Desítky miliard korun protečou velkolepými stavbami, které mají investoři letos v plánu. A nepůjde jen o bydlení. V Praze přibude nová trasa metra, posledního úseku se dočká také dálnice D1. A například v Ostravě se chystá jedna z nejočekávanějších staveb roku – nový koncertní sál.
Největší podíl investic ale připadne na developerské projekty. Hlavně bytové komplexy mají vzniknout hned v několika větších městech republiky, rozdělené jsou do několika etap a jejich výstavba, která změní zcela tvář současných čtvrtí, potrvá řadu let.
Praha
Mezi jednu takovou bezesporu patří i Modřanský cukrovar. V areálu během příští dekády vyroste bezmála osm set nových bytů s výhledem na Vltavu. První ze sedmi stavebních etap čtvrti, která má být primárně určená rodinám s dětmi, začne dostávat obrysy už letos na jaře.
Projekt vyčíslený nejméně na deset miliard korun počítá i s vlastním náměstím, kavárnami a obchody nebo obnovou nábřeží. Pokud o bydlení na jižním okraji Prahy stojíte, měli byste si pospíšit. Byty už jsou v prodeji a jejich cena začíná na 130 tisících korunách za metr čtvereční.
Hříchem by bylo vynechat Masaryčku, jejíž výstavba sice už probíhá, pokračovat ale bude i v dalších letech. A pro Prahu je projekt, za nímž stojí skupina Penta miliardáře Marka Dospivy, jedním z nejzásadnějších.
Už na přelomu letošního února a března by měla být hotová hrubá stavba od studia slavné architektky Zaha Hadid Architects. Vyrůstá hned vedle Masarykova nádraží a kompletně dokončená má být v polovině příštího roku. První etapa vyjde na tři a půl miliardy korun.
Letos se chce Penta pustit také do výstavby hotelu na opačné straně Masarykova nádraží u křižovatky ulic Hybernská a Opletalova. Za jeho návrhem stojí český ateliér Schindler Seko a Pentu vyjde na více než miliardu korun.
Jenže v Praze se nebude stavět jen nad zemí, půjde se i hluboko pod ní. V plánu je totiž zcela nová, čtvrtá trasa metra. Současné tři linky měří dohromady přes 65 kilometrů a mají 61 stanic.
Modrá trasa D podle plánů zahrnuje deset stanic a měří více než deset a půl kilometru. V centru začíná u stanice Náměstí Míru na lince A, kříží trasu C ve stanici Pankrác a pokračuje až na jižní okraj města do Písnice.
První úsek metra D mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova postaví mezinárodní sdružení šesti společností, které nabídlo nejnižší cenu, a to bezmála čtrnáct miliard korun. S výstavbou se má začít už letos. Celkem vyjde celá nová trasa na bezmála 98 miliard a investorem je Dopravní podnik města Prahy.
Letos také stát zahájí výstavbu více než padesáti kilometrů nových dálnic. Mezi nimi bude i poslední nedokončený úsek dálnice D1 mezi Přerovem a Říkovicemi. Nejnižší nabídku, a to necelých sedm miliard korun bez daně, dostal stát od sdružení firem Strabag, Doprastav a IDS Olomouc.
Na zatím nepravomocné stavební povolení obdrželo ministerstvo dopravy sedm rozkladů, z nichž tři pocházejí od občanských sdružení. Jejich projednání zabere několik měsíců, se stavbou se tak nezačne dřív než ve druhém čtvrtletí tohoto roku. Desetikilometrový úsek by pak mohl být dokončený v roce 2025. Pak se řidiči projedou po dálnici dlouhé 377 kilometrů, která povede z Prahy do Brna a Ostravy až k hranicím s Polskem.
Brno
Brno čeká v letošním roce jeden z nejvýznamnějších developerských projektů. Skupina CPI Property Group miliardáře Radovana Vítka začne výrazně proměňovat bývalý areál strojírenského gigantu Zbrojovka.
Projekt nové čtvrti s dvěma tisícovkami bytů počítá s výdaji kolem dvaceti miliard korun. Nová Zbrojovka se bude stavět po etapách, letos má přijít na řadu jižní zóna. Naváže na Vojenskou nemocnici a původní zachovanou správní budovu Zbrojovky s její typickou věží.
Ostrava
Stavební ruch čeká i další z větších měst – Ostravu. Podle návrhu světoznámého amerického architekta Stevena Holla získá třetí největší město v zemi nový koncertní sál s kapacitou třináct set diváků.
Unikátní projekt nabídne propojení se stávajícím Domem kultury a už nyní ho prestižní americký magazín Architizer zařadil mezi deset nejočekávanějších staveb světa.
Nový koncertní sál, který z výšky připomíná třeba pouzdro houslí nebo vesmírnou loď, má potenciál stát se pro Ostravu stejným symbolem, jako je třeba pro Paříž Eiffelova věž. Stavba, která vyjde na zhruba tři miliardy korun, by měla začít v druhé polovině letošního roku. Nabídne mimo jiné i důstojné zázemí ostravské Janáčkově filharmonii.
Nová budova se může stát také jednou z nejekologičtějších staveb v zemi. Vnější plášť bude z patinovaného a stoprocentně recyklovatelného modrošedého zinku. Rozlehlá střecha pak přímo vyzývá k pokrytí fotovoltaickými panely a energii ušetří také dostatek přirozeného světla díky proskleným stěnám a světlíkům budovy.
A zatímco stavba koncertního sálu teprve začne, rekonstrukce městských jatek, kam se přestěhuje ze sousední budovy bývalého hobbymarketu galerie Plato, by měla letos naopak skončit. Na galerii současného umění se proměnilo celkem pět částí areálu a návštěvníky čeká šest výstavních sálů.
Ty mohou být buď vzájemně propojené, nebo fungovat samostatně. A díky otočným stěnám využijí i venkovní areál. Nové galerie se v Ostravě dočkají zřejmě v dubnu, původní cena 206 milionů korun ale bude pravděpodobně ještě vyšší. Mohou za to především ceny a horší dostupnost stavebních materiálů.
Liberec
Lžíce bagrů se boří do země také v pátém největším městě republiky – Liberci. Konkrétnější obrysy už získávají třeba nové byty v lokalitě bývalých tiskáren, které staví developer Jan Konhefr a které mají být letos částečně dokončené.
Nedaleko od tiskáren, v dolním centru města, začíná další developer s výstavbou čtvrti Nový Perštýn. Právě letos by se tu měly zrodit první domy a v nich 105 bytů. Dalších zhruba čtyři sta přijde na řadu postupně.
Projekt má na starosti firma LIC. Ta patří do portfolia společnosti LIF, která má pod sebou mimo jiné i Svijanský pivovar. Čtvrť, která zaplní ostudnou jámu, jež zbyla z minulosti po neúspěšném developerskému projektu, vyjde na více než čtyři miliardy korun a investoři ji budou stavět v několika etapách.
Do výstavby nových bytů by se měla letos pustit také společnost Syner Group. V lokalitě Kunratická na okraji Liberce chce vybudovat přes šest set bytů pro bezmála šestnáct set lidí. I tady budou stavaři postupovat po etapách, hotovo chtějí mít do roku 2030. Firma Syner Group počítá s investicí přes tři miliardy korun.
A letošní rok může být pro Liberec významný ještě u jedné stavby. Tou je kabinková lanovka na Ještěd, kterou mají ve své správě České dráhy. Ta je mimo provoz od posledního října loňského roku, kdy se po přetržení tažného lana jedna z kabinek zřítila z třicetimetrové výšky a po pádu zemřel průvodčí.
Podle redakce MF DNES uvažují České dráhy o tom, že lanovou dráhu nebudou opravovat, ale nahradí ji novou. Ta by byla o osm set metrů delší a počítala by i s oběžným systémem kabin, podobně jako je tomu u lanovky na Sněžku. Namísto současných dvou, kdy jedna jela nahoru a druhá dolů, by měl celý úsek až dvacet kabin pro zhruba deset cestujících. Rozhodnout o budoucnosti lanovky chtějí České dráhy podle MF DNES letos v lednu.