Grayling jako jedna z mála agentur na trhu poskytuje propojené public relations a public affairs služby. „Umíme je efektivně propojit a maximalizovat jejich synergie, navíc často čerpáme inspiraci z naší mezinárodní sítě,“ říká Peter Fecko, CEO agentury pro region CEE.

V ČR působíte už třicet let, co všechno se za tu dobu změnilo?

Předně jsme se rozrostli – z agentury s pár zaměstnanci jsme už relativně velkou pobočkou mezinárodní sítě a aktuálně máme v Praze přes dvacet seniorních konzultantů, z nichž každý je specializovaný na určitou oblast komunikace nebo určitý segment. Naší velkou silou je práce pro klienty z oblasti fintechu a snad to děláme dobře, protože klienti s námi zůstávají dlouho. Třeba jeden z našich klíčových klientů, společnost Visa, je s námi už šestadvacet let.

Naše práce se za tu dobu neskutečně proměnila, komunikace je jeden z oborů, kde se trendy opravdu mění každým rokem. V poslední době přišla velká změna třeba s novou generací spotřebitelů (tzv. Gen Z), pro kterou jsou specifická určitá témata a kanály, čemuž jsme se museli přizpůsobit. Aktuálně nás také velmi ovlivňuje nástup AI.

Je naopak něco, co během vašeho působení zůstalo stejné?

Obecně ve fungování Graylingu jako agentury máme stále stejné principy a hodnoty – náš integrovaný přístup přináší klientům konkurenční výhodu (v duchu našeho motta Creating Advantage), známe dokonale lokální trh a jsme úzce propojeni s ostatními pobočkami.

Jako britská firma hodně dbáme na etický přístup k naší profesi, jsme součástí klíčových profesních asociací (v ČR třeba APA a APRA) a snažíme se formulovat pravidla a procesy, které k našemu oboru patří.

A co je velmi důležité interně, dbáme o work-life balance našich zaměstnanců a podporujeme částečné úvazky, což jsou také principy, které vycházejí z naší mateřské sítě. Podle posledního interního průzkumu, který jsme v rámci celé agenturní sítě dělali, je to opravdu něco, co naši zaměstnanci oceňují.

Jaké vidíte v oblasti komunikace trendy na příští rok?

V našem oboru jsou trendy rychlé a udržet s nimi krok je klíčové. Na současné trendy se můžeme podívat z pohledu zadavatelů (tedy firem) a z pohledu agentur. Z pohledu zadavatelů je hlavním trendem přeorientování komunikace také směrem k mladším generacím (Gen A, Gen Z). Zde se firmy zaměřují jak na nová témata, tak na nastavení nových kanálů.

Z témat je klíčové hlavně ESG a s tím související greenwashing, který je stále větším rizikem pro reputaci firem. Je velmi pravděpodobné, že pokud se firmy tomuto trendu nepřizpůsobí, přestanou být relevantní pro mladší cílové skupiny. Z pohledu agentur vidíme jako hlavní trend AI – rok 2023 byl rokem testování umělé inteligence a rok 2024 bude rokem její rapidní implementace do naší práce.

AI nám pravděpodobně pomůže zefektivnit naše fungování, ale taky povede z dlouhodobého pohledu ke konsolidaci trhu agentur – zůstanou jen ty, které budou schopné klientům přesně formulovat svou přidanou hodnotu. Naším úkolem bude zaměřit se na neustálé vzdělávání zaměstnanců v této oblasti.

Sám řídíte region CEE, vidíte nějaké rozdíly mezi jednotlivými zeměmi?

Kromě CEE trhu jsme hodně propojeni také s Velkou Británií, kde máme centrálu, nebo se severskými zeměmi a samozřejmě s našimi sousedy, jako je Německo, Polsko nebo Rakousko. Můžu tak myslím mluvit prakticky za celou Evropu.

Agentura Grayling působí na lokálním trhu už třicet let a za tu dobu se vypracovala z menší mezinárodní agentury (dříve Mmd) na jednu z vedoucích komunikačních agentur na českém trhu. Pracuje pro ty největší světové značky, se kterými má v mnoha případech dlouhodobá partnerství založená na hlavní strategii – neustále poskytovat přidanou hodnotu v komunikaci a podpořit tak klienta v jeho byznysu

Už zmiňovaná důležitost tématu ESG je nepochybně trend, který vidíme jak globálně, tak v našem regionu, i když k nám přišel trochu později a pořád jsme v něm opatrní. Taky aplikace AI do běžného fungování agentur už je třeba v UK dál. Jinak ale nejsou mezi naším regionem a ostatními zeměmi Evropy nějaké zásadní rozdíly, když pominu ty, které se týkají klientských rozpočtů – samozřejmě větší země si z komunikačních rozpočtů uříznou větší krajíc.

Obecně platí, že většinu globálních trendů přejímají lokální firmy pomaleji, nadnárodní společnosti jsou ve většině případů ty, které s novými přístupy a iniciativami přicházejí na český trh jako první.