Bylo to jako rána z nebe, z něhož se navíc snášel déšť. Šéfka festivalu Colours of Ostrava v pátek pětačtyřicet minut před půlnocí vystoupila na hlavní pódium před tisíce natěšených návštěvníků festivalu, aby jim řekla, že koncert hlavní hvězdy nebude. Nigerijský zpěvák Burna Boy do Ostravy totiž nepřiletěl.

V červnu na Burna Boye, držitele ceny Grammy, čekalo přes čtyřicet tisíc lidí na stadionu v nizozemském Arnhemu. A stejně jako ti v Ostravě čekali marně.

Jim se, na rozdíl od návštěvníků Colours, Burma Boy alespoň omluvil prostřednictvím Instagramu v prohlášení, ve kterém uvedl, že show nemohla proběhnout z „řady důvodů“. Za problémy v Ostravě mohla podle umělcova týmu porucha motoru privátního letadla. 

V Ostravě tak vznikla komplikace, kterou nechce žádný z pořadatelů jakéhokoli hudebního festivalu zažít. A Colours ji okusily letos hned dvakrát.

Nejdřív ze zdravotních důvodů nepřijela britská zpěvačka Ellie Goulding, která ale problémy hlásila relativně včas. Poté následoval Burna Boy. Problém byl v jeho případě o to větší, že jde o vůbec nejdražšího interpreta ve dvacetileté historii festivalu.

„Přesné částky zveřejnit nelze, ale jeho odměna je ve stovkách tisíc eur. Vyšších stovkách tisíc,“ říká Jindřich Vaněk, mluvčí festivalu. Po přepočtení na koruny se tak bavíme o sumě zcela jistě přesahující dvanáct milionů korun.

Jde také o sumu, která se před vystoupením obvykle nevyplácí celá, nicméně její značná část už na účet zpěváka a jeho týmu v rámci zálohy odešla ještě před vystoupením.

Co se mezi vámi a managementem Burna Boye děje nyní?

Probíhají jednání a doufáme, že to skončí dohodou. Na soudní řešení snad nedojde. Nemáme ani chuť, ani energii se tomu dlouhodobě věnovat. Skutečnost, že se Burna Boy na vystoupení nedostavil, je ale zjevná. Teď bude záležet na tom, jak velkou část svého honoráře si bude chtít ponechat.

Jaká část honoráře by pro Colours byla přijatelná?

To nemůžu říkat, protože bych předjímal výsledky velmi intenzivních jednání, která probíhají.

V čem byl v jeho případě podle vás hlavní problém?

Bylo domluvené, že z Paříže přiletí jen na velmi omezený čas. V Ostravě tak bude krátce před koncertem a v jednu padesát ráno už měl zase plánovaný slot na odlet. Poučení z této situace, která se nám za celou dobu pořádání festivalu nestala, je pro nás takové, že se musíme vyhýbat tomu, aby se přítomnost umělce na festivalu smrskla jen na dobu koncertu.

Potřebujeme nějakou časovou rezervu, abychom v případě problémů mohli reagovat a ideálně najít programovou náhradu. Přinejmenším ale musíme mít možnost to říct lidem včas.

Co se v pátek večer dělo v zákulisí festivalu?

Když jsme dostali první zprávu o tom, že letadlo má technické problémy, ihned jsme začali řešit posun koncertu a programové změny, které takový krok vyvolá. Tím, že máme několik scén, nemůžeme koncert na jedné posunout o hodinu a neudělat změny na ostatních. Scény hrají v nějaké synchronizaci, protože se zvukově vzájemně trochu ruší.

Tohle je ale obecný postup. Když dostanete zprávu, že umělec nepřijede, nejjednodušší je najít náhradu. V případě Ellie Goulding se podařilo domluvit Chinaski. Provedli jsme nějaké programové změny, Chinaski vystoupili a my jsme návštěvníkům nabídli alespoň nějakou programovou alternativu. Jenže na tohle jsme měli zhruba půl dne. Takové situace řešení mají, ale musíte na to mít odpovídající čas.

Přišla zpráva, že ani náhradní letoun neodletěl a koncert je definitivně ztracený.

