároveň není cílem, aby nový „pivní dům“ kanibalizoval ty návštěvníky, kteří se vydávali na exkurze přímo do Plzeňského Prazdroje.

„Obě dvě věci naopak mohou krásně fungovat vedle sebe, lidi se tu můžou nadchnout a podívat se pak do Plzně, čímž zjistí, že tu máme i další krásná města, nejen Telč nebo Český Krumlov. Do budoucna by tu mohla být možnost koupit si dvoustupenku,“ dodává Kovář.

Což by jistě ocenila i virtuálně oživená postava Josefa Grolla, vyhlášeného morouse a ještě vyhlášenějšího prvního sládka plzeňského pivovaru z roku 1842. Tehdy předurčil budoucnost všech piv zvaných pilsner či pils. Jeho avatar se nad výčepem spokojeně usmívá.

„Dává nám velký smysl tohle všechno ukázat a posouvat to za hranice Česka,“ říká Kovář. „Každý z návštěvníků ze států, které sem přijíždějí, má možnost potkat se na svém trhu s plzeňským pivem, ale málokdy i s příběhem, který touhle formou do sebe nasaje.“

A to doslova, neboť součástí je i ochutnávka. Nápoj bohů žije i po tisíciletích a v zemi Josefa Grolla se mu daří rozhodně dobře.