Rozsáhlé državy mladého zbrojaře a člena našeho letošního výběru 30 pod 30 Michala Strnada v loňském roce rostly. Jak díky převzetí některých firem z vyhrocených válek s podnikatelem Františkem Savovem, tak zejména díky dobrým výsledkům klíčových firem ze skupiny Czechoslovak Group (CSG).

Nekonsolidované tržby zbrojně-průmyslového holdingu v roce 2019 dosáhly 28,5 miliardy korun. Jen na vysvětlenou, jde o soubor všech firem, ve kterých má Michal Strnad podíl, přičemž některé ještě nejsou účetně konsolidované v rámci CSG. 

Vydání Forbesu Zázrak

Celkový zisk EBITDA loni dosáhl 2,97 miliardy. To znamená, že tržby meziročně vzrostly o 21 procent, a EBITDA dokonce o 53 procent. 

„Rok 2019 byl pro CSG velmi úspěšný. Díky růstu v aerospacu jsme se proměnili v průmyslový a technologický holding vyrábějící finální výrobky s nejvyšší přidanou hodnotou. Až na výjimky jsme nedělali nové akvizice a spíše rozvíjeli společnosti, které už v holdingu máme,“ uvedl mladý miliardář Strnad, podle Forbesu 28. nejmovitější tuzemský byznysmen, který skupinu převzal před dvěma lety po otci Jaroslavovi. 

Největší společností Czechoslovak Group je kopřivnický výrobce nákladních vozů Tatra Trucks, kde drží Strnadův holding 65 procent a 35 procent skupina Promet Group průmyslníka Reného Matery. Po dílčím propadu kvůli několika zastaveným zakázkám se loňské tržby vyšplhaly na 5,88 miliardy korun a zisk EBITDA činil 365 milionů. Nejstarší česká automobilka tak dosáhla vůbec nejvyšších tržeb od roku 2010.

Otec Jaroslav a syn Michal Strnadovi | Foto Jiří Turek a Jana Jabůrková

Dalším tahounem skupiny byl výrobce brzdových systémů pro kolejová vozidla Dako-CZ. Ten loni utržil 1,14 miliardy a EBITDA byla 265 milionů. Přitom v roce 2018 měla tato třemošnická společnost tržby 927 milionů a EBITDA dosáhla zhruba 150 milionů.

Podle Michala Strnada se novým klíčovým sektorem postupně stává letecký průmysl. Společnosti CSG totiž vyrábějí radary, vyvíjejí software pro řízení letového provozu, zajišťují opravy letadel a poskytují letecký výcvik. Skupina v oboru aerospace utržila 5,34 miliardy, nejvíce se na tom podílel výrobce radarů ELDIS, jenž utržil 977 milionů. 

Letecký byznys tak vůbec poprvé svým významem v rámci CSG předběhl výrobu speciálních vozidel pro vojáky či hasiče. Jde o společnosti Excalibur Army a Tatra Defence Vehicle, které historicky tvořily nejdůležitější část Strnadova holdingu. Obě firmy loni dohromady utržily zhruba čtyři miliardy korun. 

Holding CSG loni nerealizoval žádnou klasickou akvizici, přesto se rozšířil třeba o skupinu autosalonů značky Hyundai a Mazda a také společnost Skyport, specializovanou na logistiku v letectví. Obě firmy dříve ovládal podnikatel František Savov, někdejší mediální magnát a podnikatel, který se před trestním stíháním stáhl do Londýna. S ním rodina Strnadových vede několik měsíců vyhrocené právní a obchodní boje. 

Naproti tomu lounská vagonka, dříve známá jako Legios, kterou také ovládal Savov, nakonec Strnadovi vyklouzla. V soudem nařízené dražbě jej přeplatili ostravští bratři Šuškové.  

Skupina pro růst využívá poměrně masivní dluhovou páku. Podle Michala Strnada je míra zadlužení pod kontrolou a není nikterak neobvyklá. Jen v loňském roce skupina emitovala a prodala dluhopisy za dvě miliardy korun.