V případě Burna Boye jste počítali minuty…

Přesně tak. Když se ukázalo, že problém nastal, začali jsme vymýšlet posun jeho vystoupení. Abychom ale mohli určit nový čas, čekali jsme na potvrzení odletu náhradního letadla, abychom podle toho spočítali čas přistání, následně čas, kdy bude Burna Boy v Ostravě, a v kolik pak může koncert začít. Všechno bylo domluvené tak, že by po přistání letadla jel rovnou na pódium.

Tenhle přesun by zabral něco přes dvě hodiny, které jsme měli na to, to nějak řešit. Jenže místo toho přišla zpráva, že ani náhradní letoun neodletěl a koncert je definitivně ztracený. Neprošlo ani zajištění náhradního letadla z naší strany.

To byla ta chvíle, kdy jste to museli říct čekajícím návštěvníkům?

Řeší se, jak to říci lidem s ohledem na to, že jsou rozptýleni po areálu, kde probíhají další koncerty. Zároveň ale i s ohledem na to, aby to bylo co nejméně zraňující jak pro lidi, tak pro festival.

Dostali jsme zprávu, že by nám Burna Boy mohl poslat vysvětlující a omluvné video, které jsme chtěli kombinovat s vystoupením šéfky festivalu Zlaty Holušové. Žádné video ale nepřišlo a najednou bylo třiadvacet hodin. Nezbylo nic jiného, než aby Zlata Holušová a programový šéf festivalu Filip Košťálek předstoupili před lidi sami.

Zmínil jste škody způsobené festivalu. Jak taková situace Colours poškozuje?

Přináší to reputační škody. Lidé jsou přirozeně naštvaní z toho, že největší avizovaná hvězda nevystoupí. Obzvlášť potom, co jsme na Burna Boyovi, který dvakrát vyprodal Wembley, zásadně stavěli marketing celého festivalu.

A škody finanční?

To je zatím předčasný dotaz, protože jednání probíhají. V případě Burna Boye je tato otázka složitější v tom, že na vystoupení byl připravený celý třicetičlenný tým umělců a patnácti techniků a dalšího personálu včetně hlavního agenta. Navíc jsme dopředu museli splnit speciální technické požadavky, kdy jsme si v půlce Evropy půjčovali potřebné vybavení, které jsme v několika kamionech přivezli do Ostravy jen kvůli jednomu vystoupení. To jsou náklady, které jsme zaplatili a které už zpátky nikdy nejspíš nedostaneme.

Jakým způsobem je řešený vztah mezi festivalem a umělcem? Jste před takovou situací nějak chránění?

Nemůžu zveřejňovat detaily z kontraktu, ale obecně je to tak, že vztahy řeší mnohostránkové smlouvy. U Burna Boye to je asi pětadvacetistránková smlouva, která se řídí právem Velké Británie. Pro její plnění je zcela zásadním momentem okamžik zrušení vystoupení. To může zrušit jen pořadatel festivalu, nebo agent, který umělce zastupuje. Kdo to udělá a z jakého důvodu, má pak dopad na následné řešení a vypořádání.

Okamžik, kdy se to stane, je taky okamžik, kdy to můžeme oznámit. Kdybychom to jako pořadatelé ohlásili dřív, bylo by to brané jako zrušení z naší strany. To se také bohužel promítlo do průtahů ohledně oznámení zrušení koncertu návštěvníkům.

Vydání Forbesu Zázrak

Není to důvod, proč trvat na smlouvách, které budou pro festival výhodnější?

Na téhle úrovni jde o hudební hvězdy, po kterých je velká poptávka. Konkurence festivalů je velká, což má vliv i na naše možnosti vydiskutovat si dobré podmínky. Ty jsou vzhledem k těmto okolnostem značně omezené.

Jaká je budoucnost Burna Boye v rámci Colours of Ostrava?

Nechci teď předjímat a říkat, že Burna Boy na Colours už nikdy nevystoupí, byť i taková vyjádření od některých mých kolegů zazněla. Až emoce vychladnou, ukáže se, jak to s Burna Boyem na Colours bude. Že by měl ale přijet příští rok, tak o tom pochybuji. Ačkoli i to je jeden ze způsobů, jak se umělci snaží vyrovnat se situací, kdy nemohli přijet.