Mají obrat osm miliard korun, vyrábějí zdravotnickou techniku a nejspíš jste o nich ještě neslyšeli. Řeč je o společnosti BTL – české firmě s globálním dosahem, která se dosud mediální pozornosti spíše vyhýbala.

Její jméno zaznívá až nyní i díky tomu, že loni v rekordním čase vyvinula a certifikovala plicní ventilátory a respirátory. Navíc na podzim darovala 300 ventilátorů a 125 tisíc respirátorů nemocnicím a domovům pro seniory.

„Podobně jako další firmy jsme na začátku pandemie přemýšleli, jak bychom mohli pomoci. Vyrábíme přístroje pro fyzioterapii, estetickou medicínu a kardiologii, takže ke zdravotnictví máme blízko. A tak nás napadlo vyvinout vlastní ventilátory a respirátory,“ vypráví Tomáš Drbal, ředitel společnosti BTL Medical Technologies, který je zároveň technickým ředitelem globální skupiny BTL Industries.

V případě ventilátoru použila firma jako odrazový můstek volně dostupnou licenci společnosti Medtronic, v rámci které zveřejnil americký výrobce dokumentaci k jednomu ze svých starších modelů.

„Je to velmi složité zařízení a sami bychom ho z nuly nedokázali tak rychle vyvinout. A i když jsme měli k dispozici návod, nebylo to tak snadné jako postavit Lego. Spousta komponentů byla vykoupená a nedala se sehnat. Museli jsme je proto hledat i v jiných oblastech průmyslu. A naši lidé na vývoji finálního produktu trávili čtyři měsíce dlouhé hodiny,“ popisuje Drbal.

Další měsíc a kousek trvala certifikace přístroje. Firmě se to podařilo v relativně krátké době i díky tomu, že má v této oblasti zkušenosti ze svého hlavního podnikání a také partnery napříč Evropou. Nakonec si zařízení nechala certifikovat v Itálii.

Vydání Forbesu Zázrak

Celkem dosud BTL vyrobila kolem 800 ventilátorů. Vyvinula přitom multifunkční přístroje, které mají vedle covidového režimu další čtyři módy. A dají se tak využít i po pandemii.

„Když se v říjnu začala zhoršovat pandemická situace, řekli jsme si, že je potřeba dostat ventilátory do zdravotnických zařízení. Výběrová řízení by trvala dlouho. A proti nám hrál čas. Rozhodli jsme se tak pro darování. Na 200 ventilátorů jsme poslali do nemocnic v regionech po celém Česku. A další stovka putovala prostřednictvím ministerstva zdravotnictví fakultním nemocnicím,“ líčí ředitel firmy.

BTL se díky tomuto daru v hodnotě 30 milionů korun stala zatím největším soukromým dárcem plicních ventilátorů v Česku. Ač se třeba mnohem více mluvilo o PPF miliardáře Petra Kellnera, která darovala ventilátorů padesát.

Vedle toho firma BTL poslala zdarma desítky přístrojů také zdravotnickým zařízením v Rumunsku a Bulharsku, kde má jednu ze svých výrob.

Českým zdravotníkům společnost mimo to darovala také 100 tisíc respirátorů třídy FFP2. A dalších 25 tisíc kusů poslala před Vánoci v rámci projektu Ježíškova vnoučata do domovů pro seniory. „Na jaře jsme vyvinuli první prototypy. A podobně jako u ventilátorů jsme po čtyřech měsících měli hotový finální produkt, který se nám podařilo certifikovat přímo tady v Česku,“ říká Drbal.

Na konci vývoje byl netradiční respirátor, který připomíná kachní zobák. Díky podlouhlému tvaru se v něm pohodlně dýchá a mluví i při dlouhém nošení. Tvoří ho čtyři vrstvy filtračních materiálů, které jsou všechny českého původu. Firma těchto ochranných pomůcek vyrobila už přes 10 milionů a posílá je i do světa. Aktuálně například připravuje zakázku na stovky tisíc kusů pro francouzský trh.

Do zahraničí ostatně putuje i většina její běžné produkce. Společnost, která vznikla v roce 1993, dnes působí v 56 zemích. A po celém světě má 1 700 zaměstnanců. „V počátcích naší firmy jsme přišli s revolučním přístrojem pro fyzikální terapii, který byl řízený mikroprocesorem. Ten nám otevřel cestu do světa. Dnes máme v portfoliu kolem 40 zařízení pro fyzioterapii, estetickou medicínu a kardiologii,“ popisuje ředitel firmy.

Produkci firmy nejspíš natrvalo doplní i výroba respirátorů, které jsou podle dosavadních reakcí z trhu konkurenceschopné. Naopak ventilátory už BTL po konci pandemie vyrábět neplánuje. Dál ale rozšiřuje svou nabídku napříč obory. Aktuálně se soustředí například na využití umělé inteligence.

„Baví nás inovovat. Dívat se na věci z rozličných úhlů. Myslet out of the box. Řešit problémy jinak a lépe. A v tom hodláme pokračovat,“ říká Drbal. Ostatně flexibilita a rychlá inovace výroby firmu zachránila i loni. Začátkem dubna jí vypadl nejsilnější trh – Spojené státy, odkud jí plyne velká část příjmů. Společnost se tak musela uchýlit ke snižování nákladů a propouštění.

Díky schopnosti rychle se adaptovat na vzniklou situaci a také díky úspěšnému uvedení nového přístroje pro estetickou medicínu se jí ale nakonec podařilo rok 2020 přestát vcelku úspěšně. Dle předběžných výsledků skončila na 85 procentech obratu z roku 2019, který dosahoval zhruba osmi miliard korun. A letos plánuje opět růst.