Příběh mého podnikání začíná už v dětství. Moje maminka je velmi aktivní žena, která sama zvládla, cokoli si usmyslela. Tatínek umřel, když mi byly tři měsíce. Naučila mě, že práce nás šlechtí a bez práce nejsou koláče. Stejně tak prarodiče byli velice aktivní a bylo pro mě přirozené jim pomáhat.

Už jako malá jsem si hrála na různé podniky a říkala jsem, že jednou vynaleznu lék proti rakovině. A proto mé kroky mířily na VŠCHT, kde jsem vystudovala mikrobiologii. Nakonec jsem si vybrala pozitivní téma probiotika. Ale už při doktorském studiu jsem cítila, že nejsem vědecký typ. 

Na studijní stáži v Kanadě jsem začala hodně běhat. Začala mě ale bolet kolena a hledala jsem příčinu. Našla jsem ji v botách, které byly úzké, hodně odtlumené s vysokým dropem a těžké.

Po návratu jsem si v Praze, v tehdy jediném barefoot obchodě, koupila své první bosé boty. Byl to pro mě velký aha moment. Cítila jsem se lehce a během půl roku jsem obměnila celý botník. V barefootech jsem odběhla několik půlmaratonů, maratonů, ale i ultraběh a mé potíže zmizely. 

Celý život miluju cestování. Je to pro mě jedna z věcí, do které se vyplatí investovat, protože vás obohatí. A jednou při běhání v chrámovém komplexu Angor Wat v Kambodži mě napadla myšlenka otevřít si multibrandovou prodejnu, kde by si každý mohl vybrat botu, která mu sedí.

Ještě ten večer jsme s bývalým manželem začali obepisovat dodavatele po celém světě a o pět měsíců později otevřeli první naBOSo prodejnu v pražských Dejvicích. 

Měla jsem spočítáno, že když prodáme jeden pár bot denně, zaplatí se nám náklady na prostor. V obchodě byla vzadu taková místnost, kde jsme i bydleli. Bylo to takové pojištění nákladů. Nebudeme přece ještě platit další podnájem.

Na prodejně byl vždy jeden pár od velikosti, a pokud někdo chtěl jinou velikost, vše jsme doobjednávali. Dělali jsme hodně akcí, přednášek a naší vizí, která přetrvala dodnes, je edukovat společnost ke zdravému životním stylu.

Tím, že jsme v prostoru i bydleli, stávalo se, že na nás občas někdo zaťukal i v noci a my prodávali. Bylo to super punkové období a také pracovně velmi náročné.

V noci jsem uklízela. Nové zboží jsme objednávali na denní bázi kvůli cash flow. Ráno jsme naskladňovali, vystavovali a prodávali. V tomto tempu jsme vydrželi asi rok a půl, následkem byl rozpad manželství. 

Vizi vlastního barefootového obchodu jsem věřila natolik, že jsem se rozhodla manžela vyplatit a začala jsem budovat tým podobných nadšenců. Občas to byl pokus–omyl, ale chybami se člověk nejlépe naučí. Na startu jsme naštěstí vybrali kvalitní značky, se kterými spolupracujeme doteď. Troufnu si říct, že klíčoví dodavatelé jsou i kamarádi, kteří s námi už sedm let rostou.

V roce 2016 jsme přišli s odvážným rozhodnutím uvést naši privátní značku Angles. Na festivalu Colours of Ostrava jsme měřili stovky chodidel, vymodelovali kopyta a začali vyrábět u mého rodného Zlína.

Foto: Archiv Andrey Součkové

Tehdy chyběly pohodlné a elegantní barefoot boty do práce. Často si u nás stěžovali právničky či manageři, že nemají co nosit do zaměstnání. Bohužel kapacity a technologie nepokryly poptávku po našich botách, a tak jsme výrobu v letošním roce přesunuli do Portugalska. Od září chodí Češi v Angles portugalské výroby. Ve vlastní výrobě vidím velký potenciál.

Peníze pro mě nikdy nebyly hnacím motorem. Smysl vidím v tom, že to, co dělám, pomáhá. Přidaná hodnota. První milion obratově přišel už po dvou až třech měsících existence prodejny naBOSo v Dejvicích a ziskově asi po půl roce fungování. Peníze jsme investovali dále do zboží nebo vývoje. Pokud totiž chcete mít dobrý retail, musíte mít velký sklad.

Přiznám se, že čísla nejsou moje silná stránka. Jsem spíš optimista a vše vidím nadhodnoceně.  Ale to mělo v letech 2016 až 2019 za následek velký problém s cash flow. 

Od přírody mám v DNA zakořeněnou velkou soutěživost, a tak jsem vždy chtěla být jednička na trhu. Letos je naším cílem pokořit obrat 130 milionů, což znamená více než stoprocentní nárůst proti roku 2021.

Máme za sebou otevření největšího showroomu s barefoot obuví s velkým dětským koutkem. Ke světovému dni bosé chůze jsme pořádali první Barefoot festival s přednáškami odborníků a doprovodným programem. Obuv chceme představovat naživo a setkávat se s komunitou. 

Protože nám na trhu chyběla typicky funkční urban bota, spojili jsme naše znalosti se zkušeností výrobce a v říjnu představíme novou značku Crave. Velké úsilí investujeme do edukace společnosti v úzké spolupráci s odborníky. Každý den vidíme rostoucí zájem zákazníků a nárůst prodejů. Kdo jednou zkusí pohodlí barefoot, nechce se už vrátit zpátky.

Češi jsou v oblasti barefoot unikátní zákazníci, prodá se tady nejvíc bot tohoto typu na světě na počet obyvatel. Možná na tom i my máme svůj podíl a velmi mě to těší